FOTO Cifrele din spatele dezvoltării Moldovei EXCLUSIV

default

Dimensiune font:

| 26-11-2014 05:45

Doar 64% din proiectele derulate prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, în zona de nord-est a ţării, au fost finalizate * restul lucrărilor, dacă nu vor fi încheiate până la 31 decembrie 2015, vor fi plătite din bugetul beneficiarilor * forma finală a documentului de finanţare pentru noul exerciţiu financiar 2014-2020 nu este bătută în cuie, deşi ar fi trebuit ca până la această dată să poate fi depuse primele cereri de finanţare

Bilanţul Programului Operaţional Regional 2007-2013 este unul optimist pentru Regiunea de Nord-Est, însă, deşi a trecut aproape un an din noul exerciţiu financiar 2014-2020, premisele nu arată că ne-am însuşit lecţiile. Pe hârtie, rezultatele primului ciclu de finanţare europeană prin POR la nivelul Moldovei arată că s-a ajuns la un grad de contractare de peste 112% din alocare regională. „REGIO a atins un grad de absorbţie de 66% la nivelul Regiunii Nord-Est. Indicatorul reprezintă totalul sumelor avizate de Organismul Intermediar Nord-Est pentru rambursare, în valoare de 465 milioane de euro, raportat la valoarea FEDR alocată regiunii“, a transmis Gheorghe Harja, directorul Organismului Intermediar Nord-Est. Acesta a mai menţionat că din cele 589 de contracte care au primit undă verde doar 376 reprezintă investiţii finalizate. Practic, doar 64% din lucrări au fost încheiate până la această dată, iar cei care nu vor finaliza restul până la 31 decembrie 2015 vor continua investiţiile cu fonduri proprii.


Axele cu probleme
Harja a detaliat fiecare axă de finanţare din cadrul POR 2007-2013 şi a scos în evidenţă unele domenii în care absorbţia a fost foarte scăzută. „La nivelul regiunii am avut 14 milioane de euro pentru reabilitare termică şi nu vom putea lua toţi banii pentru că fondurile au venit foarte târziu, iar ghidul făcut pentru această axă a fost foarte prost“, a subliniat şeful Organismului Intermediar.
Harja a precizat că cele mai multe solicitări au fost făcute pentru reabilitarea infrastructurii rutiere, în special drumuri judeţene.

Pe de altă parte, deşi autorităţile publice puteau solicita bani pentru construcţia de şosele ocolitoare, la nivelul Moldovei nu s-au înregistrat astfel de solicitări. „Ar trebui să ţinem cont de aceste tipuri de investiţii în şosele de centură şi să pregătim proiecte pentru 2014-2020“, a punctat directorul. Totodată, acesta a menţionat că ar fi trebuit selectate mai atent proiectele pentru modernizarea şcolilor din regiune pentru a nu reface clădiri în care, în timp, vor învăţa din ce în ce mai puţini elevi.


Poate cel mai scăzut indicator al performanţei atragerii banilor europeni în perioada 2007-2013 a fost la nivelul amenajării infrastructurii de agrement turistic. „Am avut două tipuri de probleme aici: pe de o parte beneficiari privaţi, potenţi financiar, dar care au avut probleme de natură penală, şi atunci au fost blocate contractele, iar pe de altă parte, beneficiari publici, dar care trebuiau să vină cu o contribuţie proprie la proiect de 50%. Astfel, am ajuns să avem 40 de milioane de euro pe care am fost nevoiţi să-i direcţionăm către alte axe“, a menţionat Harja. Acesta a afirmat că pe axa destinată infrastructurii de turism încă sunt probleme şi a dat exemplu proiectului de modernizare a Insulei de agrement din Bacău, o investiţie de 5 milioane de euro, pentru care nici până la această dată nu s-a finalizat licitaţia de execuţie.


Sfaturi pentru 2014-2020
Oficialii Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est au atras atenţia că în noul exerciţiu financiar ar trebui să nu se mai cheltuiască atâtea resurse- umane, financiare, logistice- pentru proiecte care nu au potenţial de finanţare. Totodată, ar trebui corelate proiectele ce vor fi propuse prin POR 2014-2020 cu celelalte programe operaţionale- Mediu sau de Transport.


Îngrijorător este faptul că deja a trecut un an din noul exerciţiu de finanţare europeană şi nu este bătut în cuie cadrul prin care vor fi alocaţi banii. „În prezent, continuă discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru definitivarea formei finale a programului, astfel încât versiunea revizuită a acestuia să poată fi transmisă în timp util pentru aprobare“, explică sec oficialii ADR Nord-Est stadiul documentaţiilor în baza cărora, la nivel naţional, se vor aloca 6,7 miliarde de euro. Banii reprezintă sprijinul financiare al UE.

 

Prin POR 2014-2020, UE alocă, la nivel naţional, 6,7 miliarde de euro. Vor fi finanţate domeniile: transfer tehnologic, dezvoltarea competitivităţii IMM-urilor, eficienţa energetică în clădiri publice, dezvoltare urbană, patrimoniul cultural, infrastructura de transport rutier, valorificarea potenţialului turistic, infrastructura sanitară şi socială, comunităţi marginalizate, infrastructura educaţională şi cadastru.

Prin POR 2007-2013 au fost realizate, la nivelul Regiunii Nord-Est, 438 de km de drumuri judeţene şi străzi urbane, au fost sprijinite 238 de microîntreprinderi, au fost create 1.777 de locuri de muncă, au fost echipate 14 unităţi medicale, şi reabilitate 37 de centre sociale, dar şi 36 de unităţi de învăţământ.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei