Mascarada proiectului Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş
Dimensiune font:
Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au amânat din nou licitaţia privind revizuirea documentaţiilor tehnice la artera rutieră care ar urma să unească Moldova de vestul ţării * iniţial, deschiderea ofertelor pentru cele trei tronsoane ale autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş a fost programată pentru 17 iulie * după numeroase tergiversări, săptămâna trecută s-a lansat un nou termen, al şaptelea, pentru demararea licitaţiei, respectiv 5 noiembrie * un document oficial semnat de şefii Ministerului Transporturilor arată clar că, până în acest moment, nu există nici măcar asigurată finanţarea pentru refacerea celor trei studii
Refacerea documentaţiei tehnice pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş se dovedeşte o adevărată piatră de moară. Pentru a şaptea oară, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au anunţat o nouă dată pentru deschiderea ofertelor la „Revizuirea Studiului de Fezabilitate“ pentru cele trei tronsoane care alcătuiesc viitoarea Autostradă Iaşi-Târgu Mureş. Acest drum, care ar trebui să asigure legătura rutieră între Moldova şi vestul ţării, a fost împărţit în trei tronsoane şi scos la licitaţie în tot atâtea contracte. Ofertele pentru revizuirea documentaţiei tehnice trebuiau deschise la 17 iulie, însă licitaţiile au fost amânate de şase ori. Cel de-al şaptelea termen pentru deschiderea ofertelor lansat săptămâna trecută este 5 noiembrie 2014.
Bugete de zeci de milioane de lei
Iniţial, la finele lunii mai au fost anunţate trei licitaţii cu bugete considerabile pentru refacerea documentaţiilor la Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, împărţită în trei tronsoane. Astfel, pentru „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Neamţ (Paşcani)-Iaşi-Ungheni“ s-au estimat costuri între 26,1 şi 30,9 milioane de lei, fără TVA. Contractul de „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrău- Târgu Neamţ“ este estimat la 43,6 milioane de lei, fără TVA. Pentru contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş- Ditrău“ bugetul este estimat între 33,2 şi 39,3 milioane de lei. Practic, pentru revizuirea întregii documentaţii la Autostrada Iaşi- Târgu Mureş, împărţită în trei tronsoane, se pun la bătaie bugete care în total pot depăşi 113 milioane de lei, asta în condiţiile în care CNADNR a mai cheltuit alte milioane de euro cu studii de fezabilitate pentru aceeaşi rută.
Abia se evaluează cererile de finanţare
Banii pentru cele trei studii ar trebui asiguraţi din fonduri europene alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST). Cu toate acestea, deşi proiectul este scos la licitaţie din vară, finanţarea lui nu este sigură, fapt ce reiese dintr-un document oficial. În această lună, şefii din Ministerul Transporturilor au răspuns unei interpelări iniţiate de deputatul Viorel Blăjuţ privind derularea licitaţiilor pentru revizuirea documentaţiilor tehnice la Autostrada Iaşi-Târgu Mureş. Potrivit documentului, abia în august, la o lună de la primul termen anunţat de CNADR pentru licitaţiile de revizuire, au fost depuse la Autoritatea de Management a POST cereri de finanţare pentru cele trei studii.
„În urma evaluării cererilor de finanţare şi a aprobării acestora, se vor întocmi şi semna contractele de finanţare ale proiectelor. În prezent, cele trei cereri de finanţare se află în etapa de verificare administrativă“, se arată în documentul oficial. Acelaşi act arată că „la nivelul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial «Transport» 2007-2013 nu au fost depuse până în acest moment, cereri de finanţare care să vizeze construcţia Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş“. Practic, deşi au exista studii de fezabilitate realizate în 2011-2012, plătite cu zeci de milioane de euro, nu au fost cerute finanţări europene pentru realizarea autostrăzii, în perioada în care documentaţia încă era valabilă.
În urma unor contracte atribuite în 2010 au fost realizate studiile pentru tronsoanele Târgu-Mureş- Ditrău - 91.6 km - SC SEARCH Corporation SRL; Ditrău - Târgu Neamţ - 118.1 km - SC IPTANA SA; Tronson Târgu Neamţ -Ungheni - 100.6 km - SC INOCSA. În urma acestor documentaţii au reieşit costuri de execuţie considerate exorbitante. Practic, s-au estimat cheltuieli de aproximativ 30 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de drum din cei peste 300 incluşi în proiect.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau