Metoda belgiană de verificare a kilometrilor maşinilor
Dimensiune font:
Circa 80% dintre maşinile rulate aflate la vânzare în ţară au intervenţii asupra kilometrajului, conform estimărilor InspectorAuto.ro, iar cu un nivel al înşelăciunii aflat la cote atât de ridicate se impun măsuri simple şi eficiente de limitare a fenomenului * un exemplu este modelul belgian de verificare a numărului de kilometri pentru maşini, plus alte măsuri conexe
„Datul kilometrajului înapoi generează două mari probleme: Pe de o parte uzura reală a maşinii nu este cunoscută, iar pe de alta dealerii de maşini rulate nu au cum să facă faţă concurenţei neloiale pe care le-o fac samsarii prin vânzarea maşinilor la preţuri mult mai atractive deoarece kilometri sunt daţi înapoi şi pentru că nu au nicio obligaţie privind garanţia sau plata taxelor. În final au de pierdut clientul final şi economia ţării, adică, în cele din urmă, tot clientul de bună credinţă”, a declarat Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.
Indicator real al uzurii maşinii
Prima dintre probleme afectează grav cheltuielile cu reparaţiile şi întreţinerea unei maşini, dar chiar şi siguranţa transportului cu o astfel de maşină. Numărul de kilometri reprezintă un indicator al uzurii tuturor componentelor unei maşini. Fiecare piesă este proiectată să aibă o anumită durată de exploatare, iar mecanismele mai complexe (motor, cutie de viteze, distribuţie etc) au intervale de service specifice. În lipsa unui număr de kilometri real, utilizatorul maşinii riscă să o întreţină necorespunzător şi să ajungă să aibă probleme tehnice majore, costisitor de remediat. În cazuri extreme, o distribuţie motor neînlocuită la timp poate genera situaţii fatale dacă cedează într-o depăşire, spre exemplu.
A doua problemă afectează serios economia ţării. În România au fost importate în 2014 circa 220.000 maşini rulate, dintre care estimăm că doar aproximativ 30% pentru uzul propriu, iar restul de 70% au fost revândute, fiind din start importate pentru a fi comercializate. În cazul în care acest comerţ ar fi fost făcut de dealeri auto , nu de persoane fizice, s-ar fi generat locuri de muncă şi venituri la bugetul de stat, cu beneficii pentru economia ţării şi pentru fiecare dintre noi.
Sumele colectate doar din plata TVA pentru aceste maşini comercializate pe persoană fizică s-ar ridica la circa 159 milioane euro, luând în calcul un preţ mediu de 5.000 euro per maşină. Adică aproape cât a colectat statul din Timbrul de Mediu în 2014. Deci, o reglementare a comerţului cu maşini rulate făcut de persoane fizice poate duce la o relaxare a fiscalizării asociate autovehiculelor în general şi, de ce nu, la scăderea sau anularea timbrului de mediu.
Modelul Car Pass
„Propun implementarea modelului belgian şi în România. Car Pass este la bază un ONG care implementează decizia Guvernului prin care fiecare service sau centru de inspectie tehnica periodică (ITP) este obligat să transmită către Car Pass numărul de kilometri ai maşinii de fiecare dată când aceasta intra la ei în unitate”, a declarat Mihai Cune.
Altă măsură, ce poate fi văzută ca fiind complementară cu prima, este scoaterea în afara legii a ajustărilor de kilometraj, precum şi interzicerea comerţului cu echipamente dedicate strict acestei operaţiuni.
De asemenea, pe contractele de vânzare-cumpărare ar trebui să devină obligatorie menţionarea numărului de kilometri, iar vânzătorul să răspundă patrimonial sau penal în cazul în care se dovedeşte că înşelat cumpărătorul.
Datele centralizate de Car Pass arată cifre îngrijorătoare, iar aceste informaţii dezvăluie deocamdată mult prea puţin din adevărata dimensiune a problemei existente la nivel European. Pentru Belgia organizaţia arată că la un Mercedes-Benz Clasa C 220 CDI din 2005 kilometrajul a fost dat înapoi de la 585.844 km la 167.562 km, o diferenţă de 418.282 km. Această maşină veche de 10 ani bate orice record cunoscut de dare a kilometrajului înapoi, dar nici autovehiculele mai noi nu fac excepţie. Spre exemplu, la un Opel Vivaro din 2012, kilometrajul a fost dat înapoi cu 304.029 km, de la 363.690 km la 49.326 km.
În multe cazuri se poate ca autovehiculele să aibă kilometri daţi înapoi de două-trei ori, odată cu fiecare schimbare de proprietar.
Car Pass a emis 780.556 certificate de atestare a numărului de kilometri în 2014, iar un semn că sistemul funcţionează este faptul că numărul de cazuri de fraudă este foarte redus: 1.239 incidente. Cu alte cuvinte 99,98% dintre maşini au un istoric curat în ceea ce priveşte numărul de kilometri.
Răspunsul la întrebarea „Cât de rulată poate să fie o maşină?” dă şi răspunsul la întrebarea „Cât de mare poate să fie frauda cu kilometri?”
Cea mai rulată maşină înregistrată în sistemul Car Pass este o Toyota Supra din 1987, cu 856.243 km parcurşi. Un exemplar Peugeot 807 (2003), o maşină Citroen C5 (2002) şi un model Mercedes-Benz E 200 CDI (2006) trec fiecare de 700.000 parcurşi. Multe dintre maşinile importate în România strict pentru a fi revândute au un istoric similar: kilometri mulţi (300.000-400.000 km), dotări multe şi preţuri mici, cumpărate de pe site-uri de licitaţii. Apoi sunt cosmetizate în România, kilometri sunt ajustaţi considerabil (până sub prajul psihologic de 200.000 km), iar apoi sunt scoase la vânzare.
„Avem în faţă atât problema, cât şi un model viabil de combatere a fenomenului de dare a kilometrajului înapoi. Întrebarea este dacă Guvernul României şi Registrul Auto Român (RAR) vor să ţină cont de aceste realităţi şi să încerce să rezolve această problemă, cu beneficii pentru toţi clienţii de maşini, dar şi pentru economia ţării”, a spus Mihai Cune.
Despre InspectorAuto.ro
Primul instrument de verificare online a istoricului maşinilor, InspectorAuto.ro, este creat de Mihai Cune, fost business manager al autovit.ro, care are o experienţă de zece ani în industria auto.
Site-ul InspectorAuto.ro asigură interogarea VIN şi aflarea de informaţii despre istoricul de incidente al autovehiculelor şi istoricul privind furtul.
Totodată, oferă clienţilor posibilitatea să-şi comande online, direct pe InspectorAuto.ro, o inspecţie tehnică, într-o unitate autorizată pentru inspecţii auto.
Dezvoltarea ulterioară a platformei va face posibilă şi verificarea altor informaţii utile pentru cumpărător cum ar fi numărul de kilometri.
De asemenea, site-ul InspectorAuto.ro conţine şi articole utile cumpărătorilor de autovehicule, astfel încât aceştia să fie mai bine informaţi şi mai bine pregătiţi atunci când îşi cumpără o maşină rulată.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau