Recomandările Europei privind reţeaua de transport! Ce proiecte sunt pentru Moldova
Dimensiune font:
Comisia Europeană a dat undă verde Master Planului General de Transport, dar a transmis mai multe propuneri * documentul, finalizat cu o întârziere de aproape un an, precizează printre altele că autostrada Piteşti - Sibiu este o prioritate, iar reţeaua de căi ferate ar trebui redusă pentru a fi mai eficientă * în planul prezentat de Ministerul Transporturilor nu există niciun centru intermodal de transport în Moldova
Oficialii Ministerului Transportului au anunţat că la 1 octombrie Master Planul General de Transport (MPGT) va intra în dezbatere publică, după ce Comisia Europeană a făcut mai multe recomandări la adresa documentului. În baza acestui master plan, România va putea primi finanţare europeană în exerciţiul financiar 2014-2020.
„Reprezentanţii Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial «Transport» 2007-2013 (AM POST) s-au întâlnit în perioada 16-18 septembrie 2014 cu reprezentanţii Comisiei Europene, pentru a analiza Varianta finală revizuită a Raportului privind Master Planul General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung. În cadrul acestei întâlniri, Comisia Europeană a acceptat ca Master Planul General de Transport să fie supus dezbaterii publice“, au anunţat oficialii Ministerului Transportului. Astfel, la 1 octombrie documentul va fi făcut public şi tot la aceeaşi dată va fi prezentat în cadrul şedinţei Comisiilor reunite de transport ale Parlamentului României.
Principalele recomandări ale Comisiei Europene merg pe două direcţii: realizarea autostrăzilor prioritare în exerciţiul 2014-2020 şi eficientizarea sistemului feroviar. Practic, recomandările transmise de la Bruxelles se refera indirect la finalizarea Coridorului IV Pan-European prin realizarea autostrăzii Sibiu - Piteşti, o autostradă tergiversată în multe rânduri de guvernele Ponta. Mai mult, recomandările indică şi o prioritizare a proiectelor de infrastructura importante din punct de vedere naţional şi european. Propunerile privind sistemul feroviar vizează ca CFR să renunţe la o parte din reţeaua pentru care nu are bani de întreţinere şi să pună accentul pe eficienţă.
În cadrul listei de proiecte care au fost admise pentru testare în MPGT, la capitolul autostrăzi, Moldova apare cu trei proiecte. Primul vizează autostrada Siret-Paşcani-Bacău-Focşani-Buzău- Ploieşti, al doilea ruta Braşov-Bacău, iar al treilea Autostrada Târgu Mureş- Iaşi-Ungheni, investiţie pentru care deja există o documentaţie tehnică, dar care va fi revizuită în urma unei licitaţii care are loc în această toamnă la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
În ceea ce priveşte drumurile naţionale, sunt menţionate tronsoanele DN29 Suceava-Botoşani, DN11 Braşov-Bacău, DN24C Manoleasa- Rădăuţi, DN15 Piatra Neamţ-Bacău, DN15D Piatra Neamţ-Roman, DN29A Suceava-Prut, DN28A, Târgu Frumos- Moţca, DN17B Vatra Dornei- Poiana Largului, DN29 Botoşani – Manoleasa Prut, DN2G Bacău- Comăneşti, DN29B Botoşani- Dorohoi. În ceea ce priveşte transportul aerian, în MPGT apar investiţii în modernizarea aerogărilor din Iaşi, Bacău şi Suceava, dar în Moldova nu este menţionat niciun proiect privind centre de transport intermodal, prin care se fac conexiuni între transportul rutier, feroviar şi aerian. La nivel naţional, sunt 12 astfel de centre intermodale.
Calendarul dezbaterilor cuprinde şedinţe publice organizate de AM POST pentru fiecare domeniu de transport. Astfel, pe 7 octombrie va fi analizat transportul rutier, pe 9 octombrie cel feroviar, pe 13 octombrie va fi discutat cel naval, iar cel aerian şi intermodal va fi adus în discuţie pe 15 octombrie. Practic, MPGT va fi finalizat complet abia pe 22 decembrie 2014, conform calendarului publicat de AMPOST pe 21 august. MPGT are o întârziere de finalizare de aproape un an, având în vedere că documentul trebuia finalizat în decembrie 2013, termen confirmat şi de fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau