„Cred că oamenii au văzut în mine un om care încearcă să le rezolve problemele”
Dimensiune font:
Interviu cu Ciprian Chiriţa, directorul SC Termo Service
- „Nu-ţi pierde timpul dând explicaţii, oamenii aud doar ceea ce vor să audă”. Citatul lui Coelho, postat pe pagina dvs de Facebook. E valabil şi pentru cetăţenii care vin la Termo Service?
- Din păcate, trebuie să recunoaştem că, la orice instituţie, degeaba li se explică oamenilor partea legală a problemei sau mai precis, care este rezolvarea legală a problemei. Când este nemulţumit de ceea ce aude, deci dacă soluţia dată de lege este nesatisfăcătoare pentru el, omul va spune că nu am reuşit să-i rezolvăm problema. Mulţi vin cu părerile lor, le explicăm baza legală şi, din păcate, pleacă nemulţumiţi. Oricum, Termo Service este una dintre puţinele societăţi din zona administrării de imobile unde se respectă legea. O confirmă toate controalele pe care le-am avut până acum, tratament care, din nefericire, nu se aplică altor firme concurente.
- Tratamentul la care faceţi referire pleacă şi de la faptul că sunteţi păstoriţi de Primăria Iaşi?
- Oarecum. Realitatea însă este că, dacă greşim noi, intră şi Primăria. E valabilă şi reciproca.
„Nu urmărim creşterea comisioanelor de administrare”
- Revenind la clienţii dvs, vi se reproşează destule lucruri. De exemplu, că percepeţi comisionare mari de administrare a imobilelor...
- Dacă discutăm la nivelul anului 2008, poate părea un comision mare. Însă acesta nu a mai fost modificat de şapte ani şi nici nu urmărim acest lucru, cu toate că normal ar fi să urcăm şi noi comisioanele, atât timp cât măririle de salarii la nivel naţional afectează anual structura salarială a societăţii. Este din ce în ce mai greu, întrucât numărul de asociaţii pe care le administrăm nu creşte, rămâne constant, la fel ca şi suprafaţa apartamentelor la care ne raportăm, acea cotă indiviză, care, conform legii, stă la baza calculării acestor tarife de administrare a imobilelor.
- Vi se mai reproşează faptul că încărcaţi listele la întreţinere. Ce aveţi să răspundeţi?
- Este o falsă impresie. Avem obligaţia de a transpune în lista de plată facturile furnizorilor de utilităţi. Nu-i vina noastră că unele sunt mari. Însă, acolo unde remarcăm valori exagerate, ne sesizăm şi verificăm dacă sunt cele corecte. Nu văd unde ar putea fi încărcarea dacă, adunate, consumurile de apă, de exemplu, dau aceeaşi cifră care se regăseşte în factura celor de la ApaVital.
- O altă problemă a ieşenilor ar fi lucrările fictive ale angajaţilor Termo Service care apar în listele de plată…
- Aici vorbim de un număr mic de reclamaţii, fiind vorba de cazuri izolate. De când sunt eu director. nu am auzit de aşa ceva. Însă, depinde şi de cine reclamă acest lucru. Vă dau o speţă: la un bloc în Bucium, un cetăţean a sunat şi a spus că s-a înfundat ţeava de scurgere. Am mers acolo, am desfundat-o şi am facturat serviciul de desfundare. D-na preşedintă a zis că nu este de acord să plătească acea factură, pentru că nu asociaţia a solicitat respectiva lucrare. Mai mult, ţeava înfundată provoca neplăceri pe două coloane din cele patru existente, prin urmare, locatarii neafectaţi puteau spune: „Nu am văzut pe nimeni să execute aşa ceva la noi în bloc”. Deci, e mult spus „lucrări fictive”. Şi încă ceva: dacă un instalator trece într-un proces verbal faptul că a efectuat o lucrare, el nu primeşte nimic, pentru că nu este plătit la număr de lucrări, de intervenţii!
„Avem destule atu-uri, comparativ cu celelalte firme de profil”
- Am mai remarcat reproşuri legate de faptul că sunt plătiţi cu predilecţie anumiţi furnizori. Există vreo diferenţă între aceştia?
- Nu am intrat în detalii. Unde am încasări, le vărsăm către toţi furnizorii. Şi ei au angajaţii pe care trebuie să-i plătească. Nu ar fi corect să aibă probleme cu plata salariilor din partea unui administrator de imobile, indiferent că este vorba de Termo Service sau de altcineva.
- Cu ce alte probleme vin cetăţenii la dvs?
- Predomină problemele legate de lucrări, iar în această perioadă a anului este vorba în principal de termoizolaţii. Plus cele inerente, cum ar fi aerisirile, la începutul perioadei de încălzire. Mai sunt şi nemulţumirile celor executaţi silit pentru neplata utilităţilor.
- Au trecut 18 luni de când aţi fost numit director. Ce s-a schimbat de când aţi ajuns în fruntea societăţii?
- Cred că imaginea societăţii. Poate nu atât de mult pe cât mi-aş fi dorit, ştiut fiind faptul că dacă ai aspiraţii mici, ai şi rezultate pe măsură.
- Numărul de clienţi?
- Este acelaşi, în jur de 23.000 de apartamente. Au venit alţii noi, însă au şi plecat câteva asociaţii.
- Nu-i o contradicţie aici? Unii vin la dvs pentru că nu are cine să-i administreze, alţii pleacă nemulţumiţi de ceva...
- Cred mai degrabă că este un lucru determinat de piaţă. La urma-urmei, ce-şi doresc ieşenii? Costuri de administrare mai mici sau o mai bună calitate a serviciilor oferite de administrator. Am avut cazuri cu ieşeni care au plecat la alte firme, dar care, ulterior, s-au întors la noi.
- Dar cum convingeţi o asociaţie să vină la dvs?
- Este greu, avem în spate o imagine care nu ne ajută. Însă, avem destule atu-uri, comparativ cu celelalte firme de profil: echipe de muncitori care pot interveni în orice moment, servicii juridice şi plata facturilor online.
„Cele mai mari probleme le fac chiriaşii Primăriei”
- Apropo, mai efectuează ieşenii plăţi online? La un moment dat se punea mare accent pe acest canal de plată...
- Plăţile online merg neaşteptat de bine. Şi nu o fac doar cei aflaţi în străinătate, ci şi localnicii. Există o asociaţie în Bucium unde se fac numai plăţi online.
- Acest gen de plată presupune şi un comision perceput de bancă...
- Da. Legea nu ne permite să suportăm noi acest comision bancar.
- Ştiu că încercaţi acum să implementaţi o nouă platformă online. Cu ce îmbunătăţiri vine aceasta?
- Vrem ca ieşenii să poată să transmită online citirile de apometre. E vorba aici de un lucru absolut normal, dar care, paradoxal, constituie o noutate pentru asociaţiile din Iaşi.
- Care este asociaţia cu cele mai mari probleme?
- Chiriaşii Primăriei. Vorbim aici de persoane care nu au posibilitatea să-şi achite utilităţile. Însă, avem şi blocuri unde cetăţenii, efectiv, nu vor să achite întreţinerea. O fac, însă, după ce dispunem sistarea serviciilor.
- Faptul că proveniţi din structurile Primăriei v-a ajutat în noua dvs activitate?
- Da, m-a ajutat foarte mult. Activez în Primăria Iaşi din 2004, deci cunosc problematica asociaţiilor de proprietari. La Termo Service este altceva. Nu mă ocup de verificarea asociaţiilor, a agenţilor economici, aşa cum o făceam din poziţia de şef Corp Control al Primăriei. Însă, am interacţionat cu ieşenii, mi-a greu să spun că nu cunosc multă lume. Din acest punct de vedere, îmi folosesc resursele pentru a ajuta societatea să meargă bine. Cred că oamenii au văzut în mine un om vertical, care încearcă să le rezolve problemele.
Însă, am ajuns să mă şi cert pentru binele societăţii. Un exemplu îl constituie discuţiile cu sindicatul nostru. Toată lumea vrea măriri de salarii, dar dacă situaţia economică nu o permite, nu am ce face, pentru că nu vreau ca societatea să intre în blocaj financiar pe durata mandatului meu. O afacere se câştigă picurând pe o perioadă lungă de timp, decât curgând pe o perioadă scurtă.
„Îmi doresc ca administraţia locală să fie depolitizată”
- Ultimele evenimente din primăria Iaşi au afectat în vreun fel activitatea Termo Service?
- Nu. Nici imaginea şi nici activitatea. Suntem ai municipiului, dar nu avem o legătură directă.
- Este pentru prima dată când conducerea Termo Service este asigurată de doi jurişti...
- Singur nu puteam face faţă. Marius Bodoga (n.r. - fostul director al Stării Civile) este o persoană cu care mă înţeleg şi cu care pot face treabă.
- Unde vă vedeţi peste doi ani?
- Nu mă văd niciunde, timpul va decide. Nu mi-am dorit funcţii, nu activez în vreun partid şi dacă e să vă fac o mărturisire, mi-aş dori ca administraţia locală să fie depolitizată. Singurul lucru cert este că îmi doresc să fac treabă bună acolo unde sunt în acest moment.
- Va scăpa vreodată Termo Service de eticheta de „căpuşă” a municipalităţii?
- Conform cu ceea ce îmi spuneţi, atunci înseamnă că toţi administratorii sunt căpuşe, deci nu mai are importanţă al cui este, pe cine reprezintă. Este normal ca administratorul să ia un comision. Şi când vor fi contracte individuale cu toţi furnizorii, tot va exista o parte comună care trebuie administrată. Evident, nu la acelaşi tarife. Revin: de ce căpuşă? Putem discuta de aşa ceva acolo unde nu sunt facturi pe liste. Nu este cazul la Termo Service, unde fiecare factură poate fi verificată.
- Atunci reformulez: când va scăpa Termo Service de astfel de etichetări?
- Probabil în momentul în care nu va mai fi a municipiului Iaşi. Există şi posibilitatea aceasta.
a consemnat Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau