Cum poate ajunge Aeroportul din Bacău la un milion de pasageri
Dimensiune font:
Aerogara din Bacău ar putea depăşi 950.000 de călători, în 2025, dacă îndeplineşte mai multe condiţii * cele mai importante vizează modernizarea infrastructurii aeroportuare şi atragerea unor operatori low-cost străini
Potrivit unui studiu de trafic pasageri/cargo elaborat de societatea Reliance Travel Consulting, document ce a făcut parte din dosarul licitaţiei privind modernizarea aeroportului din Bacău, în 2020 aeroportul va afişa o cifră de trafic pasageri de peste 660.000 persoane.
Acelaşi studiu arată că în 2025, peste 10 ani, aeroportul băcăuan ar putea ajunge la o capacitate de 959.000 de pasageri, cu condiţia modernizării infrastructurii aeroportuare şi atragerii unor operatori low-cost străini. În 2014, prin porţile aeroportului au trecut puţin peste 313.000 pasageri, de 3 ori mai puţini decât „ţinta” prevăzută pentru 2025.
Documentaţia pentru modernizare
Studiul de trafic elaborat de Reliance a făcut parte integrantă din documentaţia în baza căreia Consiliul Judeţean (CJ) Bacău a organizat licitaţia pentru modernizarea aeroportului, adjudecată în final de consorţiul UTI – Conextrust – Geo Arc.
Fosta fabrică Letea se vinde la bucată
Documentul conţine mai multe prognoze de trafic, unele elaborate de Boeing sau Airbus, cei mai importanţi constructori de avioane comerciale din lume. Reliance a estimat că în aria de captare extinsă a aeroportului, aflată la maximum 120 de minute de aeroportul Bacău, locuiesc peste 4 milioane de persoane, cota de piaţă care ar putea fi atrasă fiind de 1,96 milioane de pasageri. „Pentru anul 2020, prognoza numărului de pasageri estimează realizarea unui trafic total de 662.236 pasageri, în anul 2025 a unui trafic de 959.016 pasageri, iar în anul 2039 a unui trafic de 2.113.949 pasageri, un număr foarte mare de pasageri dar care arată potenţialul de dezvoltare al aeroportului”, se arată în document.
Probleme cu Blue Air
Cifrele de trafic avansate de prognoza Reliance par de domeniul ştiinţifico-fantasticului având în vedere că în 2014 aeroportul a deservit doar 313.000 de pasageri, iar în 2013 cifra a fost şi mai redusă, respectiv 307.000 pasageri. Potrivit Reliance, scăderea substanţială a traficului de pasageri, de la nivelul de vârf 393.000, aferent lui 2012, îşi află cauza în problemele cu care s-a confruntat compania low-cost Blue Air, principalul operator ce a deservit în ultimii ani aeroportul din Bacău.
„Din analiza efectuată de firma de consultanţă asupra mediului socio-economic actual din România şi din regiunea în care este amplasat Aeroportul Bacău, asupra evoluţiei înregistrate de traficul aerian în România şi pe Aeroportul Bacău în perioada 2009-2013, rezultă că traficul aerian înregistrat pe aeroport a crescut în ritm susţinut, ca urmare a operării curselor de tip low-cost, anul 2013 aducând o scădere ca urmare a dificultăţilor înregistrate de compania Blue Air”, mai precizează prognoza citată.
Concurenţă la Iaşi
Aeroporturile concurente sunt Iaşi, Suceava şi Bucureşti, iar pe aeroportul din Iaşi ce are o pistă nouă din august 2014, a crescut numărul de pasageri. Astfel, în perioada 2012-2014, numărul de pasageri trecuţi prin aeroportul din capitala Moldovei a crescut cu 100.000 (de la 173.000 la 273.000 anul trecut, o creştere agregată de mai bine de 50%). În contrapartidă, în aceeaşi perioadă traficul de pasageri de pe aeroportul Bacău a scăzut cu 20%: de la 393.000 în 2012, la 313.000 anul trecut.
Cea mai importantă slăbiciune a aeroportului din Bacău rămâne pista, a cărei modernizare la standardele internaţionale de profil se cifrează, conform estimărilor CJ, la cel puţin 37 milioane euro. Modernizarea pistei de la Bacău va viza, între altele, „alungirea” acesteia până la 2.500 metri, faţă de 2.000 cât este în prezent, însă cea mai mare problemă este sursa de finanţare, CJ neavând în conturi suma necesară. Contractul de modernizare a aeroportului a fost estimat de CJ la 57 milioane lei.
Lucrările de modernizare la aeroport vor începe de anul viitor. Între acestea se numără: terminalul de pasageri, turnul de control şi anexa administrativă, parcare pentru autovehicule, terminal intermodal pentru transport rutier, uzina electrică, centrala termică, rezervor de apă antiincendiu şi staţie pompare, amenajare drum acces radiofar, garaj GSE şi organizare de şantier.
Ionuţ ŞERBAN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau