EXCLUSIV Condamnaţi la rable
Dimensiune font:
Licitaţia pentru achiziţia a 15 vagoane a fost anulată zilele trecute, întrucât nu a fost depusă nicio ofertă . Municipalitatea ieşeană va trebui să reia procedura, dar cu un caiet de sarcini mult mai permisiv, fie să renunţe la ea şi să caute surse de finanţare pentru modernizarea tramvaielor existente
Într-un material anterior, „Evenimentul Regional al Moldovei” atrăgea atenţia asupra faptului că, deşi municipalitatea ieşeană se pregăteşte de achiziţia unui lot de 15 de tramvaie second-hand, pentru care a stabilit un buget de 2.443.500 lei, fără TVA, va mai trece ceva timp până când acestea vor completa parcul mijloacelor de transport. Explicaţia constă în faptul că în Darmstadt, Stuttgart, Halle sau Augsburg, furnizori tradiţionali ai Iaşului în ceea ce priveşte vagoanele second-hand, factorii de decizie renunţă mult mai greu la tramvaiele aflate în exploatare.
„În Vest sunt multe proiecte întârziate din cauza crizei, iar în momentul acesta nu are cine să livreze tramvaie rulate pentru Iaşi. Pentru un ecertament de 1.435 mm ar mai fi câteva disponibile, puţine şi ele şi la preţuri foarte mari, însă pentru ecartament metric precum cel din Iaşi, este lipsă de vagoane”, explică reprezentanţii RATP. Achiziţia comandată din Palatul Roznovanu este greu de realizat şi din alte două motive.
„Este greu să aduni 15 tramvaie rulate de acelaşi fel, darămite şi cu specificaţii destul de pretenţioase ce reies din caietul de sarcini. Mai mult decât atât, admiţând că s-ar găsi, preţurile nu vor fi aceleaşi. În ultimii ani, companiile de transport public şi municipalităţile din Vest nu se mai mulţumesc să obţină preţul de fier vechi, ci vor să câştige cât mai mult din vânzarea vehiculelor, date fiind criza şi oportunitatea generată de diminuarea dramatică a surselor de achiziţii”, mai spuneau cei de la RATP.
Niciun ofertant
Confirmarea faptului că până şi vagoanele second hand au devenit un lux o constituie anularea licitaţiei organizată de Primăria Iaşi. Motivul îl constuie, bineînţeles, lipsa ofertanţilor. „Deoarece până la data limită de depunere a ofertelor, respectiv 21.09.2015 ora 15.00, nu s-a depus nicioofertă la Autoritatea Contractantă, se impune anularea procedurii în conformitate cu prevederile art. 209 alin. 1) lit. b) din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare”, se arată în documentaţia aferentă licitaţiei.
Ce va face Primăria Iaşi
Potrivit caietului de sarcini elaborat de Primăria Iaşi, toate tramvaiele ar fi trebuit să fie de acelaşi tip, să aibă o lungime de 17 metri, un număr total de circa 180 de locuri, sistem de încălzire atât în cabina vatmanului, cât şi în vagonul călătorilor, iar anul de modernizare să fie minimum 1996. O altă cerinţă din caietul de sarcini era ca fiecare tramvai să fie dotat cu „maşini de validare a biletelor”, câte unul la fiecare uşă, dotate cu senzor optic de detectare a biletului.
În mod logic, municipalitatea ieşeană ar trebuie să reevalueze aceste cerinţe – cel puţin partea cu tramvaie de acelaşi tip – pentru ca procedura să aibă şanse de reuşită. Evident, există şi riscul ofertării unor hârburi, ceea ce, la fel de logic, ar trebui să-i determine pe edili să-şi reconsidere poziţia şi să încerce găsirea unor surse de finanţare pentru modernizarea vagoanelor din parcul RATP. „Practic, în acest moment, este mai rentabil să modernizezi un tramvai, decât să găseşti la vânzare unul folosit”, mai cred cei de la RATP. Tudor DAMASCHIN
* * *
O bună oportunitate a fost irosită după ce oraşul Augsburgul, care a avut 12 bucăţi de tramvaie de tip M8C, a vândut trei la Elblag, în Polonia, iar alte două la Darmstadt, unul pentru a fi transformat în utilitar, iar celalalt pentru piese. Germanii anunţaseră în prealabil că au nevoie de cele 7 rămase. Ultimele achiziţii de tramvaie rulate la Iaşi au avut loc în 2012. Trei tramvaie GT 4, fabricate în anii 1959, 1962 şi 1964, dar modernizate în 1997, au fost aduse din Nordhausen (Germania), iar alte nouă de tipul GT8 au fost aduse din Augsburg. Acestea din urmă sunt construite în 1976 şi au fost conservate pentru a fi exploatate odată cu inaugurarea noii linii de tramvai din CUG.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau