EXCLUSIV De veghe la căpătâiul muribundei RATP!
Dimensiune font:
Incertitudinile persistă în ceea ce priveşte preluarea atribuţiilor regiei de transport public de o societate comercială. Deocamdată, la RATP s-a definitivat lista creditorilor, pe care administratorul special o va prezenta judecătorilor
Pe hârtie, Compania de Transport Public Iaşi există încă din iunie 2013, însă nici până acum aceasta nu a ajuns să funcţioneze. Rând pe rând, au fost avansate mai multe termene potrivit căreia CTP urma să-şi intre „în pâine”, însă tot RATP este cea care asigură transportul zilnic al ieşenilor. De altfel, atât călătorii, cât şi angajaţii regiei, se întreabă când şi dacă atribuţiile regiei vor fi preluate de noua entitate. „Este greu de spus. Trebuie parcurşi mai mulţi paşi, iar unul dintre acestea l-a constituit observarea activităţii regiei timp de un an. În acest timp, a fost realizată inventarierarea bunurilor regiei, a patrimoniului, a tot ceea ce înseamnă activ şi pasiv. Deocamdată, ne aflăm în faza în care a fost definitivată lista creditorilor. Aceasta va fi supusă atenţiei Adunării Generale a Creditorilor, iar în varianta în care va fi aprobată, va fi prezentată judecătorului sindic”, spune Cristi Stoica, directorul RATP, cel care a preluat atribuţiile lui Maricel Ghercă, numit în august 2014 administrator special la RATP.
Practic, judecătorul sindic este cel care va stabili viitorul regiei. „În mod tradiţional, o listă de creditori avizată în Adunarea Generală va fi acceptată şi de instanţă. Ulterior, administratorul special va prezenta un plan de reorganizare al RATP. Plan care poate fi acceptat de judecători sau nu, situaţie în care RATP intră în faliment, iar atunci, probabil, atribuţiile regiei vor fi preluate de CTP. Însă la fel de bine RATP ar putea funcţiona în continuare”, mai spune şeful regiei.
Cum ar putea supravieţui RATP?
Evident, intenţia Primăriei este ca acest serviciu să fie preluat de CTP Iaşi, entitate care va putea accesa mult mai uşor decât RATP fonduri europene nerambursabile în vederea achiziţiei de mijloace de transport noi. „Dorinţa noastră este să avem o societate prin care să putem accesa fonduri europene şi să redotăm societatea cu tramvaie moderne”, spunea viceprimarul Gabriel Surdu. Afirmaţie care vine în concordanţă cu normele impuse de Uniunea Europeană. „Miza ar fi accesarea de fonduri nerambursabile pentru achiziţia de mijloace de transport noi. Europenii impun condiţii. Vor garanţii că entitatea care accesează fondurile este solidă din punct de vedere financiar. Este încă un motiv care recomandă funcţionarea CTP. Există însă şi posibilitatea ca RATP, după reorganizare, să fie eligibilă în a accesa fonduri europene. Aşteptăm să se comunice acest lucru”, mai spune directorul Stoica. Declaraţia confirmă o afirmaţie anterioară a edililor. „În momentul în care RATP este admisă în reorganizare de către un judecător, acesta stabileşte sumele pe care societatea le are de achitat la debitori, eşalonat. Ulterior, RATP este liberă să adopte toate măsurile. Iar când se diminuează sumele (n.r. - debitele) discutăm şi de fonduri europene”, spunea recent viceprimarul Gabriel Surdu.
Tudor DAMASCHIN
* * *
Intrarea în insolvenţă a RATP a dus la deblocarea conturilor regiei, concomitent cu stoparea penalităţilor şi dobânzilor aplicate pentru datoria pe care RATP o are la bugetul de stat, cap de listă pe lista creditorilor cu o creanţă de 160 milioane lei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau