EXCLUSIV Iaşul îi întâmpină pe moldoveni printre ruine şi bălării
Dimensiune font:
Lipsa dotărilor din Gara Socola, un peron prea scurt, căi de acces inadecvate, la care se adaugă timpul pierdut în punctele vamale, constituie elemente care descurajează folosirea legăturii feroviare directe Iaşi - Chişinău
Bucuria realizării unei conexiuni directe între Chişinău şi Iaşi, prin introducerea în circulaţie a cursei denumite sugestiv Trenul „Unirea”, este umbrită de atmosfera apăsătoare pe care o întâlnesc cei ce coboară în Gara Socola. Staţia se află se află într-o zonă mărginaşă a Iaşului, deloc primitoare şi lipsită de elementele de infrastructură necesare bunei funcţionări pentru o gară de călători, inferioară din toate punctele de vedere până şi gărilor Călăraşi, Şipoteni şi Bahmut, din Republica Moldova, puncte tranzitate de cea mai nouă cursă feroviară spre Iaşi.
Vegetaţia crescută în exces, o alee pietonală cu dale măcinate de vânt şi ploi şi o clădire cu un aspect sărăcăcios amplifică senzaţia de loc uitat de timp. Mai mult, decât atât, căminele groazei din sinistrul cartier ieşean Bularga induc călătorului percepţia că a nimerit în cel mai sumbru loc din Iaşi. Evident, toate aceste aspecte le-au scăpat autorităţilor locale, care, conform unei tradiţii împământenite de ceva vreme, nu văd decât partea plină a paharului. „Dorinţa noastră este ca acest tren să nu rămână un tren internaţional, ci vrem să fie o cursă naţională, românească, europeană”, spunea primarul interimar Mihai Chirica, la momentul inaugurării cursei, uitând probabil semnificaţia cuvântului european.
Peron prea scurt
Dacă Primăria Iaşi a mai încercat cât de cât să dreagă busuiocul prin asfaltarea la foc automat a drumului de acces către Gara Socola, de fapt o fostă uliţă sinistră de legătură cu strada Trei Fântâni, cei de la CFR Infrastructură nu au făcut nimic. Nici măcar un peron adecvat, astfel încât călătorii din ultimele vagoane să nu fie nevoiţi să debarce în bălării. „Peronul improvizat în gara Socola pentru noua linie abia ajunge pentru a acoperi cele patru uşi ale primelor două vagoane ale trenului, deci călătorii din celelalte două vagoane fie se aşează la rând şi aşteaptă să coboare pe primele patru uşi, fie sar de la înălţime printre pietre şi buruieni, pe ultimele patru uşi”, susţin cei care au călătorit cu acest tren.
Amenajări de tot râsul
Amatorismul edililor nu se opreşte aici. Prin bunăvoinţa şefilor RATP au fost introduse curse de autobuz care fac legătura între staţia Socola şi restul oraşului (pe traseul Socola - Casa Sindicatelor - Tudor Vladimirescu - Moldova - Sala Polivalentă – Palas), numai că acestea sunt nevoite să intre în curtea unei firme private pentru a putea întoarce. „Ar trebui realizat un rond de întoarcere şi o staţie corespunzătoare suficient de mare şi amenajată corespunzător, cu copertină, bănci, alveolă la gara Socola, pentru preluarea în condiţii optime a pasagerilor sosiţi cu acest tren”, mai cred ieşenii. Concluzia le aparţine tot călătorilor: „Oricum ai da-o şi orice ai face acolo, totul e de un românism înfiorător. Acolo nu există şi nu vor exista vreodată condiţii decente pentru o astfel de cursă!”. Dan CONSTANTINESCU
* * *
125 de km, în 4 ore şi 11 minute!
Automotorul diesel pleacă din Chişinău la ora 6:17. După aproape o oră opreşte, în ordine, la Călăraşi, Şipoteni şi Bahmut (în total 12 minute de staţionare), iar peste încă o oră, la 8:27, ajunge la graniţă, în gara Ungheni. Urmează 40 de minute de staţionare pentru controlul vamal, apoi încă 3 minute în dreptul unităţii de grăniceri de dinaintea podului peste Prut, după care trenul trece pe malul drept şi opreşte imediat după pod, în punctul vamal de la Ungheni Prut. Aici, încă o aşteptare de 50 de minute şi, după 99 de minute de bătut pasul pe loc prin vămi, trenul îşi reia cursa spre Iaşi la 10:06. La 10:14, încă o oprire, de un singur minut de această dată, la Cristeşti Jijia. Astfel, deşi este planificat să sosească la ora 10:28, în fiecare din zilele scurse de la inaugurare, trenul 821 (indicativul CFM)/IR 1065 (indicativul de circulaţie în România) ajunge în gara Socola în jurul orei 10:45, din cauza vitezei scăzute de deplasare şi celor două opriri în punctele vamale.
* * *
Preţurile biletelor pentru trenul "Unirea", în lei moldoveneşti, sunt: 173 de lei la clasa I, 148 de lei la clasa a II-a şi 132 de lei la clasa a III-a (copiii beneficiază de reducere 50%). Biletele pot fi plătite şi în lei româneşti (36, 32, respectiv 28 de lei).
* * *
Directorul general al Căilor Ferate din Republica Moldova, Iurie Topală, a susţinut că se poartă tratative pentru instituirea unui punct comun de trecere a frontierei, iar trenul să ajungă până la Gara Iaşi. Pentru aceasta, ar fi nevoie de încă aproximativ 6 km de ecartament larg pe teritoriul Iaşului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau