Firmele care au ţinut Iaşul în loc
Dimensiune font:
Campion în ceea ce priveşte finanţările europene în vederea modernizării infrastructurii rutiere, Iaşul a făcut cu ochiul multor societăţi dornice de a pune mâna pe o felie cât mai mare dintr-un „tort” valorând peste 260 milioane de euro - proiectele contractate prin Programul Operaţional Regional. Cum nu există pădure fără uscături, printre constructorii care au prins contracte în Iaşi s-au numărat firme care nu numai că nu au respectat termenele de finalizare, ci au tărăgănat lucrările crezând că astfel vor reuşi să stoarcă mai mulţi pe bani de pe proiectele în derulare
Proiectele pe fonduri europene derulate în ultimii ani la Iaşi au făcut cu ochiul multor firme. Din dorinţa de a prinde o felie cât mai mare din potul de 260 de milioane de euro, unii constructori s-au angajat la lucrări peste capacitatea lor logistică. Şantierul cu cele mai mari probleme în ultimul deceniu a fost cel vizând modernizarea liniei de tramvai în Tătăraşi, încredinţate firmei greceşti Themeli. După ce aceasta a început, în 2008, reabilitarea infrastructurii transportului electric, ieşenii au avut de suportat un adevărat haos, atât pe străzi, cât şi în circulaţia mijloacelor de transport în comun. Ani la rândul, porţiunea dintre Rondul Tătăraşi Nord - Ateneu şi până la Doi Băieţi li s-a înfăţişat trecătorilor drept un imens şanţ, unde cu greu puteai zări al lucru utilaje sau muncitori. Într-un final, nici municipalitatea ieşeană nu a mai putut răbda indolenţa şi aroganţa firmei elene - care a cerut la un moment dat lucrări suplimentare evaluate la 3,2 milioane de lei, reprezentând lucrări de asfaltat sau de chituit şinele! - renunţând în cele din urmă la un contract cu un constructor care nu a performat. Ulterior, treaba neterminată de greci a fost finalizată de Citadin, şantierul din Tătăraşi fiind închis în 2012.
„Uite pasajul, nu e pasajul” - lozinca acţionarilor SCCF
Fără a învăţa nimic din acest exemplu, Primăria Iaşi avea să se „frigă” în anul în care s-a închis şantierul din Tătăraşi cu un nou constructor-fantomă. Este vorba de SC Construcţii Feroviare Iaşi, executantul pasajului „Mihai Eminescu”, lucrare începută în vara lui 2012. Aici, povestea este alta, beneficiarul putând invoca faptul că nu putea să prevadă frământările din interiorul firmei care a câştigat licitaţia şi care, în final, aveau să determine o decalare cu un an a termenelor de finalizare a investiţiei. În iunie 2012, Primăria Iaşi a încheiat contract cu SSCF Moldova, o unitate unde s-a schimbat acţionariatul. Banii pentru lucrarea de la Fundaţie au fost încasaţi de vechii acţionari, cei noi neputând asigura prin propriile puteri finanţarea lucrărilor. De altfel, despre posibilitatea ca Primăria să se trezească cu o nouă belea pe cap şi, evident, cu un şantier neterminat, se vorbea încă de la finele lui 2012. Inclusiv şefii regiunii de Nord Est recunoşteau faptul că niciodată nu a mai fost vorba ca o societate aflată sub contract cu un beneficiar să fie înghiţit de un alt acţionar, iar obligaţiile contractuale să intre în impas. Evident, edilii au reacţionat la aceea vreme. „Nu vom permite nicio întârziere la această lucrare esenţială în procesul de modernizare a Iaşului. Primăria Iaşi s-a achitat de toate sarcinile la timp, toate plăţile fiind efectuate fără întârziere. Din punctul nostru de vedere, nu există niciun motiv plauzibil pentru încetinirea ritmului pe şantier”, spunea tunci viceprimarul Mihai Chirica. Nici măcar aplicarea de penalităţi pentru orice întârziere în executarea acestui contract nu s-a dovedit o măsură menită a grăbi finalizarea lucrărilor, pasajul nefiind gata nici în acest moment.
Elitconstruct şi RDV Construct, ultimii la masa ţeparilor
Din păcate, exemplele firmelor care au ţinut oraşul pe loc nu se opresc la SCCF. Anul acesta, alte două investiţii - este drept, de o altă anvergură - au fost date unor societăţi care mimează munca. Este vorba de vasluienii de la Elitconstruct, care de luni bune nu fac nimic pe esplanada Mimoza, şi de bucureştenii de la RDV Construct, pe mâna cărora a încăput modernizarea străzii Eternitate şi a stradelei Sf. Andrei. Dacă în Păcurari reacţiile edililor continuă să se lase aşteptate, în cazul celeilalte societăţi au fost luate decizii corecte, în sensul că aceasta a fost obligată să subcontracteze lucrările către Viarom, poate singurul constructor care a lucrat cu adevărat în Iaşi. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Lucrările în cartierul Tătăraşi au început în 2008, grecii de la Themeli câştigând licitaţia pentru reabilitarea a 4,17 kilometri de cale de rulare. Investiţia trebuia finalizată în 2009, dar s-a prelungit cu încă trei ani, după ce s-a demonstrat că Themeli a executat lucrări de mântuială.
* * *
„Fostul patron al firmei SCCF s-a angajat că va respecta termenele. Ulterior s-a schimbat acţionariatul şi au apărut problemele pe care le ştiţi. Însă un lucru este cert: ne-a minţit pe toţi” - primarul Gheorghe Nichita (vara lui 2014)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau