Încă un an de haos rutier în Iaşi
Dimensiune font:
În următoarele săptămâni ar urma să fie racordate la centrul de monitorizare toate cele 90 de intersecţii dotate cu semafoare inteligente. Practic, după finalizare, vor mai fi necesare minimum şase luni pentru ca sistemul să se adapteze la profilul oraşului. Unii ieşeni rămân reticenţi în ceea ce priveşte reuşita investiţiei, pe motiv că regulile de circulaţie din oraş sunt stabilite de o mână de oameni, ale căror competenţe nu au convins încă pe nimeni
Unul dintre cele mai importante proiecte implementate în Iaşi, „Sistemul de management al traficului”, parcurge ultimele etape înainte de a fi finalizat. Potrivit reprezentanţilor Primăriei, sistemul ar putea deveni funcţional chiar în această lună. „Managementul traficului a ajuns la partea finală. Cele 90 de intersecţii semaforizate vor fi legate printr-o reţea de fibră optică la Centrul de monitorizare până la sfârşitul lunii octombrie”, spun aceştia. Lucrările s-au desfăşurat în zone precum Alexandru cel Bun, Păcurari - Canta - Gară, Primăverii - Socola - Bularga, Nicolina - Frumoasa - CUG şi Bucium. Practic, în acest moment n-a mai rămas de realizat decât instalarea aplicaţiei software prin care va fi gestionat traficul în oraş şi de angajat persoanele care vor gestiona sistemul din interiorul Piramidei lui Dubeţ, locul unde este amplasat Centrul de monitorizare.
Jumătate de an de întârzieri
Proiectul, al cărui contract a fost semnat în iunie 2012, ar fi trebuit terminat în primăvara acestui an, numai că, datorită manierei de lucru a celor de la UTI, s-a înregistrat o întârziere de câteva luni. În ultima raportare a celor care coordonează proiectul, se vorbea de 75% dintre intersecţii complet echipate (luna august 2015), întrucât în unele zone s-a intervenit de două-trei ori pentru montarea tubulaturii. Mai mult, o parte din instalaţiile şi echipamentele proaspăt montate au ajuns să fie distruse prin împrejurări care nu puteau fi prevăzute, o astfel de situaţie înregistrând-se în zona Moldoplast, unde semaforul montat pe unul dintre peroanele staţiei de tramvai a fost distrus, cu tot cu stâlp.
Un trafic mai fluent, abia de anul viitor
Concretizarea proiectului de sistematizare a traficului rutier ieşean presupune montarea în 90 de intersecţii a 1.242 de semafoare, 1.979 de indicatoare rutiere, 72 de automate de dirijare a circulaţiei, 633 de camere de detecţie, 59 de echipamente pentru supraveghere. Dintre cele 1.242 de semafoare, 1.000 sunt pentru vehicule şi pietoni, 70 pentru tramvai, iar 172 pentru verde intermitent la dreapta şi galben intermitent pietoni. Tot sistemul va fi coordonat de un dispecer amplasat într-o clădire de 380 de metri pătraţi, în care vor lucra aproximativ 30 de angajaţi. Demararea angajărilor se va realiza după operarea modificărilor în organigramă şi aprobarea acesteia, până la finalizarea contractului de finanţare a proiectului. După implementarea sa, sistemul de management al traficului va contribui la fluidizarea circulaţiei rutiere şi pietonale, precum şi la reducerea numărului de accidente si ambuteiaje, dar şi la scăderea poluării cauzată acum de staţionarea prelungită a vehiculelor la traversarea intersecţiilor. Acest lucru ar urma să se petreacă în primăvara lui 2016, întrucât, până atunci, conform afirmaţiilor edililor, „sistemul învaţă fiecare intersecţie, fiecare flux de trafic şi totul se adaptează la profilul oraşului”.
Ieşenii rămân reticenţi
Deocamdată, ieşenii au suspiciuni referitoare la modul în care va funcţiona sistemul, fiind de părere că persoanele care au gândit traficul în Iaşi „trebuie să se mai pună cu burta pe carte”. „Experienţa ultimilor ani ne-a adus în situaţia de a asista la anomalii vizând marcajele sau semaforizarea. Nu mă aştept ca lucrurile să se îmbunătăţească, atât timp cât regulile în Iaşi sunt făcute de o mână de oameni, ale căror competenţe în domeniu nu m-au convins”, crede un şofer. Alţii se întreabă de ce a fost nevoie de un număr atât de mare de semafoare. „Pe Şoseaua Naţională sunt patru semafoare pentru pietoni, câte două pe sens. Ce rost au ele, atât timp cât, până acum, au funcţionat doar două?”, întreabă un alt ieşean. În fine, ultimul gen de reticenţe are în vedere calitatea profesională a celor care vor fi puşi să lucreze în Centrul de monitorizare. „Dacă aduc o parte din agenţii pe care i-am văzut la stradă în ultima două luni, adio trafic fluent…”, mai cred ieşenii. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Zvonurile că, în Bucureşti, un sistem de trafic identic cu cel implementat în Iaşi, nu funcţionează în cest moment, au alimentat speculaţiile că investiţia din dulcele târg va avea o soartă identică. Trebuie făcută precizarea că, în Capitală, municipalitatea nu a mai reuşit să asigure, în ultimele şase luni, banii necesari pentru mentenanţa echipamentului.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau