Minunile din spatele noului Plan Urbanistic General al orasului Iaşi (PUG)
Dimensiune font:
Conţinutul noului PUG duce Iaşul într-o zonă în care investiţiile pe fonduri europene edificate până acum vor deveni o joacă a unor constructori * trenuri rapide vor face legătura între Antibiotice şi Socola, penitenciarul va fi mutat în judeţ, strada Cuza Vodă va deveni pietonală, Garnizoana va fi transformată în complex sportiv regional, pasaje peste calea ferată şi Bahlui sau pasaje supraterane şi subtraversări în zona centrală a Iaşului * totalul intravilanului existent pentru desfăşurarea acestor viziuni arhitecturale este de aproximativ 6.194 hectare * în schimb, entităţile care se ocupă de avizarea viitorului PUG al Iaşului au cerut reactualizarea documentaţiilor suport care, după ce au vegetat timp de trei ani de zile, au devenit perimate * în aceste condiţii edilii speră la adoptarea noului document până la jumătatea anului
În urmă cu mai bine de o lună de zile, Planul Urbanistic General al Iaşului (PUG) a fost lansat în dezbatere publică. Potrivit conţinutului noului PUG, acesta se va axa pe investiţii majore precum restructurarea platformei industriale CUG, construirea Spitalului Regional de Urgenţe, amenajarea malurilor râului Bahlui, modernizarea infrastructurii şi reorganizarea circulaţiei, dar şi introducerea trenului urban, a unei linii speciale de transport public pe traseul Antibiotice – Păcurari – gara Nicolina – Socola sau realizarea unui centru de târguri şi expoziţii.
Documentul strategic stabileşte patru obiective specifice în care sunt incluse mai multe proiecte privind dezvoltarea activităţilor economice. Primul face referire la dezvoltarea Iaşului drept centru de servicii, afaceri, cultură, comunicare, media şi educaţie superioară. Principalele proiecte constau într-o nouă amenajare a platformelor industriale (Fortus, Ţuţora, Ţigarete, depoul de tramvaie de pe strada Uzinei, triajul Socola), conversia cinematografelor (Victoria, Republica, Dacia şi Copou) în săli de spectacole, spaţii universitare la spitalul judeţean (după realizarea spitalului regional), mutarea penitenciarului la marginea Iaşului sau chiar în judeţ, transformarea parţială a garnizoanei din Copou şi realizarea unui complex sportiv regional.
Al doilea obiectiv are în vedere valorificarea potenţialului cultural şi de mediu. În acest sens, printre proiecte se numără reabilitarea centrului istoric al Iaşului, protejarea prin măsuri urbanistice a cartierelor rezidenţiale tradiţionale (Copou, Păcurari, Sărărie), păstrarea de coridoare verzi de legătură cu zone naturale din exterior (în lungul malurilor Bahluiului, Nicolina, Cacaina) şi extinderea reţelei de trasee ciclo-turistice în zona periurbană. Pentru cel de-al treilea obiectiv, modernizarea profilurilor industrie şi transporturi, PUG prevede organizarea de parcuri industriale, consolidarea sectorului IMM, prelungirea traseului trenului urban Antibiotice – Socola spre capăt estic (Ungheni – Cristeşti – Holboca) şi capăt vestic (Leţcani – Podu Iloaiei) şi rezervarea de coridoare necesare pentru viitoare artere de legătură (arteră pe relaţia nord: Podul Sf. Ioan – Aeroport – conexiune cu viitoare autostradă – Popricani – Rediu – Leţcani). Al patrulea obiectiv face referire la gestiunea eficientă a resursei de teren, inclusiv prin asigurarea de rezerve pentru dezvoltări pe termen lung şi evoluţii imprevizibile.
Poduri şi pasaje rutiere peste calea ferată
Primele propuneri de proiecte privind îmbunătăţirea reţelei rutiere vizează centura ocolitoare, asigurarea conexiunii la autostrada Iaşi – Târgu Mureş prin străzi noi şi lărgirea la 4 benzi cu linie de tramvai în cale proprie (strada Aurel Vlaicu – intersecţia cu DJ 248D Holboca – Tomeşti) şi a DN 28 până la Tomeşti. Alte proiecte fac referire la pasaje comune peste calea ferată şi cursuri de apă (unul în zona de est a complexului Era şi al doilea după depoul din Dacia), poduri noi (Tabacului, Dacia, Strămoşilor, Basarabi, pe traseul unei legături noi între strada Silvestru – bulevardul Nicolae Iorga, bulevardul Chimiei – strada Mihai Vodă Viteazul, în continuarea străzii Aterizaj, strada Milcovului – strada Lotrului) şi pasaje rutiere peste calea ferată (Sergent Grigore Ioan, strada Rampei – strada Luca Arbore, şoseaua Manta Roşie – strada Mustea). Pentru îmbunătăţirea traficului în intersecţii cu disfuncţionalităţii, în PUG se propun pasaje supraterane (peste strada Arcu şi unul în continuarea bulevardul Independenţei până în bulevardul Tudor Vladimirescu) şi subtraversări (bulevardul A. Panu pe sub strada Elena Doamna spre Tătăraşi, strada Palat pe direcţia Palas – bulevardul Cantemir, în prelungirea strada Colonel Langa, în prelungirea strada I.C. Brătianu, la poduri existente: Podul de Piatră, Podul Cantemir, Podul Roş şi două ale bulevardul Tudor Vladimirescu în lungul Splaiului, de o parte şi de alta a râului Bahlui). Pe termen mediu şi lung, mai sunt propuse poduri peste Bahlui (Sarmisegetuza spre Cicoarei şi între şoseaua Naţională şi strada Aleea Ipsilanti), precum şi două subtraversări (strada Ghica Vodă pe sub strada Elena Doamna şi strada Smârdan, pe sub strada Sf. Lazăr, cu legătură spre Palas).Varianta finală a planului urbanistic include şi amenajarea unei zone pietonale extinse în centrul vechi, respectiv pe strada Cuza Vodă.
Pentru etapa de largă perspectivă, se propune închiderea unui traseu pietonal perimetral nucleului central care să includă străzile Cuza Vodă, Costache Negri, zona Halei Centrale şi a bulevardului Anastasie Panu. Pentru strada Cuza Vodă se propune restricţionarea accesului auto pe toată lungimea, acces doar pentru riverani, reabilitarea liniei de tramvai şi a trotuarelor, pe bulevardul Anastasie Panu se propune lărgirea trotuarelor.
Toată documentaţia va fi reactualizată
Chiar dacă se preconizează că va fi finalizat în vara acestui an, Planul Urbanistic General (PUG) al Iaşului mai are de parcurs încă multe etape, cel puţin cele privind avizarea documentaţiilor de urbanism. „Suntem într-o fază oarecum finală a acestei documentaţii. Din păcate, lucrurile au trenat mai mulţi ani şi avem o parte dintre studii puţin perimate. În paralel cu avizele care ne mai trebuiesc, de la Mediu şi de la Monumente, lucrăm şi la o reactualizare a datelor din materialele necesare, pentru obţinerea avizului final de la Ministerul Dezvoltării. Avem permanent discuţii cu toate direcţiile abilitate în emiterea acestor avize. Acum avem discuţii cu cei de la Apele Române, pentru că şi aceştia dau un aviz preliminar către cei de la Mediu. În toată această perioadă care a trecut din 2013, atunci când ar fi trebuit să fie gata acest PUG, s-au schimbat foarte multe lucruri”, a declarat viceprimarul Radu Botez, în sarcina căruia cade PUG-ul Iaşului.
Nelu PĂUNESCU
Proiectant general al PUG-ului a fost SC Search Corporation SRL Bucureşti, iar proiectant urbanism Bia Axa – Atelier de arhitectură Iaşi (şef proiect - arhitect Dragoş Ciolacu), PUG-ul va avea o valabilitate de 10 ani de la momentul adoptării în Consiliul Local, cel mai probabil la jumătatea acestui an
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau