Raport exploziv al Curţii de Conturi în privinţa organizării FILIT 2013
Dimensiune font:
Curtea de Conturi Iaşi a scos la suprafaţă numeroase abateri în organizarea FILIT 2013. În aceste condiţii, majoritatea social-democrată din Consiliul Judeţean sare la gâtul liberalilor, acuzându-i pe aceştia că împreună cu reprezentanţii Muzeului Literaturii Române s-au ocupat de sifonarea banilor
Organizarea Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere (FILIT) din anul 2013 ridică grave semne de întrebare, după ce Curtea de Conturi Iaşi a realizat un raport de audit în urma căruia a fost depistat un prejudiciu de peste 180.000 de lei. „Proiectul de buget aferent anului 2013, aprobat prin HCJ nr. 107/2013 nu a avut la bază o fundamentare reală din care să reiasă necesităţile de finanţat estimate corespunzător pentru desfăşurarea FILIT”, se arată în raport.
Citeşte şi Liberalii sunt acuzaţi că au sifonat 500.000 de euro
Raport devastator
La capitolul Calitatea gestiunii economico-financiare, reprezentanţii Curţii de Conturi au constat „Neconstituirea şi nereţinerea garanţiilor băneşti persoanelor care îndeplinesc calitatea de gestionar, în cuantumul prevăzut de legislaţia în vigoare, nerespectarea cadrului legal aplicabil unităţii în ceea ce priveşte modul de previzionare a necesarului de credite şi respectiv, de angajare, lichidare, ordonanţarea şi plata cheltuielilor efectuate pentru organizarea şi desfăşurarea Festivalului internaţional de Literatură şi Traducere (F.I.L.I.T) în anul 2013”. Conform raportului, s-a sesizat „neelaborarea programului anual de achiziţii publice conform cadrului legal, nota de fundamentare a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru desfăşurarea festivalului nu este susţinută, în detaliu, de necesitatea externalizări tuturor activităţilor componente şi a estimărilor cu privire la acestea, în sensul că nu s-a realizat o evaluare reală, pertinentă, a activităţilor efective ce pot fi realizate cu personalul propriu angajat (având în vedere organigrama instituţiei, pregătirea profesională a angajaţilor din cadrul compartimentelor de specialitate, atribuţiile de serviciu incluse în fişa postului) precum şi de către persoanele acceptate la nivelul instituţiei de a desfăşura activităţi de voluntariat, coroborat cu implicarea efectivă a conducerii manageriale a muzeului, respectiv activităţi specifice de: iniţiere şi lansare a procedurilor de achiziţii publice, derulare şi administrare a contractelor de achiziţii publice, secretariat, fotografiat, editare, etc. şi, nu în ultimul rând de coordonare efectivă a activităţilor specifice festivalului de către conducerea executivă a muzeului”.
La acelaşi capitol, raportul Curţii de Conturi arată că „Nu au fost supuse analizei şi însuşirii/aprobării de către Consiliul de Administraţie al instituţiei: serviciile care au făcut obiectul unor contracte de achiziţii publice care era, în fapt, atributul persoanelor angajate ale muzeului şi/sau conducerii executive a acestuia, precum consultanţă achiziţii publice pentru implementarea Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere”.
Din aliniatele următoare ale raportului aflăm că „serviciile care au făcut obiectul contractelor de achiziţii publice încheiate cu un număr de patru persoane fizice autorizate erau, în fapt, atributul persoanelor în cauză prevăzute în contractele de voluntariat încheiate anterior de reprezentanţii muzeului pentru realizarea de activităţi identice, existând şi similitudinea activităţilor contractate (cu persoanele în cauză şi/sau cu alte societăţi) precum „activităţi specifice de identificare, contactare şi stabilire a partenerilor pentru FILIT” sau „servicii de secretariat pentru FILIT””, cât şi „prestarea necorespunzătoare a serviciilor de consultanţă, cu consecinţe în divizarea contractelor de achiziţie publică coroborat cu neîntocmirea planului anual al achiziţiilor publice, abatere identificată în situaţia contractului de achiziţie publică nr. 1968/2013 unde, serviciile care fac referire la activităţile efective de organizare a festivalului au fost divizate în contracte de valori mai mici, prestatorul nemotivând şi nejustificând în mod concret în ce a constat consilierea în alegerea modalităţilor de atribuire a contractelor (în condiţiile în care există în nomenclator atribuit cod distinct pentru „organizare festival”), în timp ce programul anual achiziţii FILIT nu este susţinut de documentele de fundamentare”.
Citeşte şi Marius Dangă, gluma săptămânii
Măsurile impuse
În urma acestor constatări, Curtea de Conturi a dispus, pentru stabilirea întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora, aplicarea următoarelor măsuri: „în baza rezultatelor acţiunilor de inventariere şi evaluare a legalităţii modului de previzionare a necesarului de credite şi respectiv, de angajare, lichidare, ordonanţarea şi plata a cheltuielilor efectuate pentru organizarea şi desfăşurarea Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere (F.I.L.I.T) în anul 2013, stabilirea întinderii şi mărimii prejudiciilor aduse bugetului unităţii, datorat de atribuirea unor contracte de achiziţii publice de prestări servicii şi respectiv de angajarea de cheltuieli şi efectuarea de plăţi în legătură cu acestea la o valoare estimată de 188.580 lei, în condiţiile în care: serviciile care au făcut obiectul unor contracte de achiziţii publice era atributul persoanelor angajate ale muzeului şi/sau conducerii executive a acestuia, precum: consultanţă achiziţii publice pentru implementarea Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere - servicii care au făcut obiectul contractului de achiziţii publice nr. 1968/2013 în valoare de 37.200 lei, asistent manager proiect pentru FILIT - servicii care au făcut obiectul contractului de achiziţii publice nr. 2323/15.07.2013 încheiat cu o persoană fizică autorizată în valoare de 9.600 lei, serviciile care au făcut obiectul contractelor de achiziţii publice încheiate cu un număr de patru persoane fizice autorizate erau, în fapt, atributul persoanelor în cauză prevăzute în contractele de voluntariat încheiate anterior de reprezentanţii muzeului pentru realizarea de activităţi identice/similare, existând şi similitudinea activităţilor contractate (cu persoanele în cauză şi/sau cu alte societăţi) precum „activităţi specifice de identificare, contactare şi stabilire a partenerilor pentru FILIT” sau „servicii de secretariat pentru FILIT”, se arată în documentul citat.
Hâra politică pe seama unei fapte cu iz penal
În aceste condiţii, Cristian Stanciu, liderul consilierilor judeţeni PSD, face presiuni asupra liberalilor din Executiv, fiind de părere că „PNL Iaşi va trebui să dea explicaţii despre cum îşi asumă și de unde va fi recuperat prejudiciul de 189.000 lei constatat de Camera de Conturi Iaşi pentru ediţia FILIT din 2013”.
Despre acuzele aduse, liberalul Eduard Boz susţine că sunt nejustificate, dat fiind că FILIT este un eveniment asumat de întreaga conducere CJ Iaşi. Mai mult, directorul Muzeului Literaturii Române din Iaşi se apără de acuzele aduse de social-democraţi, precizând că raportul audit nu este unul definitiv. „Noi am făcut contestaţie la acest raport, am depus documente suplimentare şi aşteptăm să vedem rezultatul”, a declarat Dan Lungu.
Auditul a fost efectuat în perioada 12.05.2014 – 20.06.2014
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau