Soluţia pentru Fortus: concedierile colective

default

Dimensiune font:

| 30-07-2016 06:00

Discuţii aprinse au avut loc, ieri, pe tema situaţiei disperate de la Fortus * din păcate, autorităţile nu au ajuns nici de această dată la o înţelegere comună * instituţiile publice din domeniul siguranţei angajaţilor sunt de părere că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului trage de timp până la expirarea contractului de muncă şi că singura soluţie de recuperare a restanţelor salariale este concedierea colectivă


Angajaţi, sindicalişti, deputaţi, reprezentanţi ai autorităţii locale şi Guvernului în teritoriu, directori ai instituţiilor publice care apără drepturile angajaţilor, s-au aşezat ieri, din nou, la masa discuţiilor pe problema fostului Combinat de Utilaj Greu Fortus. De opt ani de zile, combinatul este târât prin proceduri de faliment, insolvenţă, reorganizare, iar tolba cu soluţii este din ce în ce mai goală. Un număr de 420 de muncitori se află într-o situaţie dramatică, iar valoarea creanţelor salariale se ridică la 6 milioane de euro. Aceasta în condiţiile în care activele Fortus, potrivit cifrelor prezentate de şeful serviciului de producţie, Ioan Agache, se ridică la 192,8 milioane euro, din care funcţionale în valoare de 120 milioane euro, iar nefuncţionale, 72,8 milioane euro. „Din 8 aprilie 2015 nu mai lucrează nimeni, ca urmare a deconectării de la gaz şi energie electrică. Sunt salarii restante de patru ani. Din februarie, anul trecut, s-au luat doar 700 de lei, când s-au vândut nişte vagoane. Societatea nu e păzită. Şi acum sunt patru căruţe care stau la poarta combinatului. Dacă preţul pe kilogramul de fier era un leu, combinatul dispărea cu totul în câteva ore. Creanţele cresc de pe o zi pe alta, pentru că salariaţii nici nu sunt chemaţi la lucru, dar nici disponibilizaţi. S-a solicitat corp de control, am fost şi la SRI să punem problema Fortus, dar au spus că ei nu fac decât să informeze. În prezent, dorim aplicarea planului actual de reorganizare”, a precizat Ioan Agache. Deschiderea procedurii insolvenţei a fost deschisă pentru prima oară în 2008, la Tribunalul Iaşi, judecarea fiind strămutată apoi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, urmând apoi calea Tribunalului Mureş. În tot acest timp, au fost schimbaţi nu mai puţin de opt administratori judiciari.

Soluţia potrivită: concedierea colectivă

Ideea concedierii colective în problema Fortus a fost înaintată de directorul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Iaşi, George Albulescu, şi susţinută de majoritatea plenului Comisiei de Dialog a Instituţiei Prefectului. Acesta consideră că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) trage de timp în rezolvarea situaţiei Fortus, până la expirarea contractului colectiv de muncă. „Avem două probleme, una socială şi una economică. AAAS trage de timp ca să expire contractul colectiv. Când se va întâmpla asta, rămân de plătit doar salariile restante şi nu cele compensatorii”, a declarat George Albulescu. Angajaţii şi sindicaliştii Fortus au îmbrăţişat ideea concedierii colective, spunând că nu doresc salarii compensatorii, ci doar pe cele restante. Deputatul Petru Movilă este de părere că situaţia Fortus este produsă de interese comune între instituţiile locale şi naţionale, stârnind reacţii din partea preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi, Maricel Popa, care a lucrat ca secretar de stat în Ministerul Economiei, entitate care coordonează AAAS.

La Fortus, vânzările de active se fac pe sub mână”

Una din intenţiile actualului şef al CJ Iaşi este de a face un parc industrial la Fortus. Acesta a divizat combinatul în trei, o parte pentru parcul industrial, una care este furată, iar alta care trebuie valorificată pentru plata salariilor. „S-a aprobat prin AAAS vânzarea de vagoane, căi ferate pentru plata salariilor, dar, în afară de cei 700 lei, nu s-a dat nimic. Vă rog să analizaţi partea executivă a Fortus. Să nu vindem iluzii. Mai bine ne aşezăm la masă şi căutăm soluţii”, a declarat Maricel Popa. În replică, deputatul Petru Movilă spune că „AAAS este principalul responsabil de situaţia actuală, iar singura soluţie este ca Ministerul Economiei să-şi asume un proiect pentru Fortus”. În prezent, se duc negocieri pentru vânzarea unui număr de 36 de mese, cu o greutate de 10 tone fiecare, ce ar putea asigura o gură de oxigen pentru situaţia de la Fortus. Aşa cum nu s-a reuşit de opt ani, nici discuţiile de ieri nu au avut un rezultat concret şi o înţelegere comună, singurul pas fiind făcut de prefectul judeţului Iaşi, Marian Grigoraş, care a promis că va înainta Guvernului o nouă adresă pe această temă. 

Cauți un loc de muncă? Vezi aici anunțurile de angajare! 

***

Creanţele cresc de pe o zi pe alta, pentru că salariaţii nici nu sunt chemaţi la lucru, dar nici disponibilizaţi” - angajat Fortus

 

* * *

 

AAAS trage de timp, ca să expire contractul colectiv. Când se va întâmpla asta, rămân de plătit doar salariile restante şi nu cele compensatorii” - George Albulescu, directorul ITM Iaşi

 

* * *

Interesele comune între instituţiile locale şi naţionale au făcut ca Fortus să fie în această situaţie” - Petru Movilă, deputat

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei