Urmaşa RATP şi-ar putea începe activitatea cu stângul!
Dimensiune font:
Noua Companie de Transport Public estimează cheltuieli de 6,4 milioane lei în prima lună de funcţionare, în condiţiile în care va dispune sigur de două milioane de lei primiţi de la Primărie. Restul de bani ar urma să fie asiguraţi din încasări al căror cuantum, evident, nu poate fi decât estimat!
A mai rămas mai puţin de o lună până când noul operator de transport din oraş îşi va intra în pâine. Pe 6 iunie, imediat după alegerile locale, consiliul de administraţie al SC Compania de Transport Public (CTP) Iaşi a convocat Adunarea Generală extraordinară a Acţionarilor, într-o şedinţă cu nouă puncte pe ordinea de zi. Este vorba, în primul rând, de majorarea capitalului social cu suma de 2.000.000 lei, bani de la bugetul local, meniţi a asigura buna funcţionare a societăţii în prima ei lună de la înfiinţare. Practic, este asigurat astfel doar o treime din necesarul pe 30 de zile, atât timp cât într-o notă de fundamentare semnată de economiştii RATP se arată că „totalul necesar disponibilităţilor pentru o luna este de 6.397.075 lei”.
Pe ce se duc banii
Structurate pe categorii, cheltuielile operatorului ating valori uriaşe. Astfel, cheltuielile cu bunurile şi serviciile trec de 1,7 milioane lei, dintre care un milion reprezintă numai combustibilul pentru cele 138 de autobuze şi 35 de microbuze (la un consum mediu estimat de 0,40litri/km şi la un preţ de achiziţie a motorinei de 4,77 lei). La rândul lor, cele aproape 60 de tramvaie mai înghit lunar energie electrică în valoare de 415.000 lei. Alte trei milioane de lei se duc pe salariile celor 1.330 de angajaţi, RATP având de suportat, în medie, 2.287 lei/persoană. Piesele de schimb, reparaţiile, utilităţile, plăţi către terţi şi alte cheltuieli mai scot din bugetul societăţii, lunar, încă un milion de lei, ajungându-se la suma amintită mai sus.
În acest timp, încasările sunt estimate la cel mult 4,2 milioane lei. „Având în vedere că estimăm o încasare medie de 140.000 lei/zi prin punctele proprii (tonete şi casierie) rezultând un venit de 4.200.000 lei/lună, este necesară majorarea capitalului social al Companiei de Transport Public Iaşi cu suma de 2.000.000 lei pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare din prima lună”, se arată într-o notă de fundamentare a bugetului societăţii pentru prima lună de funcţionare.
Câţi călători plătesc bilet?
Pe hârtie, lucrurile par a fi în regulă. Problema o constituie numărul real de călători-plătitori. Deşi oficialii RATP susţin că transportă zilnic 140.000 de ieşeni, tot ei recunosc creşterea cu 27% a numărului de pensionari transportaţi. „Dacă în trimestrul I al anului 2014 numărul de legitimaţii eliberate pensionarilor era de 35.430, în trimestrul I al anului 2015, numărul este de 45.250, ceea ce reprezintă o creştere de 27,71%”, spun aceştia. Aşadar, mai rămân 95.000 de călători zilnic, dintre care jumătate sunt elevi şi studenţi, care, de luna trecută, plătesc bilete şi abonamente reduse cu 50%. Cu alte cuvinte, estimările regiei, cele cu încasări zilnice de 140.000 lei sunt oarecum la limită şi confirmate de faptul că, în mod tradiţional, în luna aprilie-mai încasările regiei ajung mai degrabă la 120.000 - 130.000 lei pe zi. Prin urmare, raportat la o singură lună, încasările ar putea să nu atingă pragul cheltuielilor, ceea ce, în mod evident ar trebui să conducă spre o altă abordare a calculului subvenţiei acordate de Primărie. Unul mult mai apropiat de realitate şi nu subdimensionat, aşa cum stau lucrurile în prezent. Dan CONSTANTINESCU
* * *
6,4 MILIOANE LEI
Reprezintă necesarul CTP pentru prima lună de funcţionare
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau