EXPERIMENT ÎN IAŞI: Transport în comun, maşină personală sau bicicletă? - VIDEO
Dimensiune font:
Reintroducerea tramvaiului 9 le oferă ieşenilor încă o modalitate de a se deplasa pe ruta Tehnopolis – Copou, un tronson extrem de aglomerat, cel puţin la orele vârf, cu autoturisme rulând pe şina de tramvai şi cu ambuteiaje frecvente, acestea fiind doar două dintre elementele care ne-au determinat să ne întrebăm cu ce poţi ajunge mai repede la destinaţie: cu autoturismul personal sau cu mijloacele de transport ale RATP? Reporterii „Evenimentului Regional al Moldovei” au măsurat timpii scoşi de fiecare mijloc de deplasare, introducând în acest joc al rapidităţii un al patrulea mod de deplasare, cu atât mai mult cu cât acesta beneficiază şi de pistă proprie: bicicleta. Rezultatele au scos în evidenţă faptul că, în acest moment, oricât de mari ar fi eforturile şefilor RATP de a mări viteza de deplasare a autovehiculelor proprii, ajungi mult mai rapid la destinaţie cu maşina personală sau cu bicicleta. Aceasta în ciuda tuturor problemelor de trafic şi a apariţiei mult-hulitelor semafoare „inteligente” din oraş...
Pe considerentul că, după ora 16.00, cei mai mulţi dintre ieşeni se întorc de la serviciu, alegem să parcurgem cei 20,227 kilometri ai traseului dinspre Copou spre CUG. Rondul Agronomie este plin de mijloacele de transport în aşteptarea OK-ului dat de dispecerul RATP, prin urmare nu ne este deloc dificil să alegem un tramvai din cele aduse de la Augsburg în 2012 şi care operează îndeosebi pe acest tronson. Ne urcăm în vagonul cu număr de parc 810, alături de alte 12-13 persoane, în majoritate studenţi, nu înainte de a ne uita la ceas. Este ora 16:10.
Tramvaiul nu rulează cu o viteză fantastică, prin urmare ajunge în staţia „Stadion” după fix 100 de secunde. Vatmanului îi ia două minute şi jumătate pentru a ajunge în staţia „George Coşbuc”, apoi trece prin staţia „Triumf” la patru minute de la plecarea în cursă şi ajunge la Universitate la 16:16. Este staţia unde vagonul se umple cu pasageri şi de unde încep să apară primele probleme de trafic. Aşa se face că vatmanul îi „claxonează” pe şoferii staţionaţi la semafor pe şina de tramvai în apropiere de intersecţia Bulevardului Carol cu strada Toma Cozma, după care vagonul prinde „verde” la statuia lui Mihai Eminescu, ajungând la Fundaţie la 16:20.
Jumătate de oră din Copou în Podu Roş
Coada de maşini de pe strada Gavriil Musicescu şi intercalarea altui tramvai venit dinspre Gară obligă tramvaiul 9 să ajungă în staţia din Piaţa Unirii după alte trei minute. Alte trei minute sunt necesare pentru a parcurge strada Cuza Vodă către Filarmonică, tronson cu restricţii de viteză, pentru ca, mai apoi, distanţa către staţia Tg. Cucu să fie parcursă în patru minute, datorită aglomeraţiei din trafic, alimentată şi de maşinile parcate pe prima bandă în apropierea Maternităţii Cuza Vodă şi în faţa spaţiilor comerciale din zonă. Tramvaiul ajunge în Tg. Cucu la ora 16:30, la 20 de minute după plecarea în cursă.
Străzile Elena Doamna şi Anastase Panu sunt alte două artere aglomerate, cu o multitudine de semafoare, motiv pentru care sunt necesare cinci minute pentru ca vagonul să ajungă la Moldova. Staţia de tramvai este mai puţin populată în comparaţia cu cea de autobuz, posesorii de abonamente pe traseul 41 neştiind că se pot urca şi în tramvaiele de pe linia 9. Şi strada Palat este ticsită de maşini la acea oară, motiv pentru care tramvaiul ajunge în Podu Roş la 16:41.
Peroane mult prea scurte
Pe tronsonul proaspăt reabilitat se circulă destul de silenţios, chiar dacă tramvaiul prinde viteză pe pasarela Nicolina. Singurul inconvenient al investiţiei îl constituie lungimea peroanelor, prea scurte pentru a putea „găzdui” un tramvai dublu articulat. De altfel, în condiţiile în care autoturismele stau la semafor, şi aici, pe linia de tramvai, vatmanul este nevoit să deschidă doar uşile din faţă ale vagonului. „Coborâţi prin faţă. Nu vă pot lăsa să coborâţi în stradă, dă o maşină, Doamne-fereşte, peste dvs!”, le recomandă acesta călătorilor dornici să coboare.
Vagonul pleacă din staţia Nicolina la ora 16:45, iar după nouă minute, profitând de această dată de o lejeritate în trafic oarecum nefirească pentru zona CUG, ajunge în rondul Tehnopolis. Ne uităm iarăşi la ceas. Este ora 16:54, ceea ce prilejuieşte să constatăm că tramvaiul a parcurs tronsonul Copu – CUG în 44 de minute.
Moldova – Nicolina, tronson de calvar pentru cei care aleg să meargă cu autobuzul
Aceeaşi distanţă o parcurgem, în paralel, cu autobuzul. Ne îmbarcăm la ora 16.14, tot în Rond Agronomie, în autobuzul 41b cu numărul de marcă 22.
La capăt de linie, şi acesta este puţin populat: maximum 10 persoane. Autobuzul începe să se aglomereze abia în staţia de la Universitate, ajuns aici la ora 16.21. Mai mult de 20 de studenţi se urcă în maşină, staţionând, după un nărav vechi, în dreptul uşilor de acces, spre iritarea altor călători.
Din Piaţa Spiridon şi până în Târgu Cucu, un tronson relativ scurt, autobuzul face zece minute datorită semafoarelor prost sincronizate şi numărului mare de autovehicule care tranzitează zona centrală a oraşului. Apogeul aglomeraţiei e reprezentat de staţiile Moldova Mall şi Podu Roş.
De aici, transportul în comun devine un calvar. Fluxul mare de călători face ca autobuzul să devină neîncăpător. Aglomeraţia persistă doar până în Nicolina, staţia situată imediat după traversarea pasarelei. Aici coboară cei mai mulţi pasageri, iar călătoria cu autobuzul devine ceva mai aerisită. În sfârşit, la ora 16:56, autobuzul ajunge la Tehnopolis, după 42 de minute deloc plictistoare, cu discuţii între pasageri pe diverse teme: de la reţeta zilei, la supermarketurile care oferă reduceri de preţ.
Obstacolele biciclistului în 33 de minute
Andrei I., biciclistul care a participat la experimentul ziarului Evenimentul „Regional al Moldovei”, a ales să ajungă din Copou în CUG prin Tudor Vladimirescu. Plecarea a fost tot la 4:10, iar pe Bulevardul Carol a alternat mersul pe pista de biciclete cu cel pe stradă. „Pista din Copou era ocupată de numeroşi tineri ieşiţi de la cursuri, care nu respectau în niciun fel culoarul destinat bicicliştilor. Am coborât Copoul în 6 minute, aglomeraţia de pe pistă fiind una din cauzele timpului atât de lung“, a povestit Andrei. Rondul de la Fundaţie a fost traversat prin parcarea din faţa Casei de Cultură a Studenţilor, iar apoi s-a îndreptat spre Bulevardul Independenţei, unde a întâlnit numeroase obstacole.
„Pe pistă am dat peste maşini lăsate pe mijlocul culoarului, călători care aşteaptă autobuzele în staţii, gropi, numeroase capace de canale, asfalt vălurit, marcaj deteriorat. Am filmat tot traseul şi sunt porţiuni unde într-un interval de 100 de metri sunt 5 canale”, a povestit biciclistul. În Târgu Cucu, pentru că pista este foarte îngustă, biciclistul a ales să meargă pe stradă până la fostul Hotel Europa, de unde a pornit mai departe spre Tudor Vladimirescu, tot printre maşini. Pe porţiunea dintre Centrul Civic şi până în Tudor Vladimirescu a circulat cu dificultate, din cauza aglomeraţiei. Pentru că pe pista din Bucşinescu erau parcate două maşini, biciclistul a ieşit din nou pe spaţiul carosabil spre Ţesătura. O porţiune la fel de aglomerată. „Am fost surprins de atenţia pe care mi-au acordat-o şoferii în trafic. Nu acelaşi lucru l-aş putea spune despre pietoni, total indiferenţi la delimitarea între trotuar şi pistă”, a detaliat Andrei. De la Ţesătura până la Pasarela Nicolina s-a circulat, de asemenea foarte greu. Biciclistul a urcat pasarela şi s-a îndreptat spre CUG, pe pista de biciclete. „Pe această porţiune, trecerile de pietoni sunt foarte abrupte. Am ajuns la rond CUG în 33 de minute”, a explicat biciclistul.
Independenţei şi strada Palat, furcile caudine ale traficului auto
Ultimul mijloc de transport folosit în acest experiment – autoturismul – a rulat exact pe traseul autobuzului, plecând din rond Agronomie la 16:14. Nu au fost semnalate probleme de trafic, până pe B-dul Independenţei, unde s-a staţionat mult în dreptul semaforului de la Golia, datorită aglomeraţiei. Aceeaşi problemă şi pe strada Palat, unde coloana de maşini s-a întins pe mai multe sute de metri. Din Podu Roş, maşina a mers prin CUG fără a folosi ultima găselniţă a edililor: dubla ocolire a peroanelor de călători. Ora sosirii a fost 16:42, după 28 de minute de condus lejer. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Timpii „scoşi” de diferite mijloace de deplasare pe ruta Copou – CUG la oră de vârf:
Autoturismul – 28 minute
Bicicleta – 33 minute
Autobuzul – 42 minute
Tramvaiul – 44 minute
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau