Maşinile de epocă, visul colecţionarilor din Moldova
Dimensiune font:
Un tânăr din Săuceşti, judeţul Bacău, a mutat visul american pe malul Siretului * oamenii din sat se uită cu jind după maşinile sale, autoturisme din America anilor '50 * un sucevean şi-a umplut garajul de autoturisme Dacia 1300 * el are primele modele originale şi în stare impecabilă * împreună cu soţia sa, suceveanul a făcut turul Europei într-o Dacie
Există oameni care îşi transformă pasiunea în mod de viaţă, în cel mai important scop al existenţei. Ei spun că atunci când ajungi să-ţi transformi pasiunea şi în performanţă, ai reuşit un lucru extraordinar. Este şi cazul a doi pasionţi de maşini ce deţin adevărate comori în garajele lor.
America anilor '50, mutată la Săuceşti
Andrei este profesor de educaţie fizică, dar şi-a petrecut viaţa mai mult prin garaje decât în sala de sport. După facultate, a plecat în Marea Britanie şi a fost şofer pe maşini de mare tonaj, iar acolo l-a prins un virus ciudat. „Mergeam la carshow-uri. Acolo am văzut maşinile vechi americane mai de aproape. Până atunci le văzusem doar la televizor. Mi-a plăcut şi muzica pe care o ascultau, şi hainele pe care le purtau. Aşa m-a prins tot microbul ăsta”, povesteşte Andrei Bontaş, din satul Săuceşti, judeţul Bacău.
Acum e atât de îndrăgostit de America anilor '50 încât dacă îl vezi, juri că e călător prin timp. Freza, hainele şi atitudinea, toate amintesc de Johnny Cash, de Elvis. Nu se urcă la volan până nu-şi aranjează perciunii şi până nu-i luceşte părul. Şi hainele, şi briantina pentru păr şi maşinile le comandă din străinătate. Maşinile le vinde după ce le recondiţionează. „Nu mai ştiu care a fost prima, dar ştiu care a fost ultima: un Lincoln din '59, decapotabilă, un model foarte rar, pe care l-am adus din America. M-a costat cam vreo 20.000 de dolari”, îşi aminteşte Andrei. Un an a lucrat la el, iar la final a mai apucat să-l conducă puţin. Un belgian a pus ochii pe maşină şi au bătut palma pentru 26.000 de euro. Acum, în garaj, mai are două maşini la recondiţionat, un Cadillac şi un Oldsmobil. „Oldsmobilul e din anii `60, în două portiere, cupe, fără stâlpi. E un model foarte rar, care, după recondiţionarea va arăta superb. E ceva sport, care se caută, mai ales în afară”, spune tânărul. Când e vorba să iasă prin sat sau să ajungă în oraş, în Bacău, conduce „tot un hârb”. „Am o Cobră din anii `80. Am mai adus acum un Chrysler din '55 pentru că nu am putut să mă abţin. L-am adus din Anglia, de la un băiat care îl avea de 12 ani şi care l-a adus din America. Nu e mult de muncă la el pentru că starea tehnică e foarte bună. Trebuie făcută tinichigeria. Maşina a stat în Anglia afară, nu în garaj, şi lucrul acesta se vede”, a spus Andrei.
Atracţia Bacăului
Maşina a făcut senzaţie peste tot pe unde a trecut. Nea Vasile, din Săuceşti, e unul dintre cei care, între două beri, admiră maşinile tânărului. „Mereu îl văd când trece ba la deal, ba la vale. Mie maşina asta nouă, pe care a adus-o acum, nu prea îmi place. Avea înainte una mare de tot, cu coarne. Un Cadillac. Ăla mi-a plăcut fantastic de mult”, spune bărbatul. În oraş, oamenii opresc şi se uită la maşină sau se pozează alături de ea. „La anii aceia, maşinile aveau aer condiţionat şi geamuri electrice, ceea ce e fantastic”, completează tânărul.
Andrei a reuşit să-i molipsească şi pe alţii de pasiunea sa. În garajul din Săuceşti vine în fiecare zi domnul Liviu, tinichigiu cu experienţă, convertit şi el de pasiunea tânărului. „Rugina e aceiaşi pe orice maşină. Timpul trece pentru toate. Mi-ar place o maşină nouă, dar după ce iese din fabrică i-a scăzut valoarea cu 10% înainte să ajungi cu ea acasă. Peste cinci ani nu mai valorează nici jumătate, pe când la astea vechi, peste cinci ani îs şi mai scumpe”, spune domnul Liviu, pregătindu-se pentru a suda pe sub Oldsmobil.
Lucrul merge greu pentru că în România piesele de schimb nu se găsesc şi trebuie comandate tocmai de peste ocean. „Ar trebui să refac şi cromul, însă e cam greu la noi. Nu prea găsesc meseriaşi care să facă un lucru de calitate. Nici cu tapiţeriile nu îmi e uşor”, spune Andrei Bontaş. Tânărul are, însă, răbdare. Deşi spune în glumă că are curtea plină cu „hârburi”, se uită cu drag la ele. Abia aşteaptă să le recondiţioneze şi să le caute un proprietar care să le iubească la fel de mult ca el.
Colecţionar de Dacii 1300
O pasiune asemănătoare are şi Dănuţ Crainiciuc, din Suceava, numai că bărbatul iubeşte de o viaţă Dacia 1300. Îndrăgostit de marcă de când era copil, specialist în mecanică, el
a reuşit să pună mâna pe modele cu adevărat valoroase pe care le-a recondiţionat si care arată ca ieşite de pe poarta fabricii. Astfel, are în proprietate întreaga colecţie de maşini marca Dacia 1300, de la primul an de fabricaţie şi până la perioada de tranziţie spre momentul în care constructorul a trecut de la motoarele originale franţuzeşti, la cele autohtone, mai puţin fiabile. Are aşadar modelele din perioada de aur a mărcii, deţinând inclusiv maşina cu numărul 90 din primul an de fabricaţie a Daciei 1300. Prima maşină şi-a cumpărat-o în 1990, o Dacie 1310 pe care şi-a tunat-o, dar modelul nu i-a plăcut niciodată aşa că s-a întors la Dacia 1300. În scurt timp a trecut la modele valoroase, adică din primii ani de fabricaţie şi bine întreţinute. De atunci şi până astăzi a avut în proprietate 43 de autoturisme Dacia 1300 şi alte două Dacii model 1100, anterior celui 1300. Preferatele colecţionarului au fost întotdeauna maşinile simple dar fiabile fabricate în anii `60-`70. În aceste condiţii s-a axat pe modelele fabricate între anii 1969-1972, în perioada în care motoarele erau franţuzeşti. A început să-şi reîmprospăteze colecţia din anii 2002-2003, când s-a axat doar pe maşini din această perioadă, nemodificate şi în stare bună.
„Vedeta” colecţiei
După 20 de ani de muncă Dănuţ Crainiciuc are colecţia întreagă, patru modele din anii `69, `70, `71 şi `72, plus încă unul din 72. Colecţia este completă şi din punct de vedere al paletei coloristice, procentul de originalitate per ansamblu fiind de 90-95%. Achiziţionate de la diverşi proprietari, maşinile erau în stare bună de funcţionare, însă erau departe de modul impecabil în care arată acum după ce le-a recondiţionat colecţionarul. De fiecare dată a investit doar în piese originale şi de multe ori l-a costat mai mult recondiţionatul decât achiziţionarea. „De exemplu, pe una dintre maşini i-am dat proprietarului 3.800 de euro, şi am băgat în recondiţionare până la 10.000 de euro”, spune Crainiciuc. Însă totul este impecabil, de la motor, caroserie ori tapiţerie şi până la banalul ştergător. Deşi toate maşinile sunt extrem de valoroase, colecţia are şi un vârf. Autoturismul Dacia 1300, cu numărul SV-90-UAP, culoarea verde 57 (turcoaz) este fabricat în 1969, primul an în care s-a scos modelul, şi are numărul 90, fiind un model foarte rar. În ţară mai sunt doar patru maşini Dacia 1300 fabricate în 1969, însă acestea nu sunt toate în stare bună. A apărut însă şi recunoaşterea meritelor sale. Cum au trecut 30 de ani de când modelele nu se mai fabrică şi sunt originale, maşinile au devenit „vehicule istorice”, atestate de Retromobil Club România. Asta înseamnă că sunt scutite de la impozite, iar asigurarea CASCO pentru ele este simbolică, 90 de euro pentru toate şase. Mai important pentru colecţionar este însă că sunt recunoscute ca vehicule istorice de prim rang.
În jurul Europei, cu Dacia 1300
În urmă cu doi ani, Dănuţ Crainiciuc împreună cu soţia sa Narcisa au plecat în turul Europei la volanul unei Dacii 1300. Aceasta a fost aventura vieţii lor, iar temerarii şi-au stabilit cu exactitate traseul turului. „Voi parcurge peste 7.000 de km, traversând România, Ungaria, Austria, Germania, Franţa, Marea Britanie, Belgia, Monaco, Italia şi Elvetia. În această perioadă voi participa la trei dintre cele mai cunocute reuniuni internaţionale ale posesorilor de automobile de epocă”, declara în 2012 Dănuţ Crainiciuc. El a explicat că principalul scop al călătoriei sale este promovarea mărcii Dacia şi a României. În continuare colecţionarul participă la toate întâlnirile automobiliştilor din ţară dar şi din străinătate. Cel mai recent este raliul internaţional de automobile retro organizat în capitala Republicii Moldova, la Chişinău. Aici Dănuţ Crainiciuc a condus Dacia 1300 fabricată în 1970. El s-a deplasat la volanul maşinii până la Vaslui, unde a participat la o expoziţie pe platoul din faţa Prefecturii locale, iar apoi a plecat, într-o coloană de peste 40 de maşini retro din toată ţara spre Republica Moldova.
Cristina Maria CUCU
„Unii se uită ciudat, alţii admirativ. Pe mine nu mă deranjează. Toţi spun că e scump să ai aşa o maşină. E drept că se consumă mult, poate şi 20%, dar eşti scutit de impozit şi nu plăteşti nici rovignetă” - Andrei Bontaş
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau