Autorul ficţiunii, mai exact, al ficţiunii reale din romanul lui ştefan Mitroi cautã, insã, altceva; in anii cind sapã şi lipseşte de acasã, umplind de speranţã pe cei ce aşteaptã apa vie şi de suferinţã (pe Paulina şi Sebastian, soţia ...
Intr-un comentariu rezervat volumului Rãzboiul de dupã rãzboi (1987), Romul Munteanu observa faptul cã proza lui ştefan Mitroi se situeazã la limita fantasticului; tot aici, in aceastã zonã a genezei reciproce dintre real şi imaginar, se plasea ...
Adina Iacob este ceea ce se poate numi un tinãr "nou", al vremii sale; e, din pãcate, un model incã nespecific, e atipic pentru cã, iatã, Adina Iacob, elevã la Colegiul Naţional "Costache Negruzzi", are deja un "C.V." ...
Plasa nevãzutã care uneşte totul in romanul Cloşca cu puii de aur de Cristian Tiberiu Popescu e misterul, adunind realitatea (Mihalache Ghica) lingã ficţiune (Guillaume Guillaumet), Egiptul antic (templul Denderah "in care e infãţişat mare ...
Autor de teatru, scenarii radiofonice, versuri, povestiri, eseuri, coautor al impozantei Filosofia greacã pinã la Platon, Cristian Tiberiu Popescu e, inainte de toate, un foarte interesant prozator: Feţele (1997), Cãruţa cu copii (1999), Micul arbo ...
Cãrţi precum Golgota fiului de chiabur (Editura Dealul Melcilor, 2004) de Sorin Chiorean au fost plasate de critica de intimpinare in ceea ce a numit, cu un termen impropriu, totuşi, "literaturã penitenciarã"; la rigoare, aici ar putea fi ...
Paralele inegale (Editura Polirom, 2003) este a patra carte de interviuri cu personalitãţi din cimpul cultural romanesc de azi, pe care o semneazã Constantin Coroiu; bine personalizate, cu un timbru distinct, provocatoare, reprezentind ele inseşe un ...
Eternele iubiri este cartea maturitãţii artistice a poetei Georgia Tatu care, iatã, gãseşte resurse lirice noi, ieşind de sub semnul romanţiosului, intrind in zodia elegiei; Georgia Tatu face aici pasul decisiv de la "vorbirea" in versu ...
"Genaru Ovidiu (pseud. lui Ovidiu Bibire), n. 10 nov. 1934, Bacãu. Poet, prozator şi dramaturg" (Dicţionarul Scriitorilor Romani, Vol. II, 1998). Prozatorul, la 70 de ani, din Week-end in oraş (1969), Fidelitate (1977), Iluzia cea mare (19 ...
Codul cultural e puntea aruncatã spre autorul insuşi, spre textul autoreferenţial; dialogul/ monologul din Cu moartea in suflet au drept ţintã piesele lui George Genoiu, ipostaziat "la vedere" in Don: "AVA: Don, e timpul sã te preoc ...
Este compatibilã tonalitatea elegiacã, proprie, mai cu seamã, poeziei, cu textul dramatic şi, mai departe, cu spectacolul de teatru? In ce mãsurã textul dramatic (şi spectacolul de teatru pe care il susţine) pot fi autoreferenţiale, pot, adicã ...
Oglinda, temã obsedantã in lirica lui Ion Mircea, e, mai degrabã, a lui Baltrusaitis, spaeculum, intunecatã, revelind un univers de dincolo de pragul vederii – cel care nu mai desparte ziua de noapte, realul de vis, realitatea de coşmar: oglinda ...
Poetica lui Ion Mircea nu e, ca la romantici şi simbolişti, aceea a exploziei realului, a stãrii lui de suflet; e, dimpotrivã, una a imploziei sinelui, iar poetul o puncteazã printr-o serie de şapte (cifrã semnificativã) poeme incluse in sumarul ...
Toatã poezia lui Ion Mircea, de la Istm (1971), Tobele fragede (1978), Copacul cu 10.000 de imagini (1984), Piramida impãduritã (1989), pinã la şocul oxigenului (2002) este asemeni cintecului straniu al balenelor "ce poate fi auzit mai cu seam ...
In proba labirintului, pe care trebuie sã o treacã in incercarea de a se intoarce acasã (o casã pierdutã definitiv, devenitã imaterialã dupã cortina de fier), protagonistul romanului Intilnirea al Gabrielei Adameşteanu intilneşte doar semne al ...
Recentul roman Intilnirea al Gabrielei Adameşteanu işi are originea, cum spune Carmen Muşat intr-o pertinentã prefaţã (Tentaţia trecutului, dezamãgirile prezentului), in nuvela cu acelaşi titlu din sumarul volumului Varã-primãvarã (1989); or ...
Romanul lui Eugen şerbãnescu işi structureazã substanţa in jurul unor teme majore, fixind lumea de azi in imaginarul unui scriitor cu totul remarcabil; in Uzina de vise, Dincolo de Groenlanda şi Dupã-amiazã cu o nimfomanã, Eugen şerbãnescu ex ...
Protagoniştii – "eroina" şi "destinatarul" scrisorilor unui absolut remarcabil roman epistolar al secolului XXI – se aflã in cimpul real/ virtual al vremii/ timpului lor, (re)creaţi la punctul de intersecţie (de confruntare? ...
Cu excepţia unei piese de teatru, Experienţa, tipãritã in revista "Teatru" (1981), literatura lui Eugen şerbãnescu se cristalizeazã dupã 1990, in teatru şi prozã. Eugen şerbãnescu e, din acest punct de vedere, un autor "nou&qu ...
Frapante in literatura Ioanei Ieronim sint figurile acesteia, dispuse in polaritate, asemeni intregului sistem poetic, de la Varã timpurie pinã la Inedite. Astfel, apare mereu un misterios zeu (tinãr) care citeşte in liniştea de pe "continentu ...