Arhiva

Despre culturã, cu dragoste

Puterea cãrţii

Despre Puterea imaginii a scris o carte fundamentalã René Huyghe, despre puterea Internetului ne invaţã, in fiecare zi, cel mai bogat om din lume, Bill Gates, despre film, Oscar; tot felul, televiziunile, calculatorul, albumul, imagine. Scri ...

Doar femeia singurã doarme pe izvoarele lumii

Destinatarii sint, in fond, metaforici şi mai puţin conceptuali, s-ar spune, dar Rafila Radu, asemeni oricãrui poet, creeazã mitologii şi simboluri lirice, vizeazã o mitologie personalã, de "uz intern". Acestui efort i se subs ...

Poemul fãrã sfîrşit

În cãrţile precedente in care a cultivat, mai ales, haiku-ul – Viaţa mea cu lunã (1997), Fugã in haiku (2003) şi Nuntã pe firul ploii (2006) – Rafila Radu a exersat cu rivnã şi folos "lecţia" conciziei, a ...

Ca sã nu devii vînt şi sã nu ai viaţa pustie

Mesajul cãrţii vrea sã desluşeascã, oricit de parţial, rãspunsul la intrebarea ce oferã (ce este) credinţa; refugiu, balsam, pace, iubire, despãrţirea de tot ceea ce e haos, ieşirea din singurãtate – e o lume nu idealã, ci ...

Ca sã nu devii vînt şi sã nu ai viaţa pustie

Lumina de pe munte (Editura Timpul, 2007) este a patra carte de poezie semnatã de Olga Alexandra Diaconu, intr-o bibliografie unde se mai adunã un roman, Aşteptind sã vinã valul şi un volum de eseuri, Creaţie şi creativitate in viziune ...

Poezia ca jurnal liric (II)

O amintire, o impresie ori simpla privire a unui peisaj produc fluxul liric. În aceste secvenţe, limbajul este tratat ca o materie muzicalã, iar sonoritatea cuvintelor capãtã o importanţã covirşitoare. Pentru T.S. Eliot, "un ...

Poezia ca jurnal liric

Calea peregrinului sau Marea tainã (Editura Business Print, 2007) este cartea de versuri cu numãrul "23" in bibliografia liricã a Augustinei Vişan-Arnold, volume tipãrite incepind cu La margine de Iaşi, in 1995. Multã lume se ...

Fluxul conştiinţei şi ţesutul viu al amintirii (IV)

Apoi, profesorii şi elevii şcolilor, in alte douã proze ale cãrţii – "Liant" şi "Panoul de promoţie" –, unde autorul dovedeşte un fin simţ al observaţiei psihologice; evocãrile, descrierile şi portretele sint ...

Fluxul conştiinţei şi ţesutul viu al amintirii (III)

Comunicare-comuniune-cuminecare constituie chiar sensul social-uman al rostului fiinţei (copil, profesor, apoi), (re)descoperit in pasta densã a amintirilor; una dintre virtuţile comunicãrii – neuitarea – este chiar faptul definitoriu al ...

Fluxul conştiinţei şi ţesutul viu al amintirii (II)

Copilãria micã este a formãrii in structura familiei care repetã, de fiecare datã, intr-un microcosmos, Facerea lumii inseşi ("Mama – Gee a lumii, tata – veghetor al nãzuinţelor şi al drumului copiilor in lume"); este, de ...

Fluxul conştiinţei şi ţesutul viu al amintirii

Douã sint "stimulentele" literaturii noastre subiective, cum ii spune Tudor Vianu, in secolul trecut: Poezie şi adevãr, cartea lui Goethe, publicatã la inceputul veacului XIX şi Confesiunile lui Jean-Jacques Rousseau, la care se adaugã j ...

A trecut vremea colindelor? (II)

Aproape fiecare text din Cãrticica de tainã e o artã poeticã, de unde aflãm ce şi cum vrea sã comunice autorul; Virgil Poianã vrea astfel: "Doamne, ajutã-mi!/Sint dintre cei/avizi sã spulber/inscenãrile viclene:/mi-e dor de-un vers/ce vi ...

A trecut vremea colindelor?

S-ar zice cã, odatã cu trecerea Sãrbãtorilor de iarnã, vremea colindelor a trecut şi ea; dacã insã luãm in seamã probabila etimologie greacã a cuvintului romanesc (corindos care inseamnã a fi impreunã), obiceiul colindatului – pentru ...

Omul aberaţie şi urma de umanitate (III)

Contrapunctul din romanul Coruptul al lui Constantin Simirad e cãutat in urma de umanitate, ascunsã intr-un colţ al sufletului "rãmas incã nealterat": dragostea Lãcrãmioarei pentru Doru şi relaţia atit de complexã in superbia afecţi ...

Omul aberaţie şi urma de umanitate (II)

Psihologia şi profilul acestuia reprezintã pivotul romanului Coruptul, al lui Constantin Simirad: "Filosofia criminalului, omului aberaţie, cum i se prezintã statutul de cãtre geneticieni, diferã fundamental de filosofia omului de rind, norma ...

Omul aberaţie şi urma de umanitate

Constantin Simirad revine in librãrii cu romanul Coruptul (Editura Junimea, 2007), o carte complexã; roman de tip "policier"? roman frescã? roman de moravuri? de analizã psihologicã? Coruptul reuneşte aceste modalitãţi de construcţie ...

Credinţa, ca o cãlãtorie lungã în necunoscutul din noi

A treia carte de poeme a Olgãi Alexandra Diaconu, Ochiul de Veghe (Editura Cronica, 2007), se circumscrie poeziei sentimentului religios, care prin amploare (un numãr mare de autori, preoţi şi mireni), dar şi prin valoarea esteticã doveditã in mu ...

Poezia ca stare de suflet

Poezia Stelei Fodor nu este una a figurilor lirice, obişnuite in ceea ce s-a numit discursul indrãgostit; ea rãmine, mai ales, o liricã a metaforelor obsedante intr-un cerc luminos descris de cuvinte şi sintagme precum lacrimã, suflet insetat, foc ...

Poezia ca stare de suflet

Romanticii şi-au asumat natura ca pe o stare de suflet; oamenii de azi, (post)modernii, cu o apãsatã dimensiune neoromanticã in paradigma lor de sensibilitate, percep poezia insãşi ca pe o stare de suflet. Mai mult incã; in orizontul acestei para ...

Istoria literaturii ca experienţã de viaţã

"(...) La modul practic, se cuvine a face un distinguo intre omul politic onest, devotat cauzelor comunitãţii, şi politicianul profitor, versatil sau indiferent la moralã. Refuzul dialogului lucid de cãtre politicieni nu inseamnã cã, in prin ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei