Arhiva

Extern

"Bãlţi şi pensule", pe simezele Galeriilor "Dana"

Galeriile de Artã "Dana", de pe strada Lãpuşneanu, au gãzduit, luni seara, vernisajul expoziţiei de picturã "Bãlţi şi pensule", precum şi lansarea unui volum de prozã cu acelaşi titlu, ambele semnate Bogdan Barleanu ...

Minijurnal de insider

Orice festival, inclusiv FITCT‑ul de la "Luceafãrul", are o faţã vizibilã exclusiv pentru organizatori. Partea asta e uneori amuzantã, de cele mai multe complicatã, dar cind te‑ai prins in hora unei asemenea desfãşurã ...

România necosmetizatã

Realizatorii spectacolului "Romania! Te pup" (de Bogdan Georgescu, regia David Schwartz, scenografia Adrian Cristea), la sala Uzina cu Teatru a Teatrului Naţional "Vasile Alecsandri" din Iaşi, sint artişti tineri care explore ...

Teatru fãrã relache

La Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ deschiderea stagiunii 2009-2010 s‑a fãcut la finalul sãptãminii trecute. A fost, aşa cum se cade, o micã sãrbãtoare a oraşului, la care s‑a participat cu interes şi entuziasm. Echipa TT& ...

Fire de artist

Urmãresc in mediul artistic romanesc, de vreo douã sãptãmini, pe sãrite, douã cazuri de spãlare a rufelor intime in public. Nu aveam cum sã le ocolesc, de vreme ce toatã media şi ţara e cu ochii pe scandaluri! Unul e al familiei Dolãnescu ...

Prostia omeneascã (2009)

M‑am gindit tot mai des in ultima vreme la povestea lui Ion Creangã despre Prostia omeneascã. Nu intimplãtor, cum lesne vã puteţi imagina, şi nu numai pentru cã aş fi recitit‑o recent, ci pentru cã anumite evenimente m‑au i ...

Deghizarea de gen (V)

Travestiul de tip clasic a devenit efeminare, de pildã, in "Povestiri despre nebunia (noastrã) cea de toate zilele" de Petr Zelenka, montat de Radu Afrim la Teatrul "Tineretului" din Piatra Neamţ (2007). Personajul Sylvia inter ...

Deghizarea de gen (IV)

În "Gaiţele" lui Alexandru Dabija, spectacol montat la Teatrul "Odeon" din Bucureşti (2002), douã din cele trei "Dudulence" sint intruchipate scenic de Ionel Mihãilescu (Lena Duduleanu) şi Constantin Cojoca ...

Deghizarea de gen (III)

O abordare structuralã a travestiului apare şi in montarea cu Regele Lear a lui Andrei şerban, la Teatrul "Bulandra". În contrast voit cu practicile artistice din vremea lui Shakespeare, şerban a distribuit actriţe in toate rolur ...

Deghizarea de gen (II)

Care sint calitãţile pe care le solicitã interpretarea in travesti? În primul rind, o capacitate specialã de metamorfozare. E metamorfozarea totalã, intrucit solicitã transformarea genericã şi vizeazã exterioritatea actului interpretã ...

Deghizarea de gen (I)

A juca un rol in travesti, o ştie toatã lumea, inseamnã a interpreta un rol de alt sex, iar tehnica este tot atit de veche precum teatrul. Originile travestiului ca tehnicã actoriceascã coboarã in teatrul popular, unde şarjarea era gustatã de ...

Un şpriţ de culturã, vã rog!

E varã, e cald, e crizã, concediile de anii trecuţi s‑au comprimat şi au devenit, in cel mai bun caz, week‑end‑uri prelungite ori vizite la neamuri. Constringerile recesiunii economice (la care se adaugã dezinteresul sau lips ...

Originalitate şi copiat

Un centrul de cercetãri teatrale din Bucureşti mi‑a solicitat opinia in legãturã cu fenomenul plagiatului, cu specificitãţile pe care le imbracã acesta in spaţiul artei spectacolului teatral. Tema mi s‑a pãrut foarte inter ...

O reţetã de succes

Dacã sãptãmina trecutã scriam despre desenele animate urite, care nu ar trebui prezentate copiilor, acum voi scrie despre desenele animate frumoase şi educative. Întrucit tocmai am vizionat o asemenea producţie. Dupã cum scriam ş ...

Curat meşteşug de tîmpenie

Mi‑am petrecut deunãzi aproape o jumãtate de zi in compania, altminteri foarte plãcutã, a unei fetiţe de vreo cinci anişori. Isteaţã foc, vorbãreaţã, fetiţa (e a unor amici) s‑a acomodat rapid la noul mediu şi, in mai ...

Conu’ Miluţã (III)

Cind numãrul reprezentaţiilor cu "Chiriţa in provincie" a atins cifra 1.000, Miluţã Gheorghiu işi incredinţa hirtiei impresiile: "Am strãbãtut un drum lung şi greu, ca s‑o scot dupã cuviinţã, pe Coana Chiriţa ...

Conu’ Miluţã (II)

Miluţã Gheorghiu era genul de actor care simţea perfect pulsul sãlii; spectatorul era pentru sine cel mai preţios indicator a ceea ce actorul trebuie sã facã. Iubea nespus scena şi publicul, dupã cum şi acesta il iubea şi‑l r ...

Conu’ Miluţã (I)

Mi‑am amintit recent, intr‑un context mai puţin relevant aici, de unul dintre marii actori ai Iaşului, Miluţã Gheorghiu. Miluţã era apelativul folosit in jocurile copilãriei din Tãtãraşi, dar acesta i‑a rãmas nume ...

Comedie, nu glumã!

Duminicã seara, parcul Copou, o scenã in aer liber (de la Festivalul Teiului), un spectacol de teatru, "Te iubesc, te iubesc!", un proiect al Companiei D’Aya din Bucureşti. Inspirat de textul spumos al lui Dumitru Solomon, & ...

Teatrul ca forţã socialã

Un eveniment derulat recent, pus la cale de un grup de tineri inimoşi, mi‑a readus in atenţie o dimensiune importantã a teatrului. Ne‑am obişnuit sã privim arta scenicã mai ales ca un gest creativ, o modalitate de entertainment, o form ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei