Arhiva

Extern

Cît mai aproape de public (II)

Superconcentrarea spectacolului pe actor e o şansã, dar e şi un risc. Cezar Antal a gãsit in sine resursele creative solicitate. Personajul sãu e nuanţat, are farmec, te cucereşte de la prima replicã. Exersat in stagiunile recente in s ...

Cît mai aproape de public (I)

"Vreau sã vã vorbesc despre viaţã!" E prima replicã pe care Christopher Durang o atribuie personajului feminin din Ris nervos, montatã recent la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Piesa, redactatã la sfirşitul anilor &lsq ...

O punere în scenã ca la carte (I)

Akulina e o tinãrã ciudatã, ajunsã la virsta mãritişului, despre care umblã vorba prin sat cã ar fi pãcãtuit cu unul dintre iubiţi. Lista pretendenţilor e suficient de lungã, fata nu-i uritã, zestrea nu e nici ea de lepãdat, num ...

Sã nu o luãm mereu de la zero

O publicaţie culturalã centralã mi-a solicitat opinia in legãturã cu dacã, ce şi cit se poate recupera din dramaturgia romaneascã din anii comunismului. Eu sint adepta ideii de continuitate in proiect, in orice proiect, pentru cã a ra ...

Teatrul ca experienţã a întîlnirii (III)

Cind afli despre un spectacol care trateazã Capitalul lui Karl Marx nu poţi decit sã fii curios. Pe asta au mizat, printre altele, şi Haug-Wetzel cind au decis sã transforme celebra carte in producţie teatralã. Pentru cei care au trãit ...

Teatrul ca experienţã a întîlnirii

"Teatralitatea este o relaţie stabilitã intre mine şi un altul, in timp ce ne privim, este o relaţie continuã, fascinantã, deschisã. Numesc teatralitate procesul unei experienţe estetice, al unei percepţii creative", zice Da ...

Cînd regele e gol, cineva trebuie sã îi spunã! (I)

Preocupat (excesiv) sã fie mereu la modã, "periat" de supuşi cu interese pragmatice, un Rege (oricare şi de oriunde) ajunge sã creadã cã goliciunea proprie e cea mai trendy ţinutã. Nimeni nu are curajul sã‑i spunã ad ...

O zi la mila 23

La Mila 23 nu poţi ajunge, ca turist, decit in perioada mai‑octombrie şi, excepţional, de revelion. Din cauza vremii, ceea ce natura oferã ca unul dintre cele mai generoase daruri ale sale, un peisaj mirific, nu e accesibil decit cit ...

Cenzura şi teatrul (II)

Aşezarea teatrului romanesc sub vremuri incepuse imediat dupã incheierea celui de‑al doilea rãzboi mondial, cind comuniştii au "ciştigat" alegerile din 1945, prin trucarea rezultatelor. În luna august a anului 1945, ...

Culturã şi publicitate

Am remarcat, cu plãcere, cã in ultima vreme companiile de publicitate recurg des şi la elemente culturale. Fragmente din compoziţii muzicale clasice, interpretate de artişti de renume, sloganuri rostite de actori de marcã ai cinematograf ...

Festivalul Naţional de Teatru, o nouã formulã (I)

Dacã accesaţi pagina web a Festivalului Naţional de Teatru (www.fnt.ro) ediţia 2008 (1 – 10 noiembrie), prima senzaţie este aceea de innoire. O nouã infãţişare, mai vie, mai tinereascã, un aer modern rãzbate din noul concept a ...

Fermentul tinereţii

Personal, cred in tinereţe ca stare de spirit. Nu sint nici la o virstã "periculoasã", nici nu mã tem de trecerea anilor (ni se intimplã tuturor, in acelaşi ritm), consider doar cã poţi rãmine tinãr atita vreme cit vrei. Bi ...

Cui ne adresãm? (II)

De ciţiva ani incoace, a devenit foarte la modã critica de blog. Dacã pinã mai ieri, impresiile se exprimau in cercuri restrinse, in discuţii private, acum sfera lor de circulaţie s-a extins. Graţie internetului, oricine işi poate post ...

(Re)animarea unei clãdiri

Pe strada din spatele Mitropoliei, pe "Crişan", o clãdire dezafectatã atrage atenţia asupra ei prin formele neobişnuite şi prin aerul pãrãsit. E un edificiu vechi, cu arhitectonicã şi ornamente orientale -– linii rotu ...

Telenovela de la Naţional

În mod normal, inscrierea numelui lui Tennessee Williams pe afişul unui teatru este o garanţie a altitudinii valorice. Scriitorul american e un brand suficient de puternic pentru a atrage audienţa. Ca orice spectator, aflind cu ce s-a ...

Patriotism şi ecologie

În cartierul meu, in puzderia de chioşcuri care le asigurã proprietarilor lor existenţa minimalã, unul se individualizeazã. E un chioşc de comercializare a fructelor şi legumelor, din acesta cu schelet metalic şi sticlã, aparent ...

Cãlãtorii spirituale (XVI)

Opera Bastille a intrat in circuitul cultural parizian in 1989, iar pe cartea ei de vizitã este inscrisã modernitatea artisticã. Replicã in timp a Operei Garnier, modernitatea lui Bastille incepe cu arhitectura, conceputã dupã cele mai n ...

Cãlãtorii spirituale (XIV)

Folies Bergère s-a deschis in 1869, cu pantomimã şi operetã. Léon Sari l-a condus pinã in 1885 şi tot el le-a permis prostituatelor ce-şi fãceau veacul prin zonã sã intre şi sã prezinte scurte numere de divertisment. A ...

Cãlãtorii spirituale (XI)

Teatrele subvenţionate de municipalitatea parizianã sint plasate chiar unul in faţa altuia – Thèatre de la Ville şi Chatelet – şi au o arhitecturã identicã. Fiecare are insã propria sa istorie, propriul program artis ...

Cãlãtorii spirituale (X)

Mutarea spectacolelor "Cintãreaţa chealã" şi "Lecţia" pe scena de la Huchette s-a petrecut la 7 octombrie 1952, cind la conducerea instituţiei se afla Marcel Pinar. Viziunile regizorale ale lui Bataille şi Cuvelier a ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei