Revoluție pentru zilieri: Guvernul extinde domeniile și le dă pensie și asigurare medicală

Dimensiune font:

| 23-04-2025 13:01

Guvernul extinde domeniile pentru munca zilieră și introduce contribuții sociale, schimbări importante pentru angajatori și muncitorii sezonieri.

Zilierii vor plăti contribuții la pensii, vor putea opta pentru asigurare medicală și vor fi înregistrați electronic. Femeile care fac fertilizare in vitro primesc concediu suplimentar

Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență care aduce modificări substanțiale în legislația privind munca necalificată ocazională, desfășurată de zilieri. Scopul principal este reducerea muncii fără forme legale, extinderea domeniilor economice în care se poate presta muncă zilieră și introducerea unor contribuții sociale care asigură mai multă protecție lucrătorilor.

Domenii extinse pentru munca zilieră

Noua reglementare modifică Legea nr. 52/2011, extinzând lista domeniilor în care este permisă munca necalificată, cu caracter ocazional. Pe lângă agricultură, silvicultură și pescuit, activitatea zilierilor va fi permisă și în:

restaurante, baruri și catering pentru evenimente,

publicitate,

activități artistice și de interpretare,

organizarea de expoziții, târguri și congrese,

peisagistică și întreținerea parcurilor,

creșterea animalelor semidomesticite,

grădini zoologice, botanice și rezervații naturale​.

Această extindere vine în contextul unui deficit acut de forță de muncă și a nevoii de a flexibiliza piața muncii, în special pentru activitățile sezoniere sau ocazionale.

Registru electronic obligatoriu și limitări clare

Se înființează Registrul electronic de evidență a zilierilor, singurul mijloc legal de înregistrare a activității acestora. Transmiterea datelor către ITM se va face zilnic, înainte de începerea lucrului. Măsura este menită să reducă birocrația și să prevină abuzurile​.

Zilierii nu vor putea lucra pentru același angajator mai mult de 90 de zile într-un an, cu excepții în agricultură, viticultură și alte domenii sezoniere, unde se permite până la 180 de zile.

Contribuții pentru pensie și opțiunea de asigurare medicală

Pentru prima dată, veniturile zilierilor vor fi supuse contribuției de asigurări sociale (pensii), iar impozitul pe venit va fi reținut la sursă de angajator. Beneficiarii muncii nu vor datora contribuția asiguratorie pentru muncă.

De asemenea, zilierii vor putea opta, pe bază de declarație, pentru asigurarea în sistemul public de sănătate, plătind o contribuție echivalentă cu 6 salarii minime pe an​.

Concediu plătit pentru fertilizare in vitro

Ordonanța adaugă și un articol nou în Codul Muncii, oferind trei zile de concediu plătit femeilor care urmează o procedură de fertilizare in vitro: o zi pentru puncția ovariană și două zile pentru embriotransfer. Concediul este acordat pe bază de document medical​.

Măsuri împotriva declinului demografic

Modificările vin și în contextul unei scăderi accelerate a natalității în România. Potrivit datelor oficiale, populația țării ar putea scădea sub 14 milioane până în 2050, dacă tendințele actuale continuă. Prin urmare, statul introduce facilități care să sprijine familiile în procesul de concepere, alături de măsuri care vizează piața muncii informale. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Atenție! O mare bancă din România nu mai acceptă aceste bancnote pentru o perioadă. Ce alternative recomandă clienților
10/05/2025 22:20

 Banca Romană de Dezvoltare (BRD) a anuntat că, in perioada următoare, nu va mai accepta bancnotele de 50 USD in nicio sucursală din tară. Măsura se aplică temporar si are ca scop optimizarea proces ...

Șoc pe piața imobiliară: Suma pe care un client a pierdut-o, într-o singură săptămână, la un apartament de 100.000 euro la noul curs valutar
10/05/2025 20:28

  Piata imobiliară din Romania trece printr-un moment de stagnare accentuată, cauzată de explozia cursului valutar si de incertitudinea politică legată de turul al doilea al alegerilor. Inv ...

Creșterea gradului de digitalizare a DUCU DENT LABORATOR SRL – Finalizare proiect
10/05/2025 13:35

COMUNICAT DE PRESĂ 10.05.2025 Cresterea gradului de digitalizare a  DUCU DENT LABORATOR SRL  - Finalizare proiect -

Schimbarea așteptată în imobiliare! Autorizațiile de construcție, eliberate în maximum 30 de zile. Dacă nu se întâmplă asta, se dă aviz tacit!
09/05/2025 14:29

Procedurile in domeniul urbanismului au fost modificate de Guvern. Timpul de eliberare a autorizatiilor de constructie va scădea, după ce Guvernul a simplificat procedurile in domeniul urbanismului. Î ...

La Guvern se pregătește o reformă fiscală de amploare: Ar putea fi adoptată înainte de alegeri
09/05/2025 14:17

  În această perioadă, la Guvern, s-au pregătit mai multe variante pentru reforma fiscală, iar aceste variante sunt prezentate Comisiei Europene. Premierul interimar, Cătălin Predoiu ...

ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA PRIPONEȘTI, JUDEȚUL GALAȚI
09/05/2025 13:53

ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA PRIPONESTI, JUDETUL GALAT ...

Valentin Ionescu (ISF): „Rolul esențial al conectării tinerilor cu realitățile piețelor financiare nebancare”
09/05/2025 13:44

  În cadrul Seminarului de Perfectionare Vocatională SmartFIN@ISF şi Laboratorul Academi ASF in parteneriat cu Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, presedintele I ...

ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA POGONEȘTI, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 13:42

ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA POGONESTI, JUDETUL VASLUI ...

 ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA LIPOVĂȚ, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 13:31

 ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA LIPOVĂT, JUDETUL VASLUI”

Curs valutar Moneda euro înregistrează prima scădere, după alegerile prezidențiale. Dolarul este în creștere
09/05/2025 13:25

  Cursul valutar al Băncii Nationale ne arată faptul că moneda euro inregistrează prima scădere după alegerile prezidentiale si ajunge să fie cotată la 5,1165, in scădere fată de ziua ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei