Ieșenii, abandonați în caz de război!

Dimensiune font:

| 11-04-2025 19:05

* 1,22%  din cele 760.774 persoane rezidente în județ ar avea asigurat un adăpost în cazul unor bombardamente, de exemplu * dacă scoatem cifrele municipiului reședință de județ din totalul capacității operative a adăposturilor, situația devine de-a dreptul catastrofală: doar 700 din cei 190.000 de ieșeni ce locuiesc în județ și-ar putea găsi un adăpost care să le ofere șanse reale de supraviețuire! * în municipiul Iași sunt operaționale doar 26 din cele 127 adăposturi civele publice

Iașul avea, la începutul acestui an, conform cifrelor transmise de Inspectoratul pentru Siruații de Urgență (ISU), 129 adăposturi de protecție civilă publice care pot adăposti 11.771 persoane, 58 adăposturi de protecție civilă private care pot adăposti 7.352 persoane și 3 puncte de comandă, din care două aparțin Consiliului Județean Iași și unul Primăriei Municipiului Iași.

Acestea sunt cifrele oficiale, cele pe care le machiază mereu autoritățile, după pofta celor care împart banii publici și a celor care pun întrebări.

Cifrele reale, însă, le-a scos la iveală Curtea de Conturi, care a stabilit că sistemul de protecție civilă e în ruină, la propriu, și că sunt necesare sume consistente pentru a repara daunele produse în timp de nepăsarea feluritor administratori de patrimoniu local. Mai precis, spun experții, ar fi necesare fonduri de peste 10 milioane de lei pentru aducerea în stare de operativitate a adăposturilor neconforme.

 

Curtea de Conturi stabilea, anul trecut, că la Iași sunt operative doar 74 din cele 181 de adăposturi de protecție civilă, doar 29 dintre acestea aflându-se în proprietate publică (26 în municipiul Iași)!

 

Pe înțelesul tuturor, doar 1,22%  din cele 760.774 persoane rezidente în județ ar avea asigurat un adăpost în cazul unor bombardamente, de exemplu. Dacă scoatem cifrele municipiului reședință de județ din totalul capacității operative a adăposturilor, situația devine de-a dreptul catastrofală: doar 700 din cei 190.000 de ieșeni ce locuiesc în județ și-ar putea găsi un adăpost care să le ofere șanse reale de supraviețuire.

De fapt, din cele 181 de asăposturi publice și private din județ, adăposturi care apar în registrele IGSU la 14 ianuarie 2025, doar 11 se află în afara municipiului Iași: 3 în Valea Lupului, câte 2 la Pașcani și Podu Iloaiei și câte 1 la Holboca, Lețcani, Miroslava și Victoria.

Adăposturile din municipiul Iași se află în zone precum Copou, Păcurari, Centru, Tătărași, Gară, Grădinari, Zona Industrială, Nicolina, Bularga, Bucium, Mircea cel Bătrân, Galata, Alexandru cel Bun, Dacia.

Majoritatea adăposturilor de protecție civilă, în special cele aflate în clădirile de blocuri și clădiri administrative vechi, nu mai sunt funcționale, iar pentru reabilitarea și operaționalizarea lor este necesară o analiză complexă a structurii de rezistență și a instalațiilor aferente.

O altă problemă ţine de dotarea adăposturilor în cauză, care necesită anumite filtre speciale. Sunt necesare trei astfel de filtre, iar preţui unui singur filtru este de 3.000 de euro.

Cumva complementare adăposturilor antiaeriene, sirenele de alarmare sunt singurul capitol la care Iaşul stă bine. Sunt 17 astfel de sirene, toate electronice, rodul unui efort financiar de administraţiei locale. Au fost auzite, în special miercurea şi doar în urma uner excerciţii a celor de la ISU.

 

Pentru a obține fondurile necesare operaționalizării adăposturilor neconforme, dar și a conservării întregului fond existent, Primăria Iași a instituit, din acest an, o taxă specială în valoare de 10 lei/imobil destinată cheltuielilor de protecție civilă.

 

Conform legii, care dă voie ca, pe timp de pace, aceste buncărele să poată fi folosite ca spaţii de depozitare tip boxe, acestea sunt ţinute sub cheie de diverşi proprietari. Iar acolo unde nu s-au adunat borcane de murături sau acareturi, tot există lacăte, locatarii temându-se că oamenii străzii s-ar putea găsi adăpost în... adăpostul antiaerian! Este un alt motiv pentru care locurile unde s-ar afla buncărele sunt ţinute la secret. Singurele elemente care indică faptul că v-aţi putea afla în apropierea unui astfel de adăpost sunt simbolurile grafice de pe clădiri: un triungi albastru într-un pătrat portocaliu sau litera A într-un cerc. Însă, puţini ieşeni le cunosc semnificaţia...

Există, însă, şi exemple de bună practică. În 2008, fostul viceprimar al Iașului, Radu Botez, a investit aproximativ 30.000 de euro pentru realizarea unui adăpost la subsolul unui bloc aflat în vecinătatea sediului Poliției Rutiere din Iaşi.

Spaţiul a fost special amenajat cu ventilaţie şi aerisire, dar şi ieşire de siguranţă, iar pereţii au o lățime de peste 40 de centimetri. Fostul oficial al Primăriei Iaşi a repetat cu diverse ocazii că, pe atunci, legislaţia din România prevedea şi realizarea unui astfel de spaţiu.

Pentru a remedia situația și a obține fondurile necesare operaționalizării adăposturilor neconforme, dar și a conservării întregului fond existent, Primăria Iași a instituit, din acest an, o taxă specială în valoare de 10 lei/imobil destinată cheltuielilor de protecție civilă. Un mic pas înainte, deși parte greu de crezut că situația se va remedia în perioada imediat următoare.

 

Cea mai dramatică situație se înregistrează în județul Neamț, unde doar 21 dintre cei 454.202 locuitori pot găsi un adăpost în caz de bombardament.

 

Situația Iașului, deși extrem de îngrijorătoare, nu este singurală, la nivel național. Cea mai dramatică situație se înregistrează în județul Neamț, unde doar 21 dintre cei 454.202 locuitori pot găsi un adăpost în caz de bombardament. Un dezastru autentic, dat fiind faptul că 71 de adăposturi (dintre care 57 publice) din județul vecin sunt într-o stare deplorabilă, inutilizabile, și doar unul (privat) are condiții specifice!

Caz unic la nivel național, următorii pe lista indiferenței fiind responsabilii administrației din Vrancea, unde sunt operaționale doar 3 din cele 15 adăposturi de protecție civilă. În acestea se pot simți în siguranță, în caz de bombardament, doar 200 din cele peste 335.000 de persoane care au domiciliul în județ.

Cel mai mare buncăr civil din România se află la Botoşani, un loc sigur unde oamenii se pot adăposti în caz de război. Este vorba despre o suprafaţă de aproximativ 300 de metri pătraţi care este un centru de comandă, pregătit special pentru situaţii de urgenţă.

Într-un punct de vedere făcut public de Academia Tehnică Militară, pe marginea acestui subiect, se recomandă utilizarea în prima faza a adăposturilor actuale, eventual cu anumite intervenții necesare pentru refacerea întregii lor funcționalități (chiar dacă nivelul de protecție nu este ridicat), adoptarea unor soluții de adăposturi mobile (utilizând elemente prefabricate) pentru zone care pot deveni vulnerabile (zone de graniță), iar pe termen lung implementarea unor norme actualizate și adoptarea unui pachet legislativ care să impună respectarea acestor norme, cel puțin pentru viitoarele proiecte.

Daniel BACIU, Carmen DEACONU

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul  Zilei

12:56

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
SC SELF TRUST SRL este lider national al segmentului de piata pentru sisteme de conveioare (benzi transportoare) automatizate. Echipamentele proiectate si produse de noi se adreseaza in special urmatoarelor industrii: Logistica, Intralogistica, Automotive, Procesarea Carnii, Panificatie, Imbuteliere, Fabricarea Mobilei, Reciclarea Deseurilor. Detinem o pozitie importanta la nivel modial in randul producatorilor de echipamente pentru aeroporturi avand clienti din: Romania (15 din 17 aeroporturi), Spania, Portugalia, Franta, Germania, Marea Britanie, Grecia, Slovacia, Algeria, Libia, Yemen, Djibouti, Qatar, Arabia Saudita, Seychelles, Azerbaijan, Turcia. Dorim sa ne extindem echipa cu: OPERATOR STRUNG SI FREZA CNC (FANUC SI HAAS), LACATUS MECANIC PENTRU MONTAJ. Cerinte: cunostinte si experienta practica dovedita in setarea si operarea masinilor cu comanda numerica (operator CNC), respectiv in ansamblarea echipamentelor industriale (lacatus mecanic de montaj), o buna intelegere a proceselor tehnologice, cunostinte de baza pentru intelegerea desenului tehnic, conditie obligatorie. Conditii de lucru: Program de lucru zilnic de la 6:00 – 14:30 (cu pauza de masa de 30 min), de luni pana vineri, Orele suplimentare sunt platite conform legislatiei in vigoare, Echipament de protectie adecvat. Salarizare si bonusuri: Salarizare in functie de experienta si cunostintele dovedite si meseria de incadrare 3000-5000 lei net lunar. Reevaluare salariala dupa primele 3 luni de contract. Crestere salariala anuala in functie de indicii de inflatie comunicati si de performantele profesionale realizate. Bonusare in functie de implicare, de performanta profesionala si randament in procesul de productie. Bonuri de masa in valoare de 40 lei/zi lucratoare. Decontare contravaloare transport sub forma de abonament lunar pe raza municipiului Iasi sau zona metropolitana. Al 13- lea salariu (50% prima de concediu, 25% prima de Craciun, 25% prima de Paste). Bonificatie pentru deplasarile la montaj 150 lei/zi pentru Romania si 50 Euro/zi pentru deplasari in afara tarii. Asteptam CV-urile dvs la adresa HR@selftrust.ro. Informatii suplimentare si programarile pentru proba de lucru se pot obtine la tel. 0733499283 sau la sediul nostru din Iasi, Str.Bucium, nr.34 (zona Baza 3 - intrare pe poarta 2 Moldomobila)
Primăria a aplicat amenzi uriașe firmelor care lucrează pe domeniul public
04/05/2025 23:09

* din vara trecută pană in prezent: 159 de amplasamente verificate, 45 de sanctiuni contraventionale in valoare totală de 73.200 lei * au fost sanctionate DelGaz Grid SA – 34 sanctiuni, ApaVital SA &nd ...

Educația în Iași. Cum s-au schimbat școala și elevii în ultimii 30 de ani
04/05/2025 18:16

În Iasi, un oras cu o identitate profund legată de educatie, scoala a fost mereu mai mult decat un loc de invătare. A fost un reper, un spatiu al formării, un simbol al respectului. Dar ce inseamnă az ...

Mii de ieșeni și-au cumpărat arme de foc
04/05/2025 17:53

* la Iasi, la 1 martie 2025, un număr de 2.495 de persoane erau autorizate să detină, să poarte si să folosească arme, letale sau neletale * in magazinele specializate, unde se vand diverse tipuri de arme ...

Iașul rupt între generații: muncă până la epuizare vs. supraviețuire pasivă
04/05/2025 17:50

În Iasul de azi, unii tineri jonglează cu multe joburi doar ca să-si poată plăti chiria. În acelasi oras, multi dintre părintii lor nu au avut niciodată un loc de muncă stabil, cu contract. & ...

Cool și conștient. Tinerii din Iași reinventează moda urbană cu atitudine eco
04/05/2025 16:16

Pe străzi, in cafenele sau pe holurile universitătilor iesene, o nouă formă de modă prinde contur. Nu e dictată de podiumuri sau de influencerii de pe Instagram, ci de constiintă, curaj si creativitate. ...

Primii pași spre noul Parc Ecologic din Pădurea Cetățuia
04/05/2025 15:58

Iasul respiră mai verde. Un nou parc ecologic prinde contur in inima Pădurii Cetătuia, anuntand o transformare majoră in peisajul urban al orasului. Initiativa apartine Primăriei Municipiului Iasi, in cola ...

Alegeri 2025: Prezență mai mare la vot în orașe! Tinerii, însă, lipsesc de la urne. Vezi datele actualizate din Iași!
04/05/2025 14:19

Alegerile prezidentiale din 2025 aduc un interes mai crescut fată de precedentele două scrutine, cel din 2019 si turul I din 2024, in special in mediul urban. Conform datelor furnizate de Autoritatea Electora ...

Incident la o secție din Vaslui. Un bărbat de 70 de ani a leșinat după ce a votat
04/05/2025 13:02

Un moment tensionat a avut loc duminică dimineată intr-una dintre sectiile de votare din judetul Vaslui. Un bărbat in varstă de 70 de ani, din municipiul Barlad, s-a simtit rău imediat după ce a votat in ...

Iașul devine capitala europeană a artei contemporane
04/05/2025 10:39

Editia a cincea a celui mai important eveniment dedicat industriilor creative din Europa Centrală si de Est, Romanian Creative Week, va reuni nume sonore din artele vizuale, design, arhitectură si multimedia, ...

Și astăzi se eliberează acte de identitate, până la ora 21!
04/05/2025 10:37

* 811.950 ieseni cu drept de vot sunt asteptati astăzi la urne * in judeţ sunt 784 secţii de vot, cele mai multe fiind in urban - 261 secţii de vot sunt in municipiul Iaşi, 29 in Paşcani, cate 8 in Harlă ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei