S-a modificat Codul Rutier 2025! Amenzi usturătoare pentru șoferii care circulă cu farurile reglate greșit

politia  radar-465

Dimensiune font:

| 15-05-2025 12:01

Codul Rutier 2025 aduce modificări importante privind siguranța rutieră, punând accent pe verificarea și funcționarea corectă a sistemelor esențiale ale autovehiculelor. Două aspecte majore atrag atenția: sancționarea șoferilor care circulă cu faruri reglate necorespunzător și menținerea obligativității anvelopelor de iarnă, chiar și în afara sezonului rece, dacă drumurile sunt acoperite cu zăpadă sau gheață.


Faruri reglate greșit? Amendă între 1.200 și 1.600 de lei

Potrivit noii legislații rutiere, orice defecțiune sau reglare incorectă a sistemului de iluminare al unui autovehicul este considerată contravenție și poate fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.200 și 1.600 de lei. Aceasta corespunde clasei a III-a de sancțiuni (6–8 puncte amendă), conform Articolului 101 din Codul Rutier 2025.


Sancțiunea se aplică inclusiv în cazul în care un singur bec este ars sau lipsesc elemente de iluminare funcționale. Sistemul de iluminare – farurile, luminile de poziție, de frână, semnalizatoarele – trebuie să fie complet funcțional în orice moment.


Reguli la controlul rutier! Este obligatoriu pentru toți șoferii!
Obligație pentru șoferii români! Ce este „regula fermoarului” în trafic
10:40, 09 May 2025
Obligație pentru șoferii români! Ce este „regula fermoarului” în trafic
În situații mai grave, autoritățile pot decide și reținerea certificatului de înmatriculare (talonul mașinii). Articolul 112 al Codului Rutier prevede această măsură atunci când șoferul circulă pe timp de noapte fără faruri sau lămpi funcționale, cu sistemele de iluminare și semnalizare defecte, fără echipamente reflectorizante necesare în condiții speciale.

Reținerea talonului poate avea consecințe suplimentare, deoarece șoferul este obligat să rezolve defecțiunile și să se prezinte ulterior la o verificare tehnică pentru a redobândi documentele reținute.


Există o situație în care șoferul poate evita amenda: dacă, în timpul controlului, reușește să înlocuiască pe loc becul ars sau să remedieze defecțiunea. În acest caz, autoritățile pot renunța la sancționare, iar circulația poate continua fără penalizări.

Pentru a preveni astfel de situații, conducătorii auto sunt sfătuiți să verifice periodic sistemele de iluminare ale mașinii, mai ales înaintea deplasărilor lungi sau în condiții de vizibilitate redusă.

Anvelopele de iarnă – obligatorii în orice lună, dacă ninge
Codul Rutier 2025 reafirmă o prevedere esențială pentru siguranța rutieră: anvelopele de iarnă sunt obligatorii ori de câte ori drumurile sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de luna în care are loc deplasarea.

Acest lucru a devenit din nou relevant în luna mai 2025, când în zonele montane din România, mai ales în județul Maramureș, a nins abundent. Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj a publicat imagini din Pasul Prislop (DN 18), unde stratul de zăpadă a impus intervenția cu utilaje de deszăpezire.

Nerespectarea obligației de echipare corespunzătoare a autovehiculelor atrage sancțiuni severe. Potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, amenzile pot ajunge până la 4.000 de lei, în funcție de gravitatea situației.

Regula se aplică tuturor șoferilor, inclusiv celor care conduc autoturisme personale, vehicule de transport marfă cu masa totală autorizată de peste 3,5 tone, microbuze și autobuze cu mai mult de 9 locuri.

Pe lângă anvelopele de iarnă, legislația mai impune, în anumite situații, și utilizarea lanțurilor antiderapante sau a altor echipamente omologate, în special pe drumurile montane sau în condiții de risc crescut.

Un aspect important al reglementărilor este că obligația de a folosi anvelope de iarnă nu depinde de o perioadă fixă din an, ci de condițiile de drum. Astfel, chiar dacă este luna mai sau iunie, prezența zăpezii sau a gheții pe carosabil impune dotarea obligatorie a autovehiculului cu pneuri de iarnă. Această regulă este esențială pentru evitarea accidentelor, mai ales în zonele montane, unde vremea poate deveni imprevizibilă chiar și în afara sezonului rece.

Noile prevederi din Codul Rutier 2025 subliniază responsabilitatea șoferilor în asigurarea unui trafic rutier sigur și civilizat. De la farurile reglate greșit până la echiparea necorespunzătoare în condiții de iarnă, toate pot duce la sancțiuni serioase. Conducătorii auto sunt îndemnați să își verifice periodic vehiculele și să respecte reglementările în vigoare, indiferent de anotimp sau regiune. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Trucurile murdare ale vânzătorilor de mașini. Cum să eviți cele trei greșeli costisitoare pe care le fac majoritatea cumpărătorilor
19/06/2025 18:59

 Soferii plătesc prea mult pentru masinile lor, insă un fost dealer auto experimentat explică trei moduri prin care poti reduce costurile. Potrivit lui Russell Richardson — fost vanzător si crea ...

VIDEO/ Gigantul Toyota a prezentat motorul care funcționează cu apă: Ani de zile au lucrat 'în secret' la el
13/06/2025 19:12

Producătorul auto japonez, Toyota, a făcut public un proiect la care a lucrat pe modul „silentios” vreme de mai multi ani: motorul alimentat cu hidrogen, obtinut prin electroliză – procesul ...

5 Bentley, 4 Rolls-Royce, 3 Ferrari şi 2 Lamborghini, printre maşinile de lux şi supersport noi cumpărate de români în luna mai
12/06/2025 22:40

În mai apetitul romanilor pentru maşini de lux şi modele supersport nu s-a infranat, iar luna trecută a venit cu zeci de inmatriculări atat de maşini noi, dar mai ales second-hand, produse de Aston M ...

Aston Martin a anunțat piloții pentru Marele Premiu de F1 al Canadei/Clasamentul piloților după cursa de la Barcelona
11/06/2025 20:03

 Lance Stroll va reveni in monopostul Aston Martin cu ocazia Marelui Premiu al Canadei de Formula 1 de pe circuitul de la Montreal. Canadianul va fi pe pistă alături de coechipierul Fernando Alonso Lanc ...

Veste bună pentru șoferi: pot obține permisul pentru noi categorii mult mai ușor. Parlamentul a adoptat un nou proiect de lege
11/06/2025 18:27

 Soferii care au permis auto vor obtine mai usor permisul pentru o categorie superioară. Acestia nu vor mai fi obligati să sustină examenul teoretic dacă au promovat deja această probă pentru o categ ...

Șoferii vor fi taxați în plus! Se întâmplă de pe 15 iunie 2025
09/06/2025 13:05

De pe data de 15 iunie 2025, soferii in Romania vor fi taxati in plus. După o perioadă de doi ani in care tarifele RCA au fost strict reglementate, urmează o etapă de liberalizare a pietei din Romania. A ...

Ce se va întâmpla cu prețurile automobilelor dacă se oprește programul RABLA
09/06/2025 11:27

 Siguranta pietei auto si moto este serios amenintată de lipsa de predictibilitate a Programului RABLA 2025, avertizează Asociatia Importatorilor si Distribuitorilor de Motociclete si Motocicluri din Rom ...

Volvo anunță cea mai sofisticată centură de siguranță dezvoltată vreodată. Ce poate face în caz de accident
05/06/2025 15:06

 Volvo, companie auto faimoasă pentru sistemele de sigurantă prezente pe masinile sale, anuntă o centură de sigurantă despre care spune că reprezintă un „moment de referintă”, fiindcă ...

Drive Green revine la Iași! A doua ediție are loc în acest weekend la Casa Auto
05/06/2025 14:46

Drive Green revine la Iasi! A doua editie are loc in acest weekend la Casa Auto Iasi, 5 iunie 2025 – În acest sfarsit de săptămană, iesenii sunt invitati să ia parte la a doua editie Drive ...

Examenul pentru permisul auto ar putea deveni mai dificil. Noua probă care ar putea deveni obligatorie
03/06/2025 20:32

 Examenul pentru permisul auto ar putea include din nou mai multe probe practice. Astfel, pe langă traseu, s-ar putea reintroduce si proba din poligon, eliminată in Romania la inceputul anilor 2000. Ace ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei