Abateri bugetare de 457,802 miliarde de lei in instituțiile din România, descoperite de Curtea de Conturi

Dimensiune font:

| 19-06-2025 14:18

 Abateri în valoare de 457,802 miliarde de lei au fost descoperite de Curtea de Conturi a României, în intervalul 2017-2024 în rapoartele sale de audit, adică echivalentul a 91 de miliarde de euro. Abaterile pot fi și neintenționate, precum trecerea greșită în contabilitate sau interpretarea eronată a unei legi, sau intenționate, adică devalizări ale bugetelor instituțiilor și companiilor de stat.

 

Curtea de Conturi verifică cheltuielile bugetare ale ministerelor, autorităților, instituțiilor, primăriilor și companiilor de stat.

Inspectorii Curții de Conturi au descoperit în acest interval prejudicii în valoare totală de 5,416 miliarde de lei și venituri nerealizate la bugetul de stat de 7,059 miliarde de lei, mai arată datele. Curtea nu a arătat cât la sută din prejudiciile descoperite au și fost recuperate, arată Libertatea.ro.

 

Pregătire suplimentară pentru auditori Curții

 

Judy England-Joseph, consultant în cadrul Biroului pentru Responsabilitate Guvernamentală al SUA (GAO), instituția de stat care auditează cheltuielile statului American a făcut parte din echipa de analiză a Curții de Conturi și a ținut cursuri de perfecționare pentru auditorii români.

„Da, vrem să ne concentrăm pe performanţă. Adică nu e suficient să le dăm banii să-i cheltuiască. Trebuie să ne asigurăm că-i cheltuiesc pe ce trebuie, că-i cheltuiesc într-un mod care să fie într-adevăr în beneficiul cetăţenilor români” Judy England-Joseph, consultant GAO într-un interviu pentru Agerpres. 

„Este interesant, pentru că auditul performanţei se face de mult timp în Statele Unite şi în Europa. Dar doar în ultimii ani mai multe ţări au început să se îndrepte în direcţia aceasta. Tocmai de aceea mă bucur foarte mult că Curtea de Conturi a României încearcă să se îndrepte către viitorul contabilităţii şi către viitorul unei mai bune răspunderi la nivelul Guvernului”, a mai spus aceasta.

Mihai Busuioc, șeful Curții de Conturi, a declarat că rapoartele de audit au fost restructurate și standardizate, iar acum instituția lucrează la un nou mecanism intern de revizuire a lor și la realizarea unui control al calității pe mai multe paliere.

 

Criză de bani în România

 

Informațiile vin în contextul disputelor dintre partidele proeuropene privind viitorul pachet fiscal, necesar pentru reducerea deficitului bugetar al României de la 9,3% din Produsul Intern Brut (PIB) anul trecut la 7% în acest an. În timp ce PSD și UDMR vor creșterea taxelor, USR și PNL solicită reducerea cheltuielilor și investițiilor inutile. Liderul UDMR, Kelemen Hunor, a declarat recent că el ar majora cota generală de TVA de la 19% la 21%, ar majora de la 10% la 16% impozitul pe dividende și ar lăsa impozitul pe venit și salarii la 10%.

De asemenea, a cerut majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la un interval între 11% și 15%, cu rămânerea unei cote de 9% la medicamente și alimente. Concomitent, a cerut lărgirea bazei de impozitare pentru contribuția de sănătate. În fine, acesta a menționat că trebuie eliminate privilegiile de la stat. Nu colectăm nici taxele actuale Creșterile de taxe ar veni în contextul în care statul oricum nu colectează o treime din TVA, pierzând prin frauda-carusel la TVA între 8 și 10 miliarde de euro anual.

Avocatul și finanțistul Gabriel Biriș cere, de mai mulți ani, introducerea taxării inverse generalizate, astfel încât statul să colecteze mai mulți bani prin TVA. Conform acestuia, s-ar putea strânge în plus 5 miliarde de euro anual prin această măsură.

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licitatie com. Scanteia, teren 21,968 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi, telefon 0232/229.260, fax 0232/229.260, e-mail: achizitii@comunascanteia.ro, cod fiscal 4540313. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: teren apartinand domeniului privat al Comunei Scanteia in suprafata totala de 21.968 mp, format din 1.733 mp teren livada, 18.267 mp ape statatoare, 1.968 mp dig de pamant, situat in extravilanul comunei Scanteia, sat Scanteia, judetul Iasi, avand nr.cadastral 61464, CF 61464, conform H.C.L. Scanteia nr. 44/12.06.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Se poate descarca de pe site-ul Comunei Scanteia. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Documentatia de atribuire se poate descarca de pe adresa website: www.comuna scanteia.ro. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 02.09.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 11.09.2025, ora 11.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oferta va fi depusa la Registratura Comunei Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 11.09.2025, ora 11.30 la sediul Comuna Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Actiunea in justitie se poate introduce la Sectia de Contencios administrativ a Tribunalului Iasi, municipiul Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.642, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.08.2025.
Licitatie com. Mihai Eminescu. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Mihai Eminescu, cu sediul in comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani, telefon 0231/512.183, fax 0231/506.201, e-mail: primaria_me@yahoo.com, cod fiscal 3503600. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare, si H.C.L. Comuna Mihai Eminescu nr. 29/20.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 100.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Ghidul solicitantului privind acordarea unui sprijin financiar in anul 2025 unitatilor de cult religios din Comuna Mihai Eminescu, judetul Botosani, aprobat prin H.C.L. Comuna Mihai Eminescu nr. 46/11.04.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Mihai Eminescu: www.comunamihai eminescu.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.comuna mihaieminescu.ro sau se poate procura de la sediul Comunei Mihai Eminescu, comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 08.09.2025, ora 14.00, Comuna Mihai Eminescu, comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 09.09.2025 -11.09.2025.
Licitatie Comcereal Vaslui, proprietati imobiliare. CONSORTIUL format din Five Administration SPRL -Filiala Iasi si LD Expert Grup SPRL, in calitate de Administratori judiciari ai Comcereal SA Vaslui -in reorganizare, cu sediul social in Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui, avand numar de inregistrare in Registrul Comertului J37/88/1996, CUI 8208253, organizeaza 3 licitatii publice cu strigare, in datele de 20.08.2025, 03.09.2025 si 17.09.2025 in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: De la ora 12:00: Proprietate imobiliara denumita-„Baza Husi” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire 4.578.576,27 Lei; De la ora 13:00: Proprietate imobiliara denumita „Baza Husi Patule” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire: 2.367.962,61 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@ five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul societatii Comcereal SA din Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui sau prin corespondenta/ videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Comcereal, la numerele de telefon: 0744610064 si 0335407617 sau e-mail: office@comcereal-vaslui.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari_filiala@five-advisory.ro
Finalizare proiect ACHIZIȚIE DE ECHIPAMENTE LA DENTAL ART ESTETICS S.R.L.
18/08/2025 16:43

 Finalizare proiect ACHIZITIE DE ECHIPAMENTE LA DENTAL ART ESTETICS S.R.L.

COMUNICAT DE PRESĂ August 2025 Anunț finalizare proiect cod SMIS 313534 Beneficiar: ATGAYA S.R.L. Programul Regional Nord-Est 2021-2027
18/08/2025 15:35

COMUNICAT DE PRESĂ August 2025 Anunt finalizare proiect cod SMIS 313534 Beneficiar: ATGAYA S.R.L. Programul Regional Nord-Est 2021-2027 Prioritatea 1 „O regiune mai competitivă, mai ...

Scumpiri la rovinietă și un nou sistem electronic de tarifare rutieră
18/08/2025 13:43

* desi autoritătile sustin că noul mecanism va aduce mai multă corectitudine si eficientă in colectarea taxelor, pentru soferi vestea nu este deloc bună: vor plăti mai mult, vor fi monitorizati permanent ...

  Ieșenii rămân cu doar 58% din salariu
18/08/2025 13:00

Romania isi confirmă statutul de campioană la taxare in Uniunea Europeană. În 2025, un salariat cu contract de muncă primeste efectiv doar 58% din salariul brut, restul banilor fiind absorbiti de st ...

România, surpriza economică a Europei: cea mai mare creștere din UE în trimestrul al doilea
18/08/2025 12:45

Romania reuseste să iasă din anonimat pe harta economică a Europei. În perioada aprilie–iunie 2025, tara noastră a raportat o crestere a PIB-ului de 1,2% comparativ cu trimestrul precedent, pe ...

Comunicat de presă – Lansare proiect „Sistemul agroecologic tradițional de cunoștințe și practici de cultivare a legumelor autohtone în zona Târgu Frumos: Un atlas digital interactiv pentru generațiile viitoare”
18/08/2025 11:24

 Comunicat de presă – Lansare proiect „Sistemul agroecologic traditional de cunostinte si practici de cultivare a legumelor autohtone in zona Targu Frumos: Un atlas digital interactiv pentru g ...

Finalizarea proiectului: SC Lazar Trans SRL
18/08/2025 09:32

 Finalizarea proiectului: SC Lazar Trans SRL

BIOTECH NEXT GEN – Dezvoltare Centru Avansat de Cercetare-Inovare în sectorul biotehnologiilor de noua generație - cod SMIS 338517-
18/08/2025 09:19

 BIOTECH NEXT GEN – Dezvoltare Centru Avansat de Cercetare-Inovare in sectorul biotehnologiilor de noua generatie - cod SMIS 338517-

SC FIDES EXPRESS SRL anunță semnarea contractului de finanțare nr. 5737.1/i3/c9, pentru proiectul „DIGITALIZAREA ACTIVITĂȚII ÎNTREPRINDERII SC FIDES EXPRESS SRL”
18/08/2025 09:00

 Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” SC FIDES EXPRESS SRL anuntă semnarea contractului de finantare nr. 5737.1/i3/c9, pentru proiectul „DIG ...

Generația X, motorul nevăzut al consumului din România. 27% din cheltuielile naționale, peste media globală
18/08/2025 08:18

Generatia X, adesea prinsă la mijloc intre părinti in varstă si copii in crestere, isi asumă in Romania un rol economic greu de ignorat. Potrivit celui mai recent raport NielsenIQ, realizat in colaborare cu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei