Lovitură pentru ANAF în instanță - S-a tranșat problema TVA la băuturile pe bază de cafea și ceai

Dimensiune font:

| 15-06-2025 20:33

Curtea de Apel Brașov a pus capăt uneia dintre cele mai disputate controverse fiscale din ultimii ani, pronunțând o hotărâre definitivă care invalidează practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a aplica retroactiv o cotă de TVA de 19% pentru băuturile pe bază de cafea și ceai servite în localurile din domeniul HoReCa.

Instanța a decis că această aplicare este nelegală, oferind o primă clarificare judiciară fermă într-un context ambiguu care a generat numeroase tensiuni în rândul operatorilor economici, notează profit.ro.


Decizie definitivă care anulează pretențiile ANAF
În hotărârea pronunțată la începutul lunii iunie, Curtea de Apel Brașov a menținut decizia Tribunalului Brașov din 14 noiembrie 2024, anulând în totalitate deciziile ANAF prin care s-a solicitat colectarea retroactivă a unei cote majorate de TVA de 19% pentru vânzările de băuturi calde pe bază de cafea și ceai. Instanța a considerat că, în absența unor norme clare și explicite, interpretarea ANAF privind aplicarea cotei standard este nefondată și a produs efecte juridice nelegale asupra contribuabililor.


 

 
Astfel, după aproape doi ani de incertitudini și măsuri contradictorii, mediul de afaceri din HoReCa primește o confirmare oficială că TVA-ul de 9% este cota legală aplicabilă acestor produse, cel puțin pentru perioada anterioară clarificărilor ulterioare.


Contextul legislativ: OG 16/2022 și interpretările ANAF
 
Controversa a apărut odată cu modificările introduse prin Ordonanța de Urgență 16/2022, care a revizuit sistemul de cote de TVA aplicabile mai multor produse și servicii. Deși ordonanța a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023, ANAF a emis abia după șase luni o serie de „clarificări” privind aplicarea acestor cote. Printre altele, a fost stabilit că pentru băuturile pe bază de cafea, ceai sau cacao preparate în localuri sau vândute prin automate, TVA-ul aplicabil este de 19% – o schimbare majoră față de cota redusă de 9% utilizată anterior.

 

Această interpretare a generat imediat nemulțumire în industrie, întrucât afecta direct costurile suportate de consumatori și veniturile operatorilor economici. În plus, ANAF a aplicat noua interpretare retroactiv, cerând diferențe de TVA pentru perioade în care normele legale nu erau clare sau fuseseră interpretate diferit.

Efectele deciziei: predictibilitate fiscală și limitele interpretărilor administrative
Decizia Curții de Apel Brașov are implicații semnificative nu doar pentru contribuabilii afectați direct, ci și pentru întregul sistem fiscal. Ea scoate în evidență necesitatea respectării principiului securității juridice și a clarității normelor fiscale, precum și limitele în care autoritatea fiscală poate interpreta sau aplica în mod retroactiv anumite prevederi legale.

Într-un alt exemplu de confuzie fiscală, ANAF a oferit interpretări contradictorii și în cazul altor produse vândute în localuri, precum limonada sau băuturile eco. Astfel, în timp ce băuturile nealcoolice îndulcite sau aromatizate beneficiază de TVA de 19%, produsele eco pot avea TVA de doar 5% dacă sunt însoțite de certificate emise de Ministerul Agriculturii. Organizații precum CCF (Consiliul Consultativ Fiscal) au solicitat în mod repetat clarificări suplimentare, avertizând asupra riscului de aplicare arbitrară a legii. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licitatie com. Scanteia, teren 21,968 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi, telefon 0232/229.260, fax 0232/229.260, e-mail: achizitii@comunascanteia.ro, cod fiscal 4540313. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: teren apartinand domeniului privat al Comunei Scanteia in suprafata totala de 21.968 mp, format din 1.733 mp teren livada, 18.267 mp ape statatoare, 1.968 mp dig de pamant, situat in extravilanul comunei Scanteia, sat Scanteia, judetul Iasi, avand nr.cadastral 61464, CF 61464, conform H.C.L. Scanteia nr. 44/12.06.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Se poate descarca de pe site-ul Comunei Scanteia. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Documentatia de atribuire se poate descarca de pe adresa website: www.comuna scanteia.ro. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 02.09.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 11.09.2025, ora 11.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oferta va fi depusa la Registratura Comunei Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 11.09.2025, ora 11.30 la sediul Comuna Scanteia, comuna Scanteia, sat Scanteia, Str. Principala F.N., judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Actiunea in justitie se poate introduce la Sectia de Contencios administrativ a Tribunalului Iasi, municipiul Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.642, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.08.2025.
Licitatie com. Mihai Eminescu. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Mihai Eminescu, cu sediul in comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani, telefon 0231/512.183, fax 0231/506.201, e-mail: primaria_me@yahoo.com, cod fiscal 3503600. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare, si H.C.L. Comuna Mihai Eminescu nr. 29/20.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 100.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Ghidul solicitantului privind acordarea unui sprijin financiar in anul 2025 unitatilor de cult religios din Comuna Mihai Eminescu, judetul Botosani, aprobat prin H.C.L. Comuna Mihai Eminescu nr. 46/11.04.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Mihai Eminescu: www.comunamihai eminescu.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.comuna mihaieminescu.ro sau se poate procura de la sediul Comunei Mihai Eminescu, comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 08.09.2025, ora 14.00, Comuna Mihai Eminescu, comuna Mihai Eminescu, sat Ipotesti, Str. Mihai Eminescu nr. 33, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 09.09.2025 -11.09.2025.
Licitatie Comcereal Vaslui, proprietati imobiliare. CONSORTIUL format din Five Administration SPRL -Filiala Iasi si LD Expert Grup SPRL, in calitate de Administratori judiciari ai Comcereal SA Vaslui -in reorganizare, cu sediul social in Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui, avand numar de inregistrare in Registrul Comertului J37/88/1996, CUI 8208253, organizeaza 3 licitatii publice cu strigare, in datele de 20.08.2025, 03.09.2025 si 17.09.2025 in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: De la ora 12:00: Proprietate imobiliara denumita-„Baza Husi” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire 4.578.576,27 Lei; De la ora 13:00: Proprietate imobiliara denumita „Baza Husi Patule” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire: 2.367.962,61 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@ five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul societatii Comcereal SA din Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui sau prin corespondenta/ videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Comcereal, la numerele de telefon: 0744610064 si 0335407617 sau e-mail: office@comcereal-vaslui.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari_filiala@five-advisory.ro
Cum se vor face plățile de la Pilonul II după pensionare și ce se întâmplă cu banii rămași dacă nu ai moștenitori
08/08/2025 21:38

 „Aceste plăţi care se vor face eşalonat vor fi garantate. Niciodată nu vor incasa mai puţin decat au primit cand au intrat in fondul de plată”, a dat asigurări Ileana Horvath, director ...

Curs valutar BNR vineri, 8 august 2025
08/08/2025 20:46

  Moneda euro s-a mai depreciat În timp ce toate monedele si chiar si pretul aurului s-au apreciat, euro a scăzut. Cursul valutar pentru această monedă a ajuns la 5,0711 lei, fată de 5,0736 lei ...

Bolojan pune frână autostrăzilor - UMB primește răspuns nefavorabil de la Guvern!
08/08/2025 18:02

Premierul Ilie Bolojan a avut astăzi o reactie cel putin ambiguă la avertismentul constructorului roman că va reduce ritmul de lucru pe santiere din cauza lipsei unei predictibilităti a finantărilor. Ilie ...

România rămâne fără miere. 2025, cel mai negru an pentru apicultură din ultimele patru decenii
08/08/2025 11:10

În 2025, Romania a fost martora celei mai grave crize din apicultură din ultimii 40 de ani. Productia de miere a fost practic anihilată, lăsand apicultorii fără rod si albinele fără hrană. Ploile ...

Achiziția de echipamente pentru digitalizare pentru firma CASA CU PIETRE SRL
08/08/2025 09:02

 Achizitia de echipamente pentru digitalizare pentru firma CASA CU PIETRE SRL

 Lansarea proiectului EXECUȚIA TERENURILOR DE SPORT ȘI A STRUCTURILOR CONEXE DIN INCINTA COLEGIULUI ALEXANDRU CEL BUN (CORP A ȘI B), ORAȘUL GURA HUMORULUI, JUDEȚUL SUCEAVA Cod SMIS: 335209
08/08/2025 09:00

Lansarea proiectului EXECUTIA TERENURILOR DE SPORT SI A STRUCTURILOR CONEXE DIN INCINTA COLEGIULUI ALEXANDRU CEL BUN (CORP A SI B), ORASUL GURA HUMORULUI, JUDETUL SUCEAVA Cod SMIS: 335209 

Achiziția de echipamente pentru digitalizare pentru firma CASA CU PIETRE SRL
07/08/2025 09:01

 Achizitia de echipamente pentru digitalizare pentru firma CASA CU PIETRE SRL

 Lansarea proiectului EXECUȚIA TERENURILOR DE SPORT ȘI A STRUCTURILOR CONEXE DIN INCINTA COLEGIULUI ALEXANDRU CEL BUN (CORP A ȘI B), ORAȘUL GURA HUMORULUI, JUDEȚUL SUCEAVA Cod SMIS: 335209
07/08/2025 09:00

 Lansarea proiectului EXECUTIA TERENURILOR DE SPORT SI A STRUCTURILOR CONEXE DIN INCINTA COLEGIULUI ALEXANDRU CEL BUN (CORP A SI B), ORASUL GURA HUMORULUI, JUDETUL SUCEAVA Cod SMIS: 335209 

În statistici, românii trăiesc mai bine decât ungurii și grecii
07/08/2025 08:56

Romania nu mai joacă in liga codaselor atunci cand vine vorba de salariul minim – cel putin nu dacă privim cifrele printr-o lentilă corectă: paritatea puterii de cumpărare (PPS). Potrivit celui mai r ...

Economist: Am mai pierdut un proiect important prin PNRR. O centrală complet nouă
07/08/2025 06:24

Am mai pierdut un proiect important prin PNRR, respectiv o centrală complet nouă, ridicată cu bani europeni, proiectul avand valoarea de 1,28 miliarde lei, arată profesorul de economie Cristian Păun intr-o ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei