Sunt considerate fructele viitorului. Se adaptează la secetă, terenuri aride și se pot consuma proaspete, deshidratate sau în conserve

4_11zon

Dimensiune font:

| 15-05-2025 06:20

Fructele viitorului sunt considerate cele care se pot adapta rapid la orice tip de climă sau teren și au un bogat conținut nutritiv. În ultimii ani, numai în Dolj au fost aclimatizate peste 20 de soiuri de fructe și legume exotice, la Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Cultura Plantelor pe Nisipuri (SCDCPN) Dăbuleni. Terenurile nisipoase de aici s-au dovedit propice pentru culturi precum cele de cartof dulce, kiwi, fistic sau curmale chinezești, iar recoltele au devenit tot mai însemnate. Un alt fruct însă a devenit tot mai cultivat în România.

Smochinele sunt considerate fructele viitorului, pentru că se adaptează la secetă și terenuri aride, calcaroase sau sărate, iar fructele pot fi valorificate atât proaspete, cât și deshidratate sau în conserve. Gustul este desăvârșit.

Originari din Orientul Mijlociu, de unde s-au extins cu mii de ani în urmă în zonele cu climă mediteraneană, smochinii au făcut față schimbărilor climatice și s-au adaptat tot mai bine pe măsură ce înaintăm înspre nordul continentului. Un pom fructifer are nevoie de foarte puțin pentru a rodi, e suficient să nu înghețe iarna. Smochinul este din lista de plante și pomi fructifei care au devenit în ultimii ani subiect de reconversie a culturilor. Începe să fie cultivat în zone care nu îi erau specifice.

Este motivul pentru care și în România au început culturi experimentale de smochin, care chiar rodesc, dau randament și le merge bine. Dar este și motivul pentru care un grup de universități din țări din bazinul mediteranean și-au dat recent mâna într-un proiect de cercetare care mizează pe exploatea potențialului acestui fruct trecut cumva în ultimele decenii în plan secund.

Sunt considerate fructele viitorului. Smochinul se adaptează bine terenurilor uscate și dificile și combate eroziunea solului

Nici nu ar putea fi altfel, pentru că, odată dispărută problema înghețului iarna, este un pom fructifer robust, care se adaptează unor condiții de climă și teren nu foarte ofertante. Smochinul se adaptează bine terenurilor uscate și dificile și combate eroziunea solului. Are o mare capacitate de a se adapta la condiții dificile și la medii uscate, calcaroase sau saline. Rădăcinile sale pătrund adânc în sol în căutarea apei, consolidând, astfel, terenul. Rădăcina sa ocupă spațiu în pământ cel puțin cât și coroana sa.

În plus, atrage polenizatori și faună sălbatică, stimulând astfel biodiversitatea. Promite, în esență, noi oportunități economice pentru micii agricultor care exploatează terenuri reduse și dificile. De asemenea, datorită valorii sale istorice și peisagistice, smochinul poate deveni un motor pentru turismul rural.

Marian Apipie puterea.ro

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
 

ULTIMA ORA
 

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Lansarea proiectului: „EXTINDEREA STRUCTURII SPAȚIILOR MEDICALE ALE SPITALULUI CLINIC DE URGENȚĂ PENTRU COPII «SFÂNTA MARIA» IAȘI – AMBULATORIU”, cod SMIS 326397
20/06/2025 09:00

 Lansarea proiectului: „EXTINDEREA STRUCTURII SPATIILOR MEDICALE ALE SPITALULUI CLINIC DE URGENTĂ PENTRU COPII «SFÂNTA MARIA» IASI – AMBULATORIU”, cod SMIS 326397

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Finalizarea proiectului „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DE PE RAZA COMUNEI ȚIBANA, JUD. IAȘI”
19/06/2025 15:47

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Finalizarea proiectului „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT ...

Sistemul de pensii private are active totale de 165,2 miliarde de lei
19/06/2025 14:34

Piata pensiilor private din Romania a ajuns, la finalul primului trimestru din 2025, la active totale de 165,2 miliarde de lei, in crestere cu 18% comparativ cu aceeasi perioadă a anului precedent si cu 5,6% f ...

Directorul CFR Călători: Greșiți, eu nu sunt sărac! Am 11.000 de euro pe lună. Președintele are salariu de mizerie
19/06/2025 14:22

Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa (sustinut in functie de PNL), a avut o serie de declaratii incredibile. Intrebat de jurnalisti despre salariul său, el a explicat că are 11.000 de euro salariu pe l ...

Abateri bugetare de 457,802 miliarde de lei in instituțiile din România, descoperite de Curtea de Conturi
19/06/2025 14:18

 Abateri in valoare de 457,802 miliarde de lei au fost descoperite de Curtea de Conturi a Romaniei, in intervalul 2017-2024 in rapoartele sale de audit, adică echivalentul a 91 de miliarde de euro. Abater ...

  Despăgubiri imense pe Autostrada Moldovei
19/06/2025 13:57

Autostrada Moldovei – A7 devine subiectul unui caz juridic spectaculos, după ce un fermier din Vrancea a obtinut despăgubiri in valoare de peste 12 milioane de euro. Instanta a considerat că lucrări ...

Încep lucrările la cel mai dificil lot din Autostrada Unirii A8!
19/06/2025 11:19

* pe traseul Ditrău-Grinties vor fi construite 19 tuneluri şi 63 de poduri * lungimea totală a tunelurilor şi a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea intregului lot * membrii societătii civile p ...

Ce pensii vor mai încasa românii?
19/06/2025 09:51

* o persoană care va iesi la pensie peste 10 ani, după o carieră stabilă si un salariu net de 7.000 lei lunar, poate ajunge să primească o pensie publică de aproximativ 2.100 lei, adică o rată de inloc ...

„Modernizarea activității firmei ORLIAȘI SRL”
18/06/2025 11:50

 „Modernizarea activitătii firmei ORLIASI SRL”

ANUNȚ FINALIZARE PROIECT „SCHIMBARE DESTINAȚIE DIN GRĂDINIȚĂ ÎN CENTRU COMUNITAR INTEGRAT SAT COVASNA COMUNA COSTULENI JUDETUL IASI”
18/06/2025 10:04

 ANUNT FINALIZARE PROIECT „SCHIMBARE DESTINATIE DIN GRĂDINITĂ ÎN CENTRU COMUNITAR INTEGRAT SAT COVASNA COMUNA COSTULENI JUDETUL IASI”

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei