Manualele de Limba Română, prea complicate pentru elevi
Dimensiune font:
* manualele de Limba și literatura română din școlile din România sunt considerate de specialiști un obstacol real în procesul de învățare * cadrele universitare atenția, prin analize riguroase, că acestea sunt haotic structurate, încărcate inutil și prea dificile pentru vârsta elevilor
Manualele de Limba și literatura română din învățământul preuniversitar din România ajung să complice, în loc să sprijine, procesul de învățare. Aceasta este concluzia îngrijorătoare a unor cercetători de la Universitatea de Vest din Timișoara, care au analizat conținutul acestora cu instrumente științifice moderne, bazate pe analiza lingvistică de tip computațional.
Potrivit specialiștilor din cadrul CODHUS – Centrul de Cercetare și Implementare a Metodelor Digitale Bazate pe Lingvistica de Corpus, multe dintre manuale nu respectă principiile de progresie logică și nu sunt adaptate nivelului de vârstă al elevilor. Astfel, copiii se confruntă cu texte dense, sarcini fără explicații, cerințe complexe și o lipsă acută de ghidaj în dezvoltarea competențelor de scriere.
Lipsă de coerență și suprasolicitare
O primă cercetare, publicată în Educatia 21 Journal, a analizat 9 manuale de limba română pentru clasele a IV-a, a VIII-a și a XII-a. Din fiecare au fost extrase câte 35 de sarcini de scriere. Concluziile sunt clare: exercițiile nu respectă o progresie firească a învățării, etapele intermediare lipsesc, iar elevii sunt trimiși direct în fața unor cerințe complexe precum redactarea de eseuri, fără niciun sprijin practic. „Manualele impun un model fragmentat, în care scrierea devine fie o sarcină mecanică, fie o provocare pe care elevii trebuie să o gestioneze singuri”, se arată în analiza coordonată de cercetătoarea Mădălina Chitez. În plus, formulările de tip „scrie un text” sau „redactează o compunere” apar excesiv (de exemplu, de 39 de ori într-un manual de clasa a IV-a), în timp ce concepte esențiale pentru dezvoltarea gândirii critice, precum „succesiune logică” sau „analiză textuală”, sunt aproape absente.
Manualele moderne, de trei ori mai dense decât cele vechi
O a doua analiză comparativă a pus față în față manuale de limba română dinainte de 1989 cu cele actuale, pentru ciclul primar. Rezultatele sunt surprinzătoare: manualele moderne conțin de trei până la patru ori mai multe cuvinte per pagină și numeroase sarcini simultane, ceea ce le face greu de parcurs chiar și pentru adulți, cu atât mai mult pentru copii. De exemplu, dacă un abecedar din 1982 avea în jur de 6.000 de cuvinte în total, distribuite pe 135 de pagini, manualele recente au ajuns la un volum de 18.000–25.000 de cuvinte, cu o densitate de până la 173 de cuvinte pe pagină – o creștere de peste 300%. Această supraîncărcare afectează atât înțelegerea textelor, cât și motivația elevilor. Iar instrucțiunile, în loc să clarifice, devin uneori mai complicate decât textele pe care le însoțesc.
Ce recomandă specialiștii
Pe baza concluziilor cercetării, experții recomandă o reevaluare urgentă a conținutului manualelor. Soluția? Un echilibru între claritatea și simplitatea manualelor vechi și exigențele educației moderne, axate pe dezvoltarea gândirii critice.
De asemenea, validarea lingvistică a manualelor ar trebui să devină o etapă obligatorie în procesul de aprobare, astfel încât acestea să fie în mod real potrivite vârstei și nivelului cognitiv al elevilor.
Până atunci, profesorii, elevii și părinții trebuie să navigheze într-un sistem în care manualul, deși ar trebui să fie un sprijin, devine adesea o sursă de frustrare și confuzie.
Tania DAMIAN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau