Moartea şi învierea lui Iisus
Dimensiune font:
Evangheliile după Luca şi Matei sunt ambigue în privinţa zilei din săptămână în care a murit Iisus * referirile cele mai numeroase sunt legate de pregătirile de dinaintea crucificării
După opinia specialiştilor, din cauza referirilor mai puţin clare, ar putea fi vorba de prima zi de dinaintea Sabatului (vineri), exact de ziua respectivă sau de ziua de după Sabat. Sunt voci care spun, însă, că poate fi vorba de orice zi a săptămânii. Evanghelia după Ioan menţionează că Iisus a murit chiar în ziua în care s-a pregătit crucificarea sa. Interesant este însă faptul că versetul 19:31 din Ioan a primit diverse interpretări, date de cei care au tradus Biblia. Aşa că, la fel ca în cazul celor doi evanghelişti menţionaţi mai sus, Iisus ar fi putut muri în orice zi a săptămânii. Un lucru de care trebuie ţinut seama se referă la faptul că în secolul I al erei noastre tehnicile medicale erau mai mult decât primitive şi, în consecinţă, era destul de uşor ca o persoană care şi-a pierdut cunoştinţa să fie declarată moartă. Ţinând cont de acest lucru, precum şi de modul în care se calcula durata unei zile în vechea Palestină, este perfect posibil ca Iisus să fi murit miercuri, joi sau vineri.
Toţi creştinii ştiu că Isus a înviat duminică dimineaţa. Cu toate acestea, însă, evangheliile sunt vagi atunci când trebuie să specifice exact ziua din săptămână sau momentul din zi în care a înviat. Se spune că învierea s-a produs înainte ca femeia/femeile (altă informaţie vagă) să viziteze mormântul, în dimineaţa zilei de duminică. Evanghelia după Ioan spune însă că Maria Magdalena a vizitat mormântul duminică, înainte de răsăritul soarelui. Autorii Evangheliilor după Matei şi Marcu spun că vizita a avut loc atunci când încă mai era întuneric. Evanghelia după Luca este vagă în privinţa acestui subiect. Aşadar, Învierea a avut loc duminică dimineaţa, dar când anume nimeni nu precizează cu exactitate.
Intervalul dintre moartea şi învierea lui Isus a fost stabilit la trei zile. În acest sens, Evanghelia după Matei şi cea după Luca folosesc expresia „în a treia zi”, iar Evanghelia după Ioan: „în trei zile”.
O analiză sumară ar suna, deci, în felul următor: Isus a murit vineri după-amiaza şi a înviat duminică dimineaţa. O analiză mai amănunţită are darul de complica lucrurile. De exemplu, în secolul I al erei noastre ziua începea la apusul soarelui, continua pe toată durata nopţii şi se încheia la următorul apus al soarelui. Cu alte cuvinte, cele câteva ore dintre moartea lui Iisus după-amiaza şi apusul soarelui pot fi considerate ca fiind o zi. Moartea a avut loc, deci, vineri; sâmbătă a fost a doua zi, iar porţiunea dintre apusul soarelui sâmbătă şi învierea propriu-zisă poate fi considerată că reprezentând cea de-a treia zi. În timpurile de azi, trei zile se traduc prin 72 de ore, ceea ce înseamnă că intervalul dintre vineri după-amiază şi duminică dimineaţa nu reprezintă decât o zi şi jumătate! În timpul lui Hristos, însă, trei zile puteau însemna oricât, de la 24 la 72 de ore.
Un alt lucru de care trebuie ţinut cont se întâlneşte în Evanghelia după Matei (12:40), unde se spune că Iisus a stat „trei zile şi trei nopţi în inima pământului”. Ştiind că Iisus a murit în orele de dinainte de apusul soarelui, putem considera foarte bine că el a murit joi după-amiază (o zi), a fost mort toată ziua de vineri şi de sâmbătă (două nopţi şi două zile) şi a înviat undeva între apusul de sâmbătă şi răsăritul de duminică (o noapte). Doar conform acestui calcul pot ieşi la numărătoare trei zile şi trei nopţi. Dar, în acest caz nu mai putem accepta faptul că Iisus a murit într-o zi de vineri!
O altă teorie ar putea porni de la faptul că femeia/femeile a (au) vizitat mormântul cu puţin timp înainte de apusul soarelui în ziua de Sabat. Matei 28:1 poate fi interpretat în acest sens. 72 de ore calculate în acest fel ne duc cu gândul la ziua de miercuri după-amiază. Dacă Iisus a murit într-adevăr în ziua de miercuri şi a înviat înainte de apusul soarelui de sâmbătă, în urma unui calcul simplu vom avea două zile întregi şi două jumătăţi de zi, care, conform modului palestinian de socotire a zilelor, formează patru zile şi nu trei, aşa cum se consideră astăzi!
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau