Alţi guvernanţi, aceleaşi promisiuni - autostrada!
Dimensiune font:
Majoritatea cetăţenilor din regiunea de Nord – Est a ţării, sufocaţi deja de atâtea promisiuni legate de începerea lucrărilor la Autostrada Unirii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, par tot mai sceptici în privinţa viitorului acestei investiţii. Prin urmare, moldovenii îi solicită premierului Ludovic Orban „fapte, nu vorbe”.
Deputatul nemţean Iulian Bulai, vicepreşedinte USR, afirmă chiar că va vota moţiunea de cenzură împotriva Guvernului PNL dacă „nu se mişcă lucrurile, să avem fonduri europene nerambursabile pentru Autostrada A8 în următorul exerciţiu financiar al UE”. „Nu mai ignoraţi Moldova! Nu ne luaţi de fraieri! Nu aţi dat bani Moldovei şi asta se ştie. Dacă prin pârghiile pe care le aveţi acum problema nu se rezolvă cât mai repede, votez cu conştiinţa împăcată la următoare moţiune de cenzură. Şi mai conving şi alţi parlamentari moldoveni să o facă”, susţine Bulai.
Ludovic Orban: „Autostrada Unirii reprezintă o prioritate”
Premierul Ludovic Orban a declarat ieri că Autostrada Unirii reprezintă o prioritate pentru Guvern, iar Executivul va susţine finanţarea tronsoanelor din acest proiect din fonduri europene.
Întrebat dacă Autostrada Iaşi - Târgu Mureş poate fi construită din fonduri europene, în condiţiile în care deputatul USR Cătălin Drulă a afirmat anterior că acest proiect nu s-ar afla pe lista celor finanţate din următorul buget european, Orban a răspuns: „Domnul Drulă ar trebui să fie mai atent în exprimările opiniilor sale. Nimeni nu poate şti astăzi câţi bani vom avea din fonduri europene pentru infrastructura de transport şi care este lista proiectelor care vor fi finanţate din fondurile europene alocate de Uniunea Europeană în exerciţiul financiar multianual 2021-2027. Pentru noi, Autostrada Unirii, ca şi Autostrada Sibiu - Piteşti, ca şi autostrada de centură a Bucureştiului, ca şi finalizarea tronsoanelor rămase pe Lugoj - Deva, pe Sebeş - Turda... deci repet, Autostrada Unirii reprezintă o prioritate, ea este inclusă în masterplan, avem o bază de negociere şi noi vom susţine finanţarea tronsoanelor de autostradă de pe Autostrada Unirii din fonduri europene”.
Şeful Executivului a adăugat că Guvernul are argumente „suficient de serioase” pentru a putea obţine finanţarea pentru această autostradă.
Petru Movilă le bate obrazul politicienilor de la centru
Liderul PMP Iaşi, Petru Movilă, le reproşează politicienilor faptul că îşi amintesc de Moldova şi priorităţile ei doar în ani electorali sau în zilele cu semnificaţie istorică naţională. O astfel de critică este adusă şi din cauza Autostrăzii Unirii, Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş. „Pentru mine autostrada este importantă tot timpul. Pentru mulţi politicieni este importantă doar pe 24 Ianuarie şi 1 Decembrie sau când „descalecă” câte-un stăpân sau domnitor la Iaşi”,a spus deputatul Petru Movilă într-o conferinţă de presă.
El a anunţat că va solicita premierului Orban şi ministrului Transporturilor, Lucian Bode, să se ocupe personal de punerea în aplicare a unei legi pe care a iniţiat-o şi care fost votată de toate formaţiunile politice. „Legea care se referă la obligarea guvernului României de a implementa proiectul autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş, Autostrada Unirii, a ajuns bătaia de joc a politicienilor de pe Dâmboviţa, din Ardeal, uneori şi a unor moldoveni. Parcă este o poveste despre care toţi îşi dau cu părerea. Sunt supărat pentru că de 170 de ani Moldova a făcut tot ce se putea face pentru ca România să fie România Mare, România Modernă pentru toţi românii”, a spus Petru Movilă.
Şeful PMP Iaşi a spus că este dezamăgit de faptul că actuala guvernare liberală nu a anulat o hotărâre de guvern elaborată de guvernul PSD. „Mă aşteptam ca în prima şedinţă de Guvern din 2020 premierul Orban să anuleze punctul trei din Hotărârea de Guvern care se referă la Comisia de Prognoză şi Parteneriatul Public Privat. PSD-ul şi-a bătut joc din plin de autostradă. A introdus la HG 137/2018 lista proiectelor care se fac exclusiv prin parteneriat public privat. Acolo este şi autostrada Iaşi - Ungheni. Nu înţeleg de ce au avut nesimţirea să facă acest lucru pentru că Moldova are nevoie de autostradă. Au făcut Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi încep să cred că nu au vrut să dezvolte Moldova, dar de la Târgu Neamţ la Prut, la Ungheni, nu s-a făcut nimic”, a spus Petru Movilă. Deputatul speră ca până la sfârşitul lunii premierul să modifice această hotărâre de guvern, prin care un segment din această autostradă este realizat prin parteneriat public privat. „Sper să pună în aplicare legea pe care am iniţiat-o. Legea este fundamentală, şi are putere deplină în raport cu hotărârea de guvern”, a spus Petru Movilă.
Marius Bodea: „Nu cunoaştem cât costă în final această autostradă”
Pe de altă parte, deputatul PNL Marius Bodea spune că actualul Guvern a început deja să demareze toate acţiunile necesare pentru avizarea proiectului. „Ne-am angajat la câteva lucruri foarte clare. Anume că în anul 2020 finalizăm pentru totdeauna studiul de fezabilitate la cea mai mare bucată de autostradă, de 200 de kilometri, cea care traversează şi munţii, cea de la Târgu Neamţ până la Târgu Mureş. Termenul de finalizare este în august şi vom şti pentru prima dată cât costă cea mai complicată autostradă a României, sectorul de peste munţi. Apoi, în paralel, anul acesta vom scoate la licitaţie studiul de fezabilitate pentru restul de tronson rămas, cel de la Târgu Neamţ până la graniţă, inclusiv podul de la Ungheni, pentru că, paradoxal, deşi acest tronson se află într-o zonă cu relief mai favorabil, el a devenit, din cauza proastei administrări din ultimii ani, cel mai complicat tronson”, a spus Marius Bodea, deputat PNL Iaşi.
Dacă unele voci spuneau că proiectul autostrăzii A8 nu mai are finanţare, membrii PNL spun că există bani pentru finanţarea lui, însă din documentaţie nu reiese exact valoare la care se ridică acesta. „Vreau să precizez că până în momentul de faţă noi nu cunoaştem cât costă această autostradă. Costul de 9,6 miliarde euro relevat acum zece ani de anumite studii este imposibil de abordat pentru orice finanţator. După ce vom avea acest cost, la sfârşitul acestui an vom putea demara procedurile pentru construcţia efectivă a lucrării”, mai spune Marius Bodea. Laura RADU, Ruxandra CAŞU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau