Asociațiile civice ieșene vorbesc de sabotaj! Constructorii au abandonat șantierele de pe Autostrada Unirii!
Dimensiune font:
* „Într-o perioadă extrem de dificilă pentru România, din punct de vedere geostrategic, economic şi financiar, o asemenea atitudine şi lipsă îngrozitoare de eficienţă pot fi considerate acte de sabotaj la adresa interesului și securității naţionale”, susțin reprezentanții Asociației „Moldova Vrea Autostradă”
* „Doar aprobarea în Consiliul Suprem de Apărare a Țării, ca proiecte strategice de interes național și prioritizarea la finanțare ar mai putea salva realizarea acestor investiții într-un timp rezonabil, adică până în 2030-2032”, consideră Cătălin Urtoi, membru în CA al CNIR
Lucrările pe multe dintre loturile Autostrăzii Unirii – A8 stagnează sau sunt abandonate. Faptul, devenit o obișnuință pe mai multe șantiere din țară, este cu atât mai îngrijorător aici cu cât, dacă nu se iau urgent măsuri, se poate pierde inclusiv finanțarea europeană, din cauza nerespectării termenelor asumate.
Dar asta pare să-i intereseze mai puțin pe cei care au câștigat licitațiile de proiectare și executare, nici pe cei care gestionează aceste lucrări.
Pe șantierul de pe lotul Vânători - Neamț (Leghin) - Moțca (29,9 km), de pildă, lot finanțat prin PNRR și atribuit Asocierii SC SA&PE Construct SR. – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL, au mai rămas exact 12 luni până la finalizare, însă totul pare încremenit de o bună bucată de vreme. „Orice specialist in domeniu, de bună credință, care știe ce înseamnă un astfel de șantier, nu cred că astăzi mai poate susține că acest lot de autostradă de pe A8 va mai putea fi terminat în timp util pentru a nu pierde finanțarea PNRR! Nu vreau să fiu înțeles greșit. Nu am nimic personal cu această companie UMB, dar pe acest lot avem în acest moment o mare problemă. Nici pe celălalt lot finanțat prin PNRR, de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (22 km), unde antreprenor este firma turcă Nurol situația nu este mai bună. La nivelul Ministerului Transporturilor s-a găsit soluția de avarie pentru a nu pierde banii din PNRR, în cazul în care Comisia Europeană nu va accepta o prelungire a programului. Întrebarea care se pune rămâne aceeași: ce se va întâmpla cu acest proiect? Parlamentul, președintele și Guvernul României trebuie să acționeze imediat și să ia o decizie cu privire la autostrăzile A8, A1, A3 și A7, pentru a fi introduse în CSAT ca proiecte strategice naționale de dezvoltare a celor trei regiuni istorice Moldova, Transilvania și Muntenia, dar și ca proiecte care trebuie să asigure o Strategie Națională de apărare a țării. Situația actuală, blocajele pe mai multe loturi ale acestor proiecte, întârzierile ce nu mai pot fi recuperate, dar și neputința unor instituții cu privire la actuala situație, inclusiv acțiunile limitate ale ONG-urilor de către legislație, arată clar că doar aprobarea în CSAT - Consiliul Suprem de Apărare a Țării ca proiecte strategice de interes național și prioritizarea acestora la finanțare ar mai putea salva realizarea acestor investiții într-un timp rezonabil, adică până în 2030-2032”, consideră Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Asociația Moldova Vrea Autostradă: „Pierderea fondurilor din PNRR şi gradul de doar 22% de absorbţie în cadrul Programului Transport la acest moment sunt uriaşe bile negre la adresa a tot ce înseamnă actul de guvernare”.
Și Asociația „Moldova Vrea Autostradă” trage un puternic semnal de alarmă cu privire la modul de desfăşurare a lucrărilor pe același lot al Autostrăzii Unirii A8.
Liderii MVA susțin că „există serioase şi pe deplin justificate semne de îngrijorare cu privire la modul defectuos în care este gestionată derularea investițiilor în loturile de autostradă din regiunea Moldovei de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe Autostrada Unirii A8”. „Situația a devenit cu atât mai revoltătoare cu cât, deși lucrările pe lotul A8 Leghin – Moțca au fost demarate încă din luna februarie, constatăm că ne aflăm în fața unui șantier abandonat de către constructor. Cu atât mai grav este faptul că nu există nicio reacție din partea beneficiarului, care este direct responsabil pentru respectarea graficului de execuție și buna derulare a contractului. Şantierul capătului estic al sectorului montan al A8 era, în ziua de joi, 19 iunie 2025, într-un stadiu deplorabil din punct de vedere al mobilizării constructorului desemnat. Niciun utilaj al acestuia nu era prezent pe şantier, nicio urmă de angajat al Asocierii SC SA&PE Construct SR. – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL pe cei aproximativ 30 km ai lotului, un singur cuvânt descriind cu acuratețe situația constatată: dezastru!”, au transmis cei din conducerea Asociației „Moldova Vrea Autostradă”.
Aceștia consideră că, deşi au semnat contractul cu mult mai târziu şi au demarat lucrările de execuţie cu întârziere din cauza emiterii extrem de greoaie a Autorizaţiei de Construire de către Ministerul Transporturilor, şantierul turcilor de la Nurol (Miercurea Nirajului – Târgu Mureş) arată mai multă implicare şi ambiţie de a finaliza în timp record. „Din păcate, şi în acest caz, termenul de finalizare actual al PNRR este aproape imposibil de respectat, tot din cauza modului defectuos de lucru al CNAIR”, susțin cei de la MVA, care se îndoiesc de competenţa de a gestiona asemenea contracte a celor din compania subordonată Ministerului Transporturilor . „Într-o perioadă extrem de dificilă pentru România, din punct de vedere geostrategic, economic şi financiar, o asemenea atitudine şi lipsă îngrozitoare de eficienţă pot fi considerate acte de sabotaj la adresa interesului și securității naţionale. Pierderea fondurilor din PNRR şi gradul de doar 22% de absorbţie în cadrul Programului Transport la acest moment sunt uriaşe bile negre la adresa a tot ce înseamnă actul de guvernare”, consideră reprezentanții Asociației „Moldova Vrea Autostradă”. Daniel BACIU
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Adauga comentariul tau