Asociațiile civice ieșene vorbesc de sabotaj! Constructorii au abandonat șantierele de pe Autostrada Unirii!

a8 motca

Dimensiune font:

| 26-06-2025 19:52

* „Într-o perioadă extrem de dificilă pentru România, din punct de vedere geostrategic, economic şi financiar, o asemenea atitudine şi lipsă îngrozitoare de eficienţă pot fi considerate acte de sabotaj la adresa interesului și securității naţionale”, susțin reprezentanții Asociației „Moldova Vrea Autostradă”

* „Doar aprobarea în Consiliul Suprem de Apărare a Țării, ca proiecte strategice de interes național și prioritizarea la finanțare ar mai putea salva realizarea acestor investiții într-un timp rezonabil, adică până în 2030-2032”, consideră Cătălin Urtoi, membru în CA al CNIR

Lucrările pe multe dintre loturile Autostrăzii Unirii – A8 stagnează sau sunt abandonate. Faptul, devenit o obișnuință pe mai multe șantiere din țară, este cu atât mai îngrijorător aici cu cât, dacă nu se iau urgent măsuri, se poate pierde inclusiv finanțarea europeană, din cauza nerespectării termenelor asumate.

Dar asta pare să-i intereseze mai puțin pe cei care au câștigat licitațiile de proiectare și executare, nici pe cei care gestionează aceste lucrări.

Pe șantierul de pe lotul Vânători - Neamț (Leghin) - Moțca (29,9 km), de pildă, lot finanțat prin PNRR și atribuit Asocierii SC SA&PE Construct SR. – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL, au mai rămas exact 12 luni până la finalizare, însă totul pare încremenit de o bună bucată de vreme. „Orice specialist in domeniu, de bună credință, care știe ce înseamnă un astfel de șantier, nu cred că astăzi mai poate susține că acest lot de autostradă de pe A8 va mai putea fi terminat în timp util pentru a nu pierde finanțarea PNRR! Nu vreau să fiu înțeles greșit. Nu am nimic personal cu această companie UMB, dar pe acest lot avem în acest moment o mare problemă. Nici pe celălalt lot finanțat prin PNRR, de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (22 km), unde antreprenor este firma turcă Nurol situația nu este mai bună. La nivelul Ministerului Transporturilor s-a găsit soluția de avarie pentru a nu pierde banii din PNRR, în cazul în care Comisia Europeană nu va accepta o prelungire a programului. Întrebarea care se pune rămâne aceeași: ce se va întâmpla cu acest proiect? Parlamentul, președintele și Guvernul României trebuie să acționeze imediat și să ia o decizie cu privire la autostrăzile A8, A1, A3 și A7, pentru a fi introduse în CSAT ca proiecte strategice naționale de dezvoltare a celor trei regiuni istorice Moldova, Transilvania și Muntenia, dar și ca proiecte care trebuie să asigure o Strategie Națională de apărare a țării. Situația actuală, blocajele pe mai multe loturi ale acestor proiecte, întârzierile ce nu mai pot fi recuperate, dar și neputința unor instituții cu privire la actuala situație, inclusiv acțiunile limitate ale ONG-urilor de către legislație, arată clar că doar aprobarea în CSAT - Consiliul Suprem de Apărare a Țării ca proiecte strategice de interes național și prioritizarea acestora la finanțare ar mai putea salva realizarea acestor investiții într-un timp rezonabil, adică până în 2030-2032”, consideră Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).

 

Asociația Moldova Vrea Autostradă: „Pierderea fondurilor din PNRR şi gradul de doar 22% de absorbţie în cadrul Programului Transport la acest moment sunt uriaşe bile negre la adresa a tot ce înseamnă actul de guvernare”.

 

Și Asociația „Moldova Vrea Autostradă” trage un puternic semnal de alarmă cu privire la modul de desfăşurare a lucrărilor pe același lot al Autostrăzii Unirii A8.

Liderii MVA susțin că „există serioase şi pe deplin justificate semne de îngrijorare cu privire la modul defectuos în care este gestionată derularea investițiilor în loturile de autostradă din regiunea Moldovei de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe Autostrada Unirii A8”. „Situația a devenit cu atât mai revoltătoare cu cât, deși lucrările pe lotul A8 Leghin – Moțca au fost demarate încă din luna februarie, constatăm că ne aflăm în fața unui șantier abandonat de către constructor. Cu atât mai grav este faptul că nu există nicio reacție din partea beneficiarului, care este direct responsabil pentru respectarea graficului de execuție și buna derulare a contractului. Şantierul capătului estic al sectorului montan al A8 era, în ziua de joi, 19 iunie 2025, într-un stadiu deplorabil din punct de vedere al mobilizării constructorului desemnat. Niciun utilaj al acestuia nu era prezent pe şantier, nicio urmă de angajat al Asocierii SC SA&PE Construct SR. – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL pe cei aproximativ 30 km ai lotului, un singur cuvânt descriind cu acuratețe situația constatată: dezastru!”, au transmis cei din conducerea Asociației „Moldova Vrea Autostradă”.

Aceștia consideră că, deşi au semnat contractul cu mult mai târziu şi au demarat lucrările de execuţie cu întârziere din cauza emiterii extrem de greoaie a Autorizaţiei de Construire de către Ministerul Transporturilor, şantierul turcilor de la Nurol (Miercurea Nirajului – Târgu Mureş) arată mai multă implicare şi ambiţie de a finaliza în timp record. „Din păcate, şi în acest caz, termenul de finalizare actual al PNRR este aproape imposibil de respectat, tot din cauza modului defectuos de lucru al CNAIR”, susțin cei de la MVA, care se îndoiesc de competenţa de a gestiona asemenea contracte a celor din compania subordonată Ministerului Transporturilor . „Într-o perioadă extrem de dificilă pentru România, din punct de vedere geostrategic, economic şi financiar, o asemenea atitudine şi lipsă îngrozitoare de eficienţă pot fi considerate acte de sabotaj la adresa interesului și securității naţionale. Pierderea fondurilor din PNRR şi gradul de doar 22% de absorbţie în cadrul Programului Transport la acest moment sunt uriaşe bile negre la adresa a tot ce înseamnă actul de guvernare”, consideră reprezentanții Asociației „Moldova Vrea Autostradă”. Daniel BACIU

 

 

 

 

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licit. com. Filipesti, spatiu comercial 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
Licitatie Flamanzi, pasune 30 ha. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
Licitatie com. Grumazesti, spatiu 12,90 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Licitatie com. Grumazesti, teren intravilan 850 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren in suprafata de 850 mp, situat in intravilanul satului Curechistea, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, identificat cu nr.cadastral 50232 si cartea funciara nr. 50232 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 73/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 25.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Peste 500 de ieșeni vor să rămână la catedră
07/07/2025 19:28

* cei mai mulţi dintre participanţii la examenul de Definitivat provin din invăţămantul preşcolar şi primar - 132 de educatoare şi 91 de invăţători * nota la proba scrisă are o pondere de 70% in cal ...

Ambulanța, solicitată fără întrerupere la Iași
07/07/2025 19:26

* gravă a fost situaţia in cazul a patru persoane care au suferit sincope * o femeie de 84 de ani şi o alta de 80 de ani au fost preluate de echipajele medicale şi transferate către neurologie * in schimb, ...

Start admitere la USV!
07/07/2025 19:25

* la USV Iaşi peste 40 la sută de studenţi sunt primesc burse cuprinse intre 900 – 1.700 lei * Universitatea are parteneriate internaţionale de colaborare cu universităţi similare de pe 5 continente ...

Goana ieșenilor după lingourile de aur
07/07/2025 19:24

Iasul urmează tendinta internatională de reorientare a investitorilor către aur, pe fondul unei inflatii persistente si al incertitudinilor economice tot mai accentuate. Tot mai multi ieseni aleg să cumpere ...

Aproximativ 1.500 de ieșeni, monitorizați de DAS în aceste zile
07/07/2025 19:07

* Direcţia de Asistenţă Socială (DAS) identifică si monitorizează telefonic in jur de 1.500 de persoane defavorizate care pot fi afectate sever in perioada de caniculă (persoanele varstnice singure şi / ...

Sculptură în aer liber, sub motoare de avion. Aeroportul Iași devine prima galerie monumentală OPEN AIR din Europa
07/07/2025 16:37

Într-un context in care aeroporturile sunt adesea percepute drept simple zone de tranzit, Aeroportul Iasi răstoarnă conventiile si propune un nou tip de experientă pentru public: un parc cultural inter ...

  Iașul bate tare. Toboșariada aduce prima competiție națională
07/07/2025 16:30

Tobosariada revine in fortă la Iasi, pe 26 august, cu o editie care promite să zguduie scena muzicală romanească. Evenimentul, ajuns la cea de-a patra editie, se va desfăsura in Grădina Palas, de la ora 2 ...

Incendiu în Grădina Botanică din Iași! Pompierii au intervenit pentru a salva zona protejată
07/07/2025 16:09

  Luni după-amiază, flăcările au izbucnit chiar in inima Grădinii Botanice din Iasi. În plină caniculă, un incendiu de vegetatie uscată a cuprins 600 de metri pătrati de teren, amenintand u ...

Tinerii din Iași, în pericol să piardă facilitățile pentru locuințe
07/07/2025 13:13

Sperantele tinerilor din Iasi care visau să isi cumpere in iulie o locuintă cu TVA redus de 9% s-au izbit brusc de o nouă piedică birocratică si financiară, venită chiar din partea Guvernului. În ...

Cine sunt ieșenii care încasează cele mai mari pensii
07/07/2025 07:19

* numărul pensionarilor foarte săraci, cei cu indemnizatie socială de 1.281 de lei, a crescut cu 3.717 in doar 6 luni, ajungand la 37.555 * singura categorie care s-a inmultit in acest an este cea a pensiona ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei