Bătrânii nimănui, găzduiți în fosta vilă de protocol a lui Nicolae Ceaușescu

Dimensiune font:

| 22-08-2022 22:31

Casa Nicolae! O vilă de protocol a fostului președinte Nicolae Ceaușescu, aflată în paragină de ani buni, a fost transformată în adăpost pentru oamenii străzii, vârstnici fără familii ori tineri care aparent nu au niciun viitor. Un proiect impresionant, unic în regiunea Moldovei, gândit și transformat în realitate de Ionela Ivan, o fostă jurnalistă din Botoșani.

Povestea Ionelei începe în urmă cu 8 ani. Impresionată de suferințele oamenilor despre care relata în reportajele pe care le realiza, Ionela a decis să înființeze o asociație care să le vină în ajutor. „Împărțeam pe stradă supe fierbinţi persoanelor fără adăpost. Iarnă de iarnă am văzut oameni murind înghețați de frig sau din cauza bolilor care li s-au agravat pe stradă.  Cea mai cruntă întâmplare a fost cu un bătrân pe care l-am hrănit seara și a doua zi a murit înghețat de frig. Nu voi uita niciodată acest lucru - m-am simțit în acel moment complet neputincioasă, am regretat că nu am putut în acea seara să fac mai mult. Astfel, ideea amenajării unui adăpost a venit cumva ca o necesitate, o urgență, o soluție salvatoare pentru cei nevoiți să trăiască pe stradă”, povestește Ionela.

Cu ajutorul prietenilor, tânăra a găsit, la 50 de kilometri de Botoșani, o fostă casă de protocol care a aparținut lui Nicolae Ceaușescu, în satul Rădeni, comuna Frumușica. „Pentru noi era foarte important să cumpărăm o casă pentru ai salva pe cei care mureau efectiv iarna pe străzi. Ulterior am aflat istoria clădirii și am fost surprinși, dar și impresionați. Fosta casa a lui Ceaușescu devenită adăpost pentru cei complet neajutorați - frumoasă transformare!”

Casă și masă pentru 50 de oameni fără adăpost

Clădirea era însă în paragină. Asociația „Happy” nu avea banii necesari nici pentru achiziție, nu mai vorbim de reabilitare. Cu toate acestea, Ionela și Cristian, soțul său, s-au angajat să o plătească în timp, pe bucăți, din donații și au început să o renoveze. Vorbim de o vilă cu trei etaje, deteriorată mai ales la interior și care costă aproximativ 120.000 de euro. ,,În momentul în care am început proiectul Casa Nicolae aveam un precontract de vânzare-cumpărare și nu dispuneam de banii necesari pentru a o și cumpăra. Era și este un proiect măreț și pur și simplu nu știam cum vom reuși să-l ducem la capăt. Îl știam pe Vlad Plăcintă din mediul online de foarte mulți ani. Eram la curent cu toate cazurile și acțiunile umanitare de care se ocupa, dar nu avusesem ocazia să îl întâlnesc față în față. M-am gândit două săptămâni înainte să îmi fac curaj să-i scriu. I-am povestit despre ceea ce vrem noi să facem, ne-am întâlnit la Casa Nicolae și a doua zi am început lucrările - demolările în primă fază! Astăzi, cu sprijinul Asociației Salvează o Inimă și a domnului Vlad Plăcintă, avem o locație cu 50 de locuri de cazare pentru oameni aflați în nevoie, iar Casa Nicolae a intrat oficial, cu acte, în posesia Asociației Happy”, spune Ionela Ivan.

Proiect caritabil unic în Moldova

Primii locatari au ajuns în Casa Nicolae anul trecut în decembrie, chiar de Sfântul Nicolae. În prezent 25 de oameni ai străzii trăiesc în clădirea reabilitată de familia Ivan cu sprijinul Asociației Salvează o inimă! Numărul celor care trec pragul Casei Nicolae variază însă de la lună de lună. Majoritatea se confruntă cu diverse probleme medicale, unele chiar dintre cele mai grave ce necesită spitalizări dese. „Suntem nevoiți să chemăm salvarea o dată la câteva zile pentru cei pe care nu îi putem transporta chiar noi la spital. Eleonora, colega noastră asistent medical, are grijă de medicația lor zilnică, îi pansează pe cei cu ulcere varicoase ori cu răni provocate de diabet, face exerciții cu bolnavii care au nevoie de recuperare medicală,  îi duce la controale periodice, la kinetoterapie. Florentina, asistenta socială, are grijă să nu le lipsească nimic: un pat cald și curat, o masa gustoasă, o vorba bună și o îmbrățișare. Tot ceea ce se întâmplă la noi este din și cu iubire, respect, empatie”,  ne-a asigurat Cristian Ivan.

În sprijinul inițiativei Happy s-a alăturat și un centru de recuperare medicală din Botoșani, care oferă gratuit ședințe de kinetoterapie pentru locatarii Casei Nicolae. Și pentru că unde sunt mulți puterea crește, o clinică din oraș efectuează gratuit toate analizele de sânge de care au nevoie. 

Povestea lui Costică - din stradă în vila lui Ceaușescu

Un ajutor de bază în Casa Nicolae este domnul Costică. Timp de mai bine de 12 ani a locuit pe stradă împreună cu fratele său. După moartea părinților, cei doi nu au reușit să-și mai plătească cheltuielile la apartament și au fost evacuați. Au dormit prin gări, centre comerciale ori pur și simplu pe stradă până în ziua în care Casa Nicolae și-a deschis ușa pentru oamenii fără adăpost. „Costică a ajuns unul dintre oamenii de bază în Casa Nicolae. Are grijă de toți cei care ajung aici. Le pune masa, îi hrănește pe cei care nu se pot descurca singuri, îi plimbă prin curte, îi spală pe cei neputincioși. Dăruirea lui ne-a impresionat. Știe că aici este casa lui de acum înainte. Știe, simte și se poartă ca atare. Este un om valoros, trecut prin momente grele, un om care a învățat să primească, dar și să dăruiască”, povestește Ionela. 

Cei care trăiesc în Casa Nicolae sunt o mare familie, se ajută reciproc și se sprijină la nevoie. Primavara aceasta au sădit împreună cartofi, fasole, castraveți, dovlecei, pepeni ori roșii. Fiecare a ajutat cât și cum a putut. Marius, spre exemplu, avea în sarcină să ude legumele în fiecare dimineață, Petru îi aducea apa. Totul se face în echipă în Casa Nicolae.  

Donează o masă caldă pentru un bătrân

Cheltuielile cu hrana sunt foarte mari. Momentan Asociația Happy hrănește 25 de persoane de trei ori pe zi, ceea ce înseamnă un cost minim de 400 RON de locatar pe lună. O mână de tineri voluntari: Ciprian, Ionuț și Virgil pricepuți în ale IT-ului au pus la punct un sistem de donaţii online unde fiecare dintre noi poate dona o masă caldă pentru cei din adăpost.

La toate aceste cheltuieli se mai adaugă și utilitățile, costurile cu tratamentele medicale, haine, pături și multe altele. Deși lucrările de reabilitare au fost finalizate în proporție de 75%, Ionela și Cristi mai au de lucru. Întreaga clădire are o suprafață la sol de aproximativ 200 mp, desfășurată pe două nivele 9 camere de locuit plus bucătărie și camere de depozitare. A fost refăcută instalația electrică și sanitară, precum și izolația termica a clădirii. Problema cea mai costisitoare și complexă este însă refacerea acoperișului care se ridică la peste 25.000 de RON, doar materialele necesare. Abia după rezolvarea acestei probleme Cristian și Ionela se pot gândi la amenajarea ultimului etaj al clădirii.

,,Casa Nicolae este un loc de poveste, înconjurat de câmpii, verdeață, o livadă de meri și vișini. Un loc în care își vor găsi liniștea și pacea, un loc unde va dispărea violență și teamă, un loc unde vor putea dormi cu ambii ochi închiși fără grija zilei de mâine. Pentru ca toate acestea să fie posibile Casa Nicolae are nevoie de ajutor pentru lucrările de renovare a acoperișului, dar și pentru cheltuielile curente deloc ieftine în aia de azi. Cu ajutorul vostru povestea oamenilor abandonați poate avea un final fericit”, a spus Vlad Plăcintă - președinte Salvează o Inimă.

Donații se pot face la Asociaţia Happy (Cont lei: RO 71 RNCB 0041147037030001, Cont euro: RO 44 RNCB 0041147037030002, Cont dolaro: RO 17 RNCB 0041147037030003, COD SWIFT: RNCBROBUXXX, COD BIC: RNCB, Banca Comercială Română, şi Revolut - 0756314281

Rezervă o masă caldă pentru bătrânii singuri, bolnavi și fără adăpost de la Casa Nicolae!

Irina DINCĂ

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
Cine montează o barieră? Tragedie evitată ca prin minune, la Lunca Cetățuii
06/05/2025 18:34

O tanără de 22 de ani a scăpat ca prin minune, cu răni usoare, după ce a fost implicată intr-un accident feroviar. La o trecere la nivel cu calea ferată din Lunca Cetătuii, tanăra nu s-a asigurat corec ...

Intervenţie ortopedică extrem de dificilă, la Spitalul de Recuperare
06/05/2025 18:01

Un caz medical deosebit de complex a fost tratat cu succes de echipa de specialişti de la Spitalul de Recuperare din Iasi. Este vorba despre o pacientă in varstă de 72 de ani, care prezenta deformări severe ...

Cum îți lansezi un business în Iași, când orașul pare să te respingă
06/05/2025 17:34

Desi este cel mai mare oras din Regiunea Nord-Est, cu universităti de prestigiu si un potential creativ imens, Iasul poate deveni un loc dificil pentru tinerii care pornesc un business de la zero. Lipsa de spr ...

De 1 Iunie, oferă o poveste mai departe
06/05/2025 17:26

Există locuri unde curiozitatea are chip de copil, iar linistea unei biblioteci devine tăramul celor mai indrăznete intrebări. Comuna Mironeasa este un astfel de loc. Aici, copiii caută nu doar răspunsuri ...

„La margine de Copou”, un spectacol despre memorie, oraș și emoție, semnat Mihai Mălaimare
06/05/2025 17:18

La marginea unui oras incărcat de istorie si poezie, in locul unde pasii lui Eminescu incă par să tresară printre copaci, teatrul isi caută din nou vocea. O voce care nu răsună doar de pe scenă, ci din ...

Microbuzele electrice pentru școlile rurale au ajuns la Iași!
06/05/2025 17:09

* acestea vor fi distribuite scolilor din 26 de comune: Alexandru Ioan Cuza, Andrieseni, Ciortesti, Costesti, Costuleni, Cotnari, Cozmesti, Dagata, Dobrovăt, Erbiceni, Gorban, Gropnita, Lespezi, Lungani, Miros ...

Loc special de oprire pentru mașinile părinților, în fața Școlii „Ion Ghica” din Iași
06/05/2025 14:49

Un nou spatiu de oprire rapidă pentru părinti care aduc copiii la cursuri a fost amenajat de Primăria Municipiului Iasi pe Bulevardul Primăverii, in dreptul Scolii Gimnaziale „Ion Ghica”. Initia ...

Zeci de familii care au împlinit 50 de ani de căsnicie, așteptate la premiere!
06/05/2025 14:15

Sambătă, 10 mai, de la ora 11, Primăria Municipiului Iasi, prin Directia Locală de Evidentă a Persoanelor, organizează in Parcul Expozitiei cea de-a XXI-a ediţie a sărbătorii Ziua Familiei. La evenime ...

Străzi închise, la Iași, de Ziua Victoriei
06/05/2025 14:06

 * Pentru buna desfăsurare a actiunilor circulatia rutieră va fi inchisă sambătă, 10 mai 2025, intre orele 9.00 si 11.00, pe bulevardul Independentei, tronsonul cuprins intre strada Nicolae Bălcescu ...

Ieșenii nu sunt pregătiți pentru reciclare!
06/05/2025 09:10

* in urma controalelor realizate de inspectorii de mediu la toate unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Iaşi s-a constatat neatingerea unui nivel de pregătire pentru reutilizare si reciclare de m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei