Criza financiară afectează profund mediul rural. Ce bani pot accesa primăriile ieșene

1bani1

Dimensiune font:

| 14-05-2025 17:30

Criza financiară care pune stăpânire pe România a afectat în special mediul rural, acolo unde fondurile destinate investițiilor în lucrări de utilitate publică sunt pe terminate. Și cum marea majoritate a unităților administrativ-teritoriale nu-și pot permite cheltuieli de ordinul milioanelor de euro - peste trei sferturi dintre primăriile ieșene, de exemplu, având venituri anuale mai mici decât fondul de salarii! – falimentul bate cu putere la ușă. Singura salvare ar fi banii europeni, dar și aici drumurile încep să se „îngusteze”.

Una dintre principalele direcții prin care România își poate asigura dezvoltarea economico-socială, recunoscută și de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, este investiția în comunitățile locale. Pentru a răspunde nevoilor identificate de aceste comunități, este important ca alocarea fondurilor să se facă în conformitate cu obiectivele stabilite în programele finanțate prin politica de coeziune.

În acest sens, au fost identificate și promovate măsuri concrete care sprijină dezvoltarea unităților administrativ-teritoriale din România, inclusiv a comunelor, contribuind astfel la o dezvoltare sustenabilă a comunităților.

Ce bani au la dispoziție autoritățile locale

Alocările dedicate României din fondurile europene aferente Politicii de Coeziune în perioada 2021 - 2027 însumează 30,986 miliarde euro (programele au un total de 44,43 miliarde euro, inclusiv contribuţia națională), astfel: 8 programe naţionale (dezvoltare durabilă, transport, sănătate, educație și ocuparea forţei de muncă, incluziune şi demnitate socială, program pentru o tranziție justă, creștere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare și asistenţă tehnică), având o alocare UE de aprox. 22,06 miliarde euro și 8 programe regionale, cu o alocare UE de aproximativ 8,92 miliarde euro.

Având în vedere faptul că fondurile externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027 sunt destinate şi dezvoltării regionale, prin programe dedicate fiecărei regiuni de dezvoltare a României, cu impact major asupra dezvoltării comunităţilor locale, potenţialii beneficiari pot aplica pentru accesarea de fonduri europene, în principal, în cadrul celor 8 Programe Regionale 2021-2027.

În plus, se pot pregăti și depune propuneri de proiecte și pentru anumite apeluri de proiecte lansate în cadrul programelor naționale, în funcţie de condiţiile prevăzute în ghidurile finale ale solicitantului.

Printre intervenţiile care pot fi susţinute prin programele aferente Politicii de Coeziune se numără și cele la infrastructura rutieră. Prin Programele Regionale 2021-2027 sunt finanțate investiții în modernizarea infrastructurii rutiere de importanţă regională pentru asigurarea conectivității la reţeaua TEN-T, precum şi intervenţii asupra suprastructurii/infrastructurii căii de rulare şi altor elemente tehnice, amenajări rutiere destinate circulației pietonilor şi bicicliştilor (trasee pietonale, piste pentru biciclete, drumuri pentru ciclişti) pe traseul DJ, stații de transport public smart pe traseul DJ (stații, soluţii smart pentru vânzarea de bilete, afişare pentru călători, informare și supraveghere video, inclusiv utilizare energie din surse regenerabile etc.), soluţii destinate siguranței rutiere (conform auditului de siguranţă rutieră și SNSR 2020-2030) în legătură directă cu infrastructura de transport rutieră.

600 milioane de euro pentru rețele noi de apă-canal

Prin programele actuale care includ finanţarea anumitor măsuri dedicate îmbunătăţirii infrastructurii din mediul rural, prin PNRR, sunt în implementare sau finalizate 9.127 proiecte care au ca beneficiari unităţi administrativ-teritoriale (UAT) comune (inclusiv unităţi de învățământ aflate în respectivele UAT-uri).

Sunt vizate extinderea sistemelor de apă şi canalizare în aglomerări mai mari de 2.000 de locuitori (investiţia are un buget de 600 milioane de euro) și colectarea apelor uzate în aglomerări mai mici de 2.000 de locuitori (buget de 200 milioane de euro).

Alte componente importante sunt cele referitoare la păduri și protecția biodiversităţii (buget PNRR alocat de 460,88 milioane euro), managementul deșeurilor (dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd şi al altor deşeuri agricole compostabile, cu un bugetul PNRR alocat de 255 milioane euro), transformarea digitală (acoperirea accesului la internet de foarte mare viteză în zonele în care piaţa nu poate furniza aceste servicii pe cont propriu - sate, inclusiv zone defavorizate (cu o alocare de 94 milioane euro), sprijin pentru mediul de afaceri - schemă de ajutor pentru digitalizarea IMM-urilor (buget de 500 milioane euro).  

La Componenta10 - Fondul local există o măsură de reabilitarea moderată a clădirilor publice (buget de 575 milioane euro) și o alta pentru elaborarea/actualizarea în format GIS a documentelor de amenajare a teritoriului și de urbanism, pentru un numar de 298 de UAT-uri (buget de 40 milioane euro).

Prin Componenta 11 - Turism şi cultură se asigură promovarea a 12 rute turistice /culturale, implementarea a 2.404 km de piste pentru biciclete cu un buget alocat de 247,5 milioane euro, dar și sporirea accesului la cultură în zonele defavorizate din punct de vedere cultural cu un buget alocat de 7,79 milioane euro.

 

La Componenta 12 - Sănătate sunt admise proiecte vizând dotarea sau renovarea cabinetelor medicilor de familie, construirea și dotarea a 200 de centre comunitare  (buget de 40,2 milioane euro).

Componenta 13. Reforme sociale vine cu investiții în crearea unei reţele de centre de zi pentru copiii expuşi riscului de а fi separaţi de familie (bugetul PNRR alocat este de 50,27 milioane euro), reabilitarea, renovarea şi dezvoltarea infrastructurii sociale pentru persoanele cu dizabilități (buget de 50,15 milioane euro), crearea unei rețele de centre de îngrijire de zi şi de reabilitare pentru persoanele în vârstă (buget alocat de 87,56 milioane euro).

Peste 1,5 miliarde euro pentru finanțarea proiectelor din domeniul educației

Componenta 15. Educație asigură construirea, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe (buget 240,03 milioane euro), înființarea, echiparea şi operaționalizarea a 90 de servicii complementare pentru grupurile defavorizate (buget PNRR de 22,45 milioane euro), sprijinirea unităților de învățământ cu risc mediu și ridicat de abandon şcolar (buget 500 milioane euro), asigurarea echipamentelor şi a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învăţământ (buget PNRR de 478,5 milioane euro), dezvoltarea rețelei de școli verzi şi achiziționarea de microbuze verzi (buget PNRR de 425 milioane euro), asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele de ştiinţă/cabinetele școlare (buget PNRR de 600 milioane euro).

În fine, la Componenta 16 – RePower există o schemă de acordare a voucherelor pentru accelerarea instalării de capacități de energie regenerabilă în cadrul gospodăriilor individuale cu un buget alocat de 610,76 milioane euro, dar și o schemă de acordare de vouchere pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul gospodăriilor individuale cu un buget alocat de 559,65 milioane euro.

Un alt program prin care se acordă fonduri nerambursabile pentru dezvoltarea economico-socială a spațiului rural din România este Planul Național Strategic РAС pentru perioada 2023-2027, cu obiective clare pentru dezvoltarea agriculturii, industriei alimentare şi a satului românesc prin instrumente de sprijin finanţate atât din Fondul european de garantare agricolă (FEGA), cât şi din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR). Daniel BACIU

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Zeci de mii de ieșeni vor primi bani pentru plata facturii la energie
20/06/2025 11:01

* voucherul ar urma să fie in valoare de 36 de lei sau 72 de lei pe lună, in functie de forma finală aprobată. Sprijinul financiar va fi acordat familiilor cu venituri de pană la 2.700 de lei net pe persoa ...

Tânăr englez salvat la Iași, după o fractură gravă de coloană
20/06/2025 10:58

Un tanăr englez de 37 de ani a suferit o fractură gravă la nivelul coloanei vertebrale si a fost transportat de urgentă la Spitalul Clinic de Urgentă "Prof. Dr. Nicolae Oblu” din Iasi, unde a fo ...

Duminică se reia cursa de rățuște de pe râul Bahlui!
20/06/2025 10:58

* „părintii adoptivi” sunt chemati la spectacolul galben de pe Bahlui, in lupta pentru 500 de euro si multe alte premii generoase, dar si pentru a face galerie celor 6.000 de rătuste de cauciuc! ...

Eroii nevăzuți ai Iașului au salvat, de-a lungul anilor, peste 4.000 de vieți
20/06/2025 10:58

* „La Gala Donatorului de Sange Iasi au fost premiati donatorii de sange de pe raza municipiului Iasi si din imprejurimi. Anul acesta am premiat 40 de donatori de sange, care pană acum au donat de 1.532 ...

Comunitatea LGBTQ din Iași iese în stradă
20/06/2025 10:57

A cincea editie a festivalului Iasi Pride, dedicat comunitătii LGBTQ iesene, va avea loc pe 5 iulie 2025. Programul acestei editii constă in marsul Iasi Pride si petrecerea „Nu mai plange, baby!”, ...

Doi morți și patru răniți, într-un accident groaznic, la Botoșani
20/06/2025 10:43

O noapte care s-a transformat intr-un cosmar pe drumul european E58, in apropierea localitătii Băluseni. Doi tineri si-au pierdut viata, iar alte patru persoane au ajuns la spital in urma unui accident grav i ...

Tot mai mulți copii ucraineni refugiați sunt marginalizați în școlile românești
20/06/2025 10:18

* aproape jumătate dintre copiii ucraineni aflati in Romania se tem de viitor, iar 25% suferă de singurătate sau tulburări de somn * 1 din 5 copii ucraineni aflati in Romania a fost expus marginalizării, i ...

Iașul va avea cele mai eficiente turbine eoliene din lume!
20/06/2025 10:00

* turbinele moderne ce urmează a fi instalate in judet au inăltimi de peste 200 de metri si capacităti individuale de pană la 6 MW, ceea ce le face printre cele mai eficiente din lume * potrivit Agentiei pe ...

Turcii au câștigat contractul pentru construcția Spitalului Regional, după ce au contestat licitația
20/06/2025 10:00

* initial, contractul fusese atribuit companiei Bog’Art * proiectul este finantat prin Planul National de Redresare si Rezilientă (PNRR), cu o valoare totală de peste 500 milioane euro * reprezentantii ...

Percheziții la polițiștii corupți din Vaslui
20/06/2025 09:56

* acestia sunt acuzati că au primit bani de la diverse persoane pentru a nu lua măsuri legale in cazul constatării unor abateri contraventionale * un agent a fost depus in arest, iar altul a fost plasat sub ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei