Dependența de social-media face ravagii în școlile din Iași. Criza de atenție a elevilor și soluțiile imediate

Dimensiune font:

| 20-03-2025 08:22

 * România se confruntă astăzi cu o problemă majoră în școli: menținerea atenției elevilor pe parcursul unei ore de curs * rețelele de socializare sunt la un click distanță, telefonul pare mereu la îndemână și mulți elevi se „deconectează” cu mult înainte ca profesorul să-și fi terminat lecția

Un raport recent al Organizației Mondiale a Sănătății, „Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)”, arată că România ocupă un trist loc întâi din 44 de țări la utilizarea excesivă a rețelelor de socializare de către copii și adolescenți. Aproape un sfert dintre tinerii cu vârste între 11 și 15 ani recunosc că nu se pot desprinde de telefon, neglijându-și temele, activitățile în aer liber și, uneori, chiar somnul. Această dependență digitală are efecte precum insomnia și sentimentele de tristețe profundă și nu se oprește la ușa clasei, unde mulți elevi continuă să-și verifice telefonul în timpul orelor, scăzând dramatic capacitatea de concentrare și calitatea relațiilor interpersonale.

Responsabilitatea începe în familie, părinții fiind primii care oferă acces nelimitat la dispozitive mobile copiilor, fără un minim de alfabetizare digitală. Conștientizarea modului în care funcționează algoritmii, a efectelor conținutului manipulator și a riscurilor unei utilizări excesive a rețelelor sociale este esențială. Dacă adulții folosesc în mod echilibrat telefoanele, filtrează critic informațiile online și încurajează activitățile offline, copiii au șanse să adopte aceleași comportamente sănătoase. În lipsa unor astfel de repere, aceștia își pierd treptat rezistența la plictiseală și motivația de a fi activi și atenți la clasă, iar școala devine pentru ei un spațiu lent și neatractiv.

O altă dimensiune a acestei crize vine din metodele de predare și conținutul orelor, deseori percepute ca lipsite de relevanță și prea teoretice. Multe clase rămân ancorate în expuneri mecanice și memorări rigide, în timp ce elevii, obișnuiți cu recompense rapide din partea rețelelor de socializare, își pierd interesul față de un curs care durează 50 de minute. Pentru a transforma școala într-un mediu atractiv, profesorii pot folosi strategii variate: întrebări provocatoare la începutul orei, exemple practice și conectate la realitate, proiecte de grup și dezbateri, prezentări dinamice și feedback constant. Crearea unui cadru bazat pe respect și încredere, fără ridiculizare și judecată, îi face pe elevi să se simtă valorizați și să își mențină interesul pe termen lung. „Predau opționale de scriere creativă și oratorie la câteva școli din Iași și mă confrunt cu astfel de situații. Copiii nu mai sunt atenți, cu greu le menții focusul măcar o jumătate de oră. Este foarte provocator să lucrezi în astfel de condiții. Pe de altă parte, sunt și foarte isteți, știu enorm de multe lucruri și vor mereu ceva nou”, ne-a spus Gabriela Poinescu, profesor de public speaking.

Criza atenției la clasă este rezultatul a mai mulți factori – dependența de social media, lipsa alfabetizării digitale în familie, rigiditatea unor metode de predare – iar soluția nu poate veni decât dintr-un efort comun. Părinții au datoria să impună limite rezonabile privind accesul la telefoane și să ofere un exemplu pozitiv, în timp ce profesorii trebuie să-și adapteze strategia didactică la nevoile generației actuale. În felul acesta, cele 50 de minute care păreau imposibil de dus la bun sfârșit pot redeveni un interval de cunoaștere, discuții și dezvoltare intelectuală, inclusiv în orașe cu tradiție academică precum Iași, unde școala poate rămâne un spațiu al descoperirii și al progresului pentru tinerii elevi.

Maura ANGHEL

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:45

FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Cotusca, cu sediul in sat Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231.561.946, fax 0231.561.936, e-mail: primariacotusca@yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -Teren in suprafata totala de 922 mp, compus din teren in suprafata de 364 mp si teren in suprafata de 558 mp, situat in intravilanul satului Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 73, avand CF 62465, Parcela Cadastrala 918, apartinand domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Cotusca nr. 24/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Cotusca, comuna Cotusca, sat Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita in contul concedentului: RO60TREZ1195 006XXX000330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 01.04.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 09.04.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Cotusca, comuna Cotusca, sat Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original si 1 exemplar in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.04.2025, ora 12.00, la sediul Comunei Cotusca, sat Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231.511.739, fax 0231.531.832, e-mail: tr-botosani-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.03.2025.
Școala pe bucăți. Vacanțele și programele alternative dau peste cap pregătirea elevilor de clasa a VIII-a
20/03/2025 15:57

Elevii de clasa a VIII-a din Romania se confruntă cu o realitate scolară care le fragmentează permanent ritmul de invătare. Vacantele dese, weekendurile prelungite, zilele libere de sărbători, dar si prog ...

Surpriză la Guvern! Ciolacu pune Sala Polivalentă din Iași într-o listă cu 6 investiții prioritare
20/03/2025 15:38

 Guvernul a aprobat, in sedinta de astăzi, un act normativ care stabileste criteriile de prioritizare pentru proiectele derulate prin intermediul Companiei Nationale de Investitii. Printre cele sase inve ...

O nouă provocare pentru elevii ieșeni. PISA 2025, testul care zguduie școala românească
20/03/2025 15:00

Evaluarea internatională PISA 2025, organizată de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economică (OCDE), bate la usă si aduce sub reflectoare un esantion semnificativ de 10.000 de elevi romani de 15 a ...

Expoziția Fake News 2025. Descoperă adevărul din era digitală în Iași
20/03/2025 14:53

Palatul Culturii din Iasi se pregăteste un eveniment de referintă pentru oricine doreste să inteleagă mecanismele dezinformării in era digitală. Expozitia „Fake News. Pe urmele minciunilor”, c ...

Concursul „Ghețarii și Ecosistemul”. Eveniment educațional de excepție în Iași pentru Ziua Mondială a Apei 2025
20/03/2025 14:48

 În Iasi, pe 21 martie 2025, ora 12:00, Biblioteca Judeteană „Gh. Asachi” si ApaVital SA Iasi dau startul unui eveniment deosebit dedicat celebrării Zilei Mondiale a Apei, cu tema &bdqu ...

Doar 88 de ieșeni și-au înregistrat cazanele de țuică la Fisc
20/03/2025 14:47

* „În perioada 2022 - 2024 nu au fost intocmite decizii de impunere privind obligatiile fiscale declarate la solicitarea gospodăriilor individuale producătoare de tuică şi rachiuri din fructe, d ...

Lider al lumii interlope din Iași, încătușat la Moscova
20/03/2025 14:46

  Rusia a actualizat lista Most Wanted a Interpolului! De pe ea va lipsi de acum unul dintre cei mai căutati infractori ieseni ai ultimelor decenii - Vasile Rodideal. Acesta a fost incătusat la Moscova, ...

Exproprieri la Prut. Statul plătește 2 lei/mp!
20/03/2025 14:45

* 16 ieseni vor fi expropriati in vederea realizării Podului peste Prut, din cadrul Autostrăzii Unirii A8 * acestia vor primi, in medie, 2,03 lei /mp * la exproprierile de anul trecut, pentru tronsonul Leghin ...

Cel mai lung  lot al Autostrăzii A8 intră în execuție
20/03/2025 14:38

* astăzi a fost semnat contractul cu UMB pentru cel mai lung lot, Ditrău – Grinties: 1,2 miliarde euro, 38 kilometri * termenul de finalizare a acestui lot este de 54 de luni * este un proiect de o comp ...

Record istoric de investiții la Iași. Buget de peste jumătate de miliard de euro pentru transformarea orașului!
20/03/2025 14:37

Municipiul Iasi inregistrează o performantă financiară fără precedent in 2025, cand bugetul general atinge valoarea de 2.845.689.670 lei, adică aproximativ 572 de milioane de euro, marcand un salt substan ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei