Dependența de social-media face ravagii în școlile din Iași. Criza de atenție a elevilor și soluțiile imediate
Dimensiune font:
* România se confruntă astăzi cu o problemă majoră în școli: menținerea atenției elevilor pe parcursul unei ore de curs * rețelele de socializare sunt la un click distanță, telefonul pare mereu la îndemână și mulți elevi se „deconectează” cu mult înainte ca profesorul să-și fi terminat lecția
Un raport recent al Organizației Mondiale a Sănătății, „Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)”, arată că România ocupă un trist loc întâi din 44 de țări la utilizarea excesivă a rețelelor de socializare de către copii și adolescenți. Aproape un sfert dintre tinerii cu vârste între 11 și 15 ani recunosc că nu se pot desprinde de telefon, neglijându-și temele, activitățile în aer liber și, uneori, chiar somnul. Această dependență digitală are efecte precum insomnia și sentimentele de tristețe profundă și nu se oprește la ușa clasei, unde mulți elevi continuă să-și verifice telefonul în timpul orelor, scăzând dramatic capacitatea de concentrare și calitatea relațiilor interpersonale.
Responsabilitatea începe în familie, părinții fiind primii care oferă acces nelimitat la dispozitive mobile copiilor, fără un minim de alfabetizare digitală. Conștientizarea modului în care funcționează algoritmii, a efectelor conținutului manipulator și a riscurilor unei utilizări excesive a rețelelor sociale este esențială. Dacă adulții folosesc în mod echilibrat telefoanele, filtrează critic informațiile online și încurajează activitățile offline, copiii au șanse să adopte aceleași comportamente sănătoase. În lipsa unor astfel de repere, aceștia își pierd treptat rezistența la plictiseală și motivația de a fi activi și atenți la clasă, iar școala devine pentru ei un spațiu lent și neatractiv.
O altă dimensiune a acestei crize vine din metodele de predare și conținutul orelor, deseori percepute ca lipsite de relevanță și prea teoretice. Multe clase rămân ancorate în expuneri mecanice și memorări rigide, în timp ce elevii, obișnuiți cu recompense rapide din partea rețelelor de socializare, își pierd interesul față de un curs care durează 50 de minute. Pentru a transforma școala într-un mediu atractiv, profesorii pot folosi strategii variate: întrebări provocatoare la începutul orei, exemple practice și conectate la realitate, proiecte de grup și dezbateri, prezentări dinamice și feedback constant. Crearea unui cadru bazat pe respect și încredere, fără ridiculizare și judecată, îi face pe elevi să se simtă valorizați și să își mențină interesul pe termen lung. „Predau opționale de scriere creativă și oratorie la câteva școli din Iași și mă confrunt cu astfel de situații. Copiii nu mai sunt atenți, cu greu le menții focusul măcar o jumătate de oră. Este foarte provocator să lucrezi în astfel de condiții. Pe de altă parte, sunt și foarte isteți, știu enorm de multe lucruri și vor mereu ceva nou”, ne-a spus Gabriela Poinescu, profesor de public speaking.
Criza atenției la clasă este rezultatul a mai mulți factori – dependența de social media, lipsa alfabetizării digitale în familie, rigiditatea unor metode de predare – iar soluția nu poate veni decât dintr-un efort comun. Părinții au datoria să impună limite rezonabile privind accesul la telefoane și să ofere un exemplu pozitiv, în timp ce profesorii trebuie să-și adapteze strategia didactică la nevoile generației actuale. În felul acesta, cele 50 de minute care păreau imposibil de dus la bun sfârșit pot redeveni un interval de cunoaștere, discuții și dezvoltare intelectuală, inclusiv în orașe cu tradiție academică precum Iași, unde școala poate rămâne un spațiu al descoperirii și al progresului pentru tinerii elevi.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau