Iașul, blocat pe Autostrada Unirii - A8!
Dimensiune font:
* „Pe 26 Aprilie 2025 va începe execuția podului de la Ungheni, la profil de patru benzi. Spitalul Regional de Urgență, cea mai mare unitate spitalicească din regiunea Moldovei, este în execuție și urmează să fie finalizat în 2028. Aeroportul Iași are finalizată noua aerogară, adică terminalul T4 și urmează modernizarea terminalului T3 și transformarea terminalului T2 în zonă cargo... Aceste trei investiții au un proiect comun, care va trebui să le conecteze după 2028 - tronsonul Lețcani - Ungheni din autostrada Unirii - A8. Iată de ce ar trebui ca domnii de la București să se aplece mai serios asupra acestui proiect și să nu-l mai blocheze”, a precizat Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al CNR, aflat în conflixt cu conducerea executivă a Companiei!
Joi, 20 martie, a fost semnat cel mai mare contract pentru proiectarea și execuția unui lot de autostradă de pe A8 - Ditrău-Grințies, în valoare de 1,2 miliarde euro, lucrurile au început să se precipite pe partea de est a Autostrăzii Unirii.
Este vorba de tronsonul de autostradă Lețcani-Ungheni, care, deși are toate documentele necesare lansării licitației, este întârziat de săptămâni bune la noua Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR).
De ce se întârzie? „Cineva va trebui să răspundă la un moment dat la această întrebare! Pe 26 Aprilie 2025 va începe execuția podului de la Ungheni, la profil de patru benzi. Spitalul Regional de Urgență, cea mai mare unitate spitalicească din regiunea Moldovei este în execuție și urmează să fie finalizat în 2028. Aeroportul Iași are finalizată noua aerogară, adică terminalul T4 și urmează modernizarea terminalului T3 și transformarea terminalului T2 în zonă cargo. Toate aceste investiții vor crește numărul de călători și implicit numărul de autovehicule care vor tranzita zona după 2027. Aceste trei investiții au un proiect comun, care va trebui să le conecteze după 2028, pentru a nu rămâne niște investiții izolate și pentru a fi sustenabile din punct de vedere economic, social și strategic militar, adică mai pe românește să funcționeze eficient. Acest proiect comun este tronsonul Lețcani-Ungheni din autostrada Unirii-A8. Iată de ce ar trebui ca domnii de la București să se aplece mai serios asupra acestui proiect și să nu-l mai blocheze”, a precizat Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al CNR, aflat în conflixt cu conducerea executivă a Companiei!
Mai mult, Asociația HaiCăSePoate - care monitorizează lucrările la infrastructura rutieră din această zonă a țării - susține că primul contract semnat de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) – Ditrău - Grințieș - ar avea probleme. „Degeaba avem contract semnat cu UMB dacă exproprierile nu sunt efectuate încă și nu se poate pune la dispoziția constructorului terenul aferent construirii autostrăzii pentru a putea începe amenajarea drumurilor tehnologice în vederea realizării studiilor geotehnice suplimentare, realizarea defrișărilor necesare, etc. Fără aceste operațiuni, constructorul nu va putea realiza proiectul tehnic și obține autorizația de construire și chiar dacă s-ar emite ordin de începere, constructorul va fi îndreptățit pe deplin la extensii contractuale până când are acces legal la acel teren”, au transmis membrii Asociației HaiCăSePoate.
O asociere româno - bosniacă va construi cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii A8, Ditrău - Grinţieş (38 km). În valoare de 6,14 miliarde de lei, acesta este cel mai mare contract de autostadă semnat până acum în România, potrivit CNIR.
Mai mult, vineri, 21 martie, la nivelul companiei CNIR s-a pus în dezbatere publică, dezbatere ce se va încheia pe 25 aprilie 2025, un model de caiet de sarcini în vederea licitației și contractării ulterioare a unor servicii de Întocmire documentații cadastrale, rapoarte de evaluare și asigurare servicii juridice de asistență și reprezentare în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare proiectării și execuției obiectivului de investiție „Autostrada Târgu Mureș - Târgu Neamț Secțiunea II: Miercurea Nirajului — Leghin km 22+000 — km 181+195”.
„Asta înseamnă că mai avem de așteptat până se va ajunge la semnarea contractului și ulterior realizarea exproprierii ca să se poată preda amplasamentul către constructor. Nu estimăm astfel de timpi, dar clar sunt de ordinul mai multor luni. Totuși, ne întrebăm de ce din august 2024 și până acum aceste demersuri nu au fost derulate... Repezintă asta o noua frână pentru tergiversarea lucrărilor, ascunsă în spatele birocrației administrative? Același lucru este valabil și pentru tronsonul Moțca – Lețcani, unde sunt licitații în derulare și unde expeoprierile nu sunt realizate, punând în pericol termenul de finalizare a construcțiilor chiar și în 2029! Dacă mai coroborăm aceste informații și cu faptul că de luni, adica de 5 zile, dacă o considerăm și pe cea de azi, directorul general nu reușește să găseasca cerneala pentru semnătura digitală (sîc) ca să semneze notele revizuite pentru tronsonul Lețcani - Ungheni, putem trage lejer concluzia că termenul de realizare a proiectului e împins artificial, azi existând doar festivism!”, mai precizează cei de la Asociația HaiCăSePoate.
Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau