Ieșenii fără asigurare de locuință riscă amenzi și pierderi mari

Dimensiune font:

| 01-05-2025 14:34

 * tot mai mulți proprietari din Iași ignoră asigurarea obligatorie a locuinței și se expun unor riscuri majore: amenzi de până la 500 de lei, dar și pierderi financiare uriașe în caz de cutremur, inundații sau alunecări de teren * autoritățile au fost până acum indulgente, dar avertismentele au început să apară

Ieșenii care nu au asigurare obligatorie pentru locuință riscă să plătească scump: nu doar o amendă de până la 500 de lei, ci și pagube de zeci de mii de euro în cazul unui dezastru natural. Un caz recent din Pașcani arată că autoritățile locale încep să aplice legea: un proprietar a fost avertizat oficial pentru lipsa poliței PAD (Polița de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale). Este un semnal că toleranța administrațiilor locale începe să scadă, în ciuda faptului că până acum, primarii ezitau să amendeze cetățenii din motive electorale.

Ce riscă proprietarii fără PAD?
Conform legii, toate locuințele din România trebuie asigurate împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor. Polița PAD acoperă aceste riscuri în limita a 10.000 sau 20.000 euro, în funcție de tipul construcției. Costul este modest: doar 50 sau 130 de lei pe an. Însă lipsa unei astfel de asigurări poate însemna, într-un moment critic, pierderea totală a locuinței și imposibilitatea de a recupera ceva.

Doar 24% dintre locuințe erau asigurate prin PAD la final de martie 2025, deși numărul a crescut cu 30–35% față de anii trecuți. Acest nivel redus de acoperire înseamnă un risc major pentru întreaga societate: în cazul unui dezastru, statul ar putea fi nevoit să intervină financiar, ceea ce afectează bugetul public și solidaritatea între cetățeni.

Avertismentul autorităților vine într-un context de schimbare.
Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), tarifele polițelor PAD sunt în prezent sub nivelul necesar pentru acoperirea daunelor. Se discută o posibilă majorare a acestora pentru a păstra echilibrul sistemului și a evita scenariul de criză din cazul polițelor RCA. În plus, creșterea inflației și a prețurilor materialelor de construcție a dus la despăgubiri tot mai mari, iar rezervele PAID trebuie ajustate în consecință.

PAD-ul este doar o primă linie de protecție. Specialiștii recomandă completarea acesteia cu o poliță facultativă care să acopere și daunele produse de incendii, explozii sau furtuni – riscuri tot mai frecvente în ultimii ani.

Ieșenii care nu și-au încheiat încă o asigurare obligatorie pentru locuință ar trebui să o facă de urgență. Nu doar că evită o amendă, dar își protejează bunul cel mai de preț în fața unor riscuri care nu vin cu preaviz. Cu o investiție anuală minimă, pot preveni pierderi devastatoare.

Dan DIMA

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

Licitatie com. Todiresti, 5 parcele teren. 1 Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Todiresti, cu sediul administrativ in sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava, telefon 0230/539.535, fax 0230/539.543, e-mail: primaria todiresti@yahoo.com, cod fiscal 4326922. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 5 parcele de teren, in suprafata totala de 3.600 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Todiresti, situate in intravilanul comunei Todiresti: -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43499, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 1.000 mp, avand nr.cadastral 43503, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 997 mp, avand nr.cadastral 43231, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 850 mp, avand nr.cadastral 43256, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 253 mp, avand nr. cadastral 43476, sat Todiresti, F.N.; conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Todiresti nr. 41/14.06.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei sau se pot consulta pe site-ul: www.comuna todiresti.ro, la sectiunea Monitorul Oficial local -hotarari. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.09.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 19.09.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 22.09.2025, ora 10.30, Comuna Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Suceava, din municipiul Suceava, Str. Stefan cel Mare nr. 62, judetul Suceava, telefon 0230/214.948, fax 0230/522.296, e-mail: trsv-arhcont@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 19.08.2025.
Licitatie comuna Bacesti, Spatiu medical 50 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon 0235/458.506, fax 0235/458.506, e-mail: primaria.bacesti@yahoo.com, cod fiscal 3337621. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu medical in suprafata de 50,00 mp, situat in incinta Dispensarului Comunal din satul Bacesti, F.N., comuna Bacesti, judetul Vaslui, pentru desfasurarea activitatilor medicale stomatologice, apartine domeniului privat al Comunei Bacesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.20219 si H.C.L. Bacesti nr. 32/15.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Bacesti. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 02.09.2025, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 10.09.2025, ora 10.30. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oferta va fi depusa la Registratura Comunei Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original si 2 exemplare copii. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.09.2025, ora 11.00, la sediul Comuna Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Actiunea in justitie se poate introduce la Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.032, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 19.08.2025.
Licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii activelor aflate in patrimoniul debitoarei Agrocomplex Barlad SA. FIVE Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad SA -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei Agrocomplex Barlad SA, astfel: in data de 09.09.2025 pentru urmatoarele active. O SINGURA LICITATIE, de la orele: Ora 11:00: Proprietate imobiliara „Pachet Ferma Docaneasa -Teren +Atelier mecanic”. Pret pornire: 5.000 Lei; Ora 12:00: Teren Arabil Extravilan in suprafata de 3,75 Ha. Pret pornire: 41.065,2 Lei; Ora 13:00: Teren Arabil Extravilan in suprafata de 1 Ha. Pret pornire: 8.866,35 Lei. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.000 Lei +TVA pentru Activul -Teren Arabil Extravilan in suprafata de 3,75 Ha, respectiv la pretul de 500 +TVA pentru celelalte 2 active si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration SPRL din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / video conferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data licitatiei, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744950751 sau e-mail: office@agro-complex.ro
Clinicile private din Iași, între salvare și faliment personal
27/08/2025 09:34

Iasul trăieste un adevărat boom al clinicilor private. Într-o analiză minimală, realizată pe baza listărilor disponibile pe SfatulMedicului.ro, au fost identificate peste 150 de clinici active in or ...

  Iașul intră în lupta pentru vouchere. Programul Rabla revine cu bonusuri înjumătățite pentru electrice
27/08/2025 09:30

După luni de blocaj si presiune din partea dealerilor auto, Ministerul Mediului a anuntat revenirea programului Rabla in 2025, dar intr-o formă redusă care schimbă regulile jocului. Dacă anul trecut Romani ...

Iașul mușcă mâna care-l ajută. Muncitorii străini sunt scuipați pe stradă
27/08/2025 09:26

Iasul isi poartă confortul pe spatele altora. Blocurile se ridică, restaurantele functionează, iar mancarea ajunge caldă la usa noastră datorită muncitorilor veniti din Nepal, Bangladesh, India sau Sri La ...

Iașul va avea un nou parc, mai mare decât Grădina Botanică!
27/08/2025 09:14

Patrimoniul zonelor de relaxare din municipiul Iasi se va imbogăti in perioada următoare cu un proiect de anvergură: un parc de agrement cu specific de pădure, intins pe 49 de hectare, ce va fi amenajat in ...

Lucrări de amploare, la Iași. Cum va arăta centrul orașului în 2025
27/08/2025 09:14

* „Inel” cu sens unic in jurul Palatului Culturii: circulatie mai fluidă si transport public eficient * Tramvaiele si autobuzele vor circula pe benzi dedicate la bordură, iar strada Piata Palat v ...

Blestemul Autostrăzii Unirii. 2030 – anul pierdut al Moldovei
27/08/2025 09:14

* Miza uriasă a celor 14 kilometri din Harghita * Întrebările unui iesean pentru Ministerul Transporturilor * Iasul, in umbra autostrăzilor altora * UMB – locomotiva infrastructurii sau monopol p ...

Primăria Iași înființează Consiliul de Dialog Economic
27/08/2025 08:46

* mediul de afaceri, educatia si societatea civilă, invitate la masa consultărilor Primăria Municipiului Iasi anuntă constituirea Consiliului de Dialog Economic, o structură partenerială cu rol consultat ...

Presiune fără precedent în sistemul judiciar ieşean
27/08/2025 08:46

Judecătorii din Iaşi se alătură protestelor naţionale faţă de reforma pensiilor de serviciu. Magistraţii isi suspendă activitatea pană la retragerea proiectului pensiilor speciale. Curtea de Apel Ia� ...

Iași, orașul în care bicicliștii pedalează pe loc
27/08/2025 08:45

Iasul, oras universitar si candidat etern la titluri europene, rămane unul dintre cele mai ostile locuri pentru biciclisti. În timp ce orase comparabile ca dimensiune – Cluj-Napoca sau Timisoara &n ...

Sprijin financiar majorat pentru comunitățile locale
27/08/2025 08:45

Plenul Consiliului Judetean Iasi a aprobat, astăzi, in sedintă ordinară, Programul Judeţean de Dezvoltare Economico-Socială pentru perioada 2025-2030, al cărui buget va fi de 10 milioane de lei, pe fiecar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei