Încep rezilierile de contracte pe Autostrada A8!
Dimensiune font:
* compania UMB se retrage de pe două loturi ale Autostrăzii A8, solicitând rezilierea contractelor și restituirea „de îndată” a scrisorii de garanție de participare la licitație * ANAP și Direcția Generală Programe Europene Transport au subliniat că o astfel de modificare ar compromite eligibilitatea proiectului pentru fonduri europene * rămâne de văzut cum vor reacționa autoritățile și dacă va fi lansată o nouă licitație, proces care ar putea întârzia proiectul cu cel puțin 1-2 ani * „Dacă relația dintre constructor și CNIR este, în acest moment, ireconciliabilă, trebuie luat serios în calcul transferul proiectului către CNAIR”, solicită asociația civică HaiCăSePoate
Constructorul român UMB, lider de piață în infrastructura rutieră, solicită rezilierea „amiabilă” a contractului semnat pentru tronsonul Ditrău–Grințieș al Autostrăzii A8 și refuză parafarea contractului pentru tronsonul Sărățeni–Joseni, deși a fost declarat câștigător al licitației.
Decizia vine în urma unei dispute legate de garanția de bună execuție impusă prin contract. UMB solicită reducerea acestei garanții de la 1,5% la 0,5% din valoarea contractului – o modificare considerată ilegală de autoritățile competente, întrucât ar încălca legislația achizițiilor publice și ar pune în pericol finanțarea europeană.
Contractele vizate de retragerea UMB totalizează peste 13 miliarde de lei, cu TVA. Cel pentru tronsonul Ditrău–Grințieș, în valoare de 7,3 miliarde lei, fusese deja semnat, iar cel pentru Sărățeni – Joseni, de 5,9 miliarde lei, se afla în etapa finală, înaintea semnării. „Garanția de 1,5% este o clauză standard în toate licitațiile de infrastructură derulate în prezent. Acceptarea acesteia a fost condiție obligatorie pentru depunerea ofertelor”, au precizat surse din cadrul Ministerului Transporturilor.
Deși CNIR a transmis inițial un acord informal cu solicitarea UMB, ulterior și-a retras poziția în urma avizelor negative de la ANAP și Direcția Generală Programe Europene Transport. Ambele instituții au subliniat că o astfel de modificare ar compromite eligibilitatea proiectului pentru fonduri europene.
Decizia UMB creează un precedent periculos pentru marile proiecte de infrastructură din România. Retragerea de pe două dintre cele mai dificile tronsoane ale Autostrăzii A8 riscă să amâne semnificativ realizarea unei conexiuni rutiere strategice între Moldova și Transilvania.
ONG-uri precum Asociația Pro Infrastructura trag un semnal de alarmă: „Aceste tronsoane sunt vitale pentru dezvoltarea Moldovei și integrarea ei în rețeaua de transport european. Sperăm ca UMB să revină asupra deciziei și să respecte angajamentele asumate”. „UMB vrea pur și simplu să renunțe și, culmea, cere restituirea „de îndată” a scrisorii de garanție de participare la licitație. Garanție care fix din cauza asta este pusă, să nu se trezească statul cu antreprenori neserioși care se răzgândesc fără motiv după ce au fost declarați câștigători. Clauza nu este doar pe aceste contracte, ci pe toate cele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă. Un exemplu proaspăt: pe lotul de 41 kilometri parafat pe 10 aprilie de pe A3 Poarta Sălajului-Nușfalău care include tunelul Meseș, turcii de la Makyol-Ozaltin au depus suma inițială 100 milioane lei, adică 1,5% din prețul la care au adjudecat proiectul, 7,88 miliarde lei cu TVA. Sperăm că UMB își va schimba poziția, va respecta clauzele contractuale asumate și va construi sectoarele din Autostrada A8 pe care le așteptăm cu toții de atât de mult timp”, spun cei de la Asociația Pro Infrastructura.
Asociația HaiCăSePoate : „Nu ne interesează explicațiile sterile și nici ce companie gestionează proiectul, atât timp cât noi ne facem datoria și ne plătim taxele. Voi ce faceți?”
Asociația civică HaiCăSePoate își exprimă profunda îngrijorare față de cazul alarmant semnalat de cel mai eficient constructor de autostrăzi și drumuri expres din România, UMB, referitor la modul abuziv de relaționare al CNIR. „Deși în spațiul public s-a pus accentul pe presupusa refuzare a garanției de 1,5%, aspect acceptat de altfel de către constructor, realitatea este mult mai complexă și ascunde o serie de abuzuri procedurale care amenință direct derularea unui proiect vital pentru Moldova. Documentele apărute public evidențiază abuzuri clare: cerințe suplimentare impuse de CNIR, care depășesc prevederile documentației de atribuire, în special în ceea ce privește obligațiile legate de gropile de împrumut, solicitări care nu pot fi onorate înainte de semnarea contractului, fără a implica riscuri și pierderi semnificative. Mai grav, CNIR pare să ignore principiile fundamentale ale transparenței și bunei-credințe, convocând semnarea contractului într-un termen nerezonabil (mai puțin de o zi lucrătoare), fără a avea creditele de angajament necesare. Acestea au fost obținute după mai bine de trei săptămâni, ceea ce ridică suspiciuni serioase cu privire la intențiile reale ale autorității contractante”, au transmis cei de la Asociația civică HaiCăSePoate.
Aceștia au trimis o scrisoare deschisă Ministerului Transporturilor, solicitând „măsuri urgente și responsabile”. „Blocajul apărut în jurul celor două loturi esențiale din Autostrada A8 – Sărățeni – Joseni și Ditrău – Grințieș – riscă să îngroape un proiect strategic pentru Moldova. Avem două companii capabile să implementeze aceste lucrări, dar e nevoie de soluții rapide și pragmatice pentru a depăși acest conflict. Dacă relația dintre constructor și CNIR este, în acest moment, ireconciliabilă, trebuie luat serios în calcul transferul proiectului către CNAIR, exact cum s-a procedat și cu lotul Chiribiș–Biharia. Pentru noi, cetățenii, contează un singur lucru: autostrada să fie făcută repede și bine. Iar UMB a demonstrat deja că știe și poate. Nu ne interesează explicațiile sterile și nici ce companie gestionează proiectul, atât timp cât noi ne facem datoria și ne plătim taxele. Voi ce faceți?”, este mesajul președintelui Asociației HaiCăSePoate, Irinel Bucur. Daniel BACIU
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Adauga comentariul tau