Lumea medicală ieșeană caută soluții la „iarnă demografică”

1natalitate

Dimensiune font:

| 16-05-2025 09:10

* „Specialiştii din mai multe domenii trebuie să lucreze împreună pentru a construi o strategie care pentru ţara noastră este absolut vitală. Gândiţi-vă ce înseamnă ca populaţia României să fie, în anul 2100, de 8 milioane de locuitori. Cum putem să ne mai asigurăm resursa umană pentru a ne dezvolta ca ţară?”, susține Grigore Iuga, coordonatorul proiectului şi Conferinţei Naţionale „Sănătatea Familiei şi Natalitatea”

România trece printr-o „iarnă demografică” severă. Numărul de nașteri a scăzut sub nivelul anului 1930. A treia ediţie a Conferinţei Naţionale „Sănătatea Familiei şi Natalitatea” se desfăşoară în aceste zile la Iaşi sub egida Academiei Române şi este organizată de Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” Iaşi, Academia de Ştiinţe Medicale din România şi Societatea Română de Medicină Reproductivă. 

De Ziua Internaţională a Familiei specialişti din mai multe domenii de activitate analizează impactul alarmant al declinului demografic şi încearcă să găsească soluţii concrete în faţa unei crize demografice cu efecte pe termen lung asupra societăţii româneşti. „Ne confruntăm cu o iarnă demografică. Adică este o scădere dramatică a populaţiei din România. Anul cu cel mai mic număr de naşteri a fost 1930. Anul trecut numărul naşterilor a fost mai mic decât în 1930. Practic este un scor negativ, numărul deceselor este mai mare decât numărul copiilor care se nasc. De aceea consider că este bine că acest subiect se dezbate la Iaşi, astăzi, 15 mai, de Ziua Internaţională a Familiei”, a declarat, prof.univ.dr Mircea Onofriescu. 

Potrivit medicului, printre motivele scăderii populaţiei din România sunt cele medicale dar şi migraţia. „Sunt motive medicale dar sunt şi foarte mulţi tineri care studiază sau pleacă la muncă în străinătate, îşi fac familii acolo, se stabilesc acolo şi nasc înafara ţării. Pe de altă parte, este absolut necesară o educaţie sanitară, pentru că fără o educaţie sanitară, şi nu mă refer doar la educaţia sexuală ci la educaţia medicală, nu putem face o prevenţie şi nici nu putem să conştientizăm importanţa tuturor programelor de prevenţie din România”, a declarat prof. Mircea Onofreiescu.

În opinia sa este nevoie de elaborarea unor politici publice şi sociale pentru stoparea declinului demografic. „E nevoie de o politică de atragere a familiilor să lucreze în România, şi, bineînţeles, susţinerea cuplurilor infertile şi a mamelor singure care doresc copii. E de apreciat că Ministerul Muncii şi Familiei a prelungit programul naţional de ajutorare a cuplurilor infertile şi a persoanelor singure. Sunt 10.000 de proceduri finanţate de stat, deşi anul trecut a fost o solicitare cu 10% mai mare. Cred totodată că dincolo de discuţii e foarte important să se adopte măsuri financiare. Ar trebui ca tinerele cupluri care obţin o sarcină să aibă scutiri de impozite. Ar fi bine ca medicii români, şi sunt foarte mulţi care lucrează în străinătate, dacă se întorc în România să beneficieze de nişte scutiri de impozite pe case, maşini, pe venituri, pentru o perioadă de 5, 10, 20 de ani", spune dr Mircea Onofriescu.

„Populaţia României, în câteva decenii, va scădea la mai puţin de jumătate din populaţia actuală”

Grigore Iuga, coordonatorul proiectului şi Conferinţei Naţionale „Sănătatea Familiei şi Natalitatea”, spune că problematica „iernii demografice” este extrem de complexă. „Specialiştii din mai multe domenii trebuie să lucreze împreună pentru a construi o strategie care pentru ţara noastră este absolut vitală. Gândiţi-vă ce înseamnă ca populaţia României să fie în anul 2100 de 8 milioane de locuitori. Cum putem să ne mai asigurăm resursa umană pentru a ne dezvolta ca ţară? Este o mare problemă. Noi ne dorim să găsim formula pentru stoparea declinului demografic în România şi pentru intrarea pe un trend ascendent, a creşterii populaţiei României. Dar nu ne putem gândi la asta decât în următorii 30-40 de ani, doar dacă reuşim să stopăm la timp declinul”, a spus Grigore Iuga.

De asemenea, Lucian Liviu Albu, directorul Institutului de Prognoză Economică din cadrul Academiei Române, atrage atenţia că România se află pe ultimul loc în Europa privind influenţarea demografică. „Dinamica demografică ne afectează pe termen mediu şi lung. Populaţia României, în câteva decenii, va scădea la mai puţin de jumătate din populaţia actuală. Nu poate fi acceptată o astfel de situaţie. De aceea trebuie căutate soluţii”, a spus Lucian Liviu Albu.

Scăderea natalităţii, îmbătrânirea populaţiei, dificultăţile cu care se confruntă familiile tinere şi cuplurile aflate în căutarea echilibrului între viaţa profesională şi cea personală sunt realităţi care ne privesc pe toţi, dincolo de graniţele specializărilor noastre. Conferinţa de faţă este mai mult decât o reuniune ştiinţifică, este o platformă naţională de dialog interdisciplinar şi interinstituţional. Este expresia unei viziuni integrate, în care medicina, sociologia, psihologia, demografia, economia şi ştiinţele educaţiei se întâlnesc pentru a construi împreună un răspuns coerent la criza natalităţii. Universitatea noastră susţine nevoia unei astfel de iniţiative”, a declarat Viorel Scripcariu, rectorul UMF „Gr.T.Popa” Iaşi. Laura RADU

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Iașul va avea cele mai eficiente turbine eoliene din lume!
20/06/2025 10:00

* turbinele moderne ce urmează a fi instalate in judet au inăltimi de peste 200 de metri si capacităti individuale de pană la 6 MW, ceea ce le face printre cele mai eficiente din lume * potrivit Agentiei pe ...

Turcii au câștigat contractul pentru construcția Spitalului Regional, după ce au contestat licitația
20/06/2025 10:00

* initial, contractul fusese atribuit companiei Bog’Art * proiectul este finantat prin Planul National de Redresare si Rezilientă (PNRR), cu o valoare totală de peste 500 milioane euro * reprezentantii ...

Duminică se reia cursa de rățuște de pe râul Bahlui!
20/06/2025 09:59

* „părintii adoptivi” sunt chemati la spectacolul galben de pe Bahlui, in lupta pentru 500 de euro si multe alte premii generoase, dar si pentru a face galerie celor 6.000 de rătuste de cauciuc! ...

Percheziții la polițiștii corupți din Vaslui
20/06/2025 09:56

* acestia sunt acuzati că au primit bani de la diverse persoane pentru a nu lua măsuri legale in cazul constatării unor abateri contraventionale * un agent a fost depus in arest, iar altul a fost plasat sub ...

Eroii nevăzuți ai Iașului au salvat, de-a lungul anilor, peste 4.000 de vieți
20/06/2025 09:41

* „La Gala Donatorului de Sange Iasi au fost premiati donatorii de sange de pe raza municipiului Iasi si din imprejurimi. Anul acesta am premiat 40 de donatori de sange, care pană acum au donat de 1.532 ...

Copii evacuați dintr-o grădiniță „în flăcări”, la Moțca
20/06/2025 07:46

Alarma a sunat strident, joi, la Grădinita din Motca. Fumul gros a inceput să „inunde” sala de joacă, iar educatoarele au intrat imediat in alertă. În mai puţin de trei minute, 18 copii s ...

Copil de 3 ani, scos din fântână
20/06/2025 07:45

Pompierii militari ieseni au fost solicitati să intervină, in după-amiaza zilei de 18 iunie, in satul si comuna Golăiesti, judetul Iasi, pentru salvarea unui copil in varstă de aproximativ 3 ani, care căz ...

Peste o mie de profesioniști ai medicinei copilului, la „Zilele Pediatriei Ieșene”
20/06/2025 07:37

Într-un moment in care sistemul sanitar romanesc se confruntă cu presiuni tot mai mari, peste 1100 de medici si specialisti in sănătatea copilului s-au reunit la Iasi, in cadrul uneia dintre cele mai a ...

Proiecte esențiale pentru dezvoltarea județului, votate de CJ
20/06/2025 07:36

Consilierii jnudeteni au aprobat, joi, 55 de proiecte de hotărare care vizează domenii strategice precum educatia, sănătatea, energia verde, parteneriatele internationale si sprijinul acordat societătii ci ...

FOTO -- Jurnale cu aripi
19/06/2025 15:21

La Scoala Primară „Carol I”, in clasa cu nume de poveste — Croitorii de Aripi —, scrisul a devenit mai mult decat o temă: a fost o călătorie in sine. Copiii au fost invitati de Clubu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei