Număr record de turiști, în capitala Moldovei

Dimensiune font:

| 19-01-2025 19:07

Anul 2024 a atras la obiectivele turistice din Iași cifre record la capitolul turiști. Palatul Culturii a avut peste 380.000 de vizitatori, din care mai bine de jumătate au fost turiști, iar bojdeuca lui Ion Creangă a numărat peste 60.000 de oameni care i-au călcat pragul. În continuare cel mai mare număr de persoane ajunge la Mitropolia Moldovei și Bucovinei, dar turismul ecumenic nu aduce și venituri orașului. Specialiștii în turism spun că potențialul Iașului la acest capitol este unul uriaș, iar de la an la an creșterea este tot mai mare.

Principalul punct de atracție în Iași este Palatul Culturii, iar în 2024 s-au înregistrat recorduri în privința numărului de turiști care au ajuns aici.

Evenimentele dintre cele mai diverse, dar și obiectele noi aduse în expoziție, ori scoase la lumină din tezaurul muzeelor sau noile încăperi deschise publicului au făcut ca anul trecut să fie unul al recordurilor pentru Palat. „A fost un an plin de evenimente, un an frumos, un an bun pentru Palatul Culturii. A fost cel mai bun an din istoria Palatului. Am avut o creștere cu 11% a veniturilor propii și a numărului de vizitatori, o creștere cu 26% a evenimentelor găzduite sau create de Palatul Culturii. Am avut cu 40% mai puțini bani decât în 2023. Noi zicem ca a fost doar începutul a ceea ce va fi Palatul. Încercăm sa diversificăm ceea ce oferim aici. Cred că una dintre variantele salvatoare e diversificarea paletei de evenimente realizate aici. Are potențial de creștere turismul în Iași. Este într-o continuă creștere. Iașul e un mare devorator de cultură clasică”, spune Andrei Apreotesei, manager Palatul Culturii

Muzeul de istorie, cel mai vizitat

Peste 80.000 de turiști au vizitat doar Muzeul de Istorie din cadrul Palatului Culturii, dar foarte mulți vizitatori au fost atrași și de Galeria de artă europeană, un spațiu nou care seamănă izbitor cu cele pe care le vedem în marele muzee celebre ale lumii. „Este prima dată când vin la Galeria de artă europeană și mă bucur foarte mult că avem un spațiu în Iași care seamănă cu spațiile din muzeele mari, cunoscute, din Europa. Eu din feedbackul pe care l-am primit de la prieteni din alte orașe sau din alte țări, Iașul este un oraș frumos și ar reveni cu drag”, spune o tânără aflată în vizită la Palat.

Record și la Bojdeucă

La un an de la redeschidere, bojdeuca lui Ion Creangă din Țicău a atras ca un magnet turiștii în 2024.

Zeci de mii de oameni au venit aici din toată țara pentru a vedea căsuță unde a locuit marele scriitor și povestitor. „Aici, la Bojdeucă, şi-a scris Creangă întreaga operă. Toate poveştile, povestirile, basmul Harap Alb, Amintirile din copilărie... Pentru turiști sunt foarte interesante lucrurile care i-au aparținut lui Creangă. Călimară cu tocul cu care a scris, masa, suportul pentru tocuri. Anul 2024 a fost un an bun pentru bojdeucă, unul din cei mai buni din câți îmi amintesc eu. Am avut peste 60.000 de vizitatori, cam 90% dintre ei au fost turiști. Cu siguranță au fost mai mulți vizitatori în Iași anul trecut, interesați de tot ceea ce are orașul de oferit. Iașul e un oraș cu un potențial mare, nu degeaba e denumit capitala culturală a României”, spune George Drâmbei, muzeograf.

Un potențial care nu este exploatat la maximum

„Iașul are un potențial imens, nu doar pentru turismul cultural, ci și pentru ca poate oferit turism ecumenic, religios, nu doar datorită pelerinajului la Sfanta Parascheva, ci pentru că avem mănăstiri și biserici multe. De asemenea, poate oferi și un turism oenologice pentru că avem multe crame, chiar și în oraș. Iașul poate fi atractiv și pentru tineri, avem un număr mare de concerte, de festivaluri. Încă suntem ceva mai în urmă pe partea de infrastructură, e mai greu de ajuns la Iași, îmi spun și turiștii și acesta e un minus”, explică Irina Tacu Cociu, ghid turistic.

„Sunt student în Iași, am rămas aici, iar eu cred că orașul are mare potențial turistic. Din păcate, nu e folosit la maximum potențialul ăsta. Încă se mai pot face evenimente culturale și pentru tineri”, spune Șerban, un tânăr din Iași.

Mitropolia, principala atracție

De departe, însă, turismul ecumenic este cel care aduce cel mai mare număr de oameni la Iași, veniți din toată țara. În luna octombrie, cu prilejul pelerinajului la Sfânta Parascheva, peste jumătate de milion de persoane ajung la Iași în decurs de câteva săptămâni.

Din păcate, însă, acest gen de turism aduce mai puține venituri orașului.

Cei mai mulți vin doar pentru a se închină la moaștele Sfintei, nu-și iau cazare și de cele mai multe ori nici măcar nu mănâncă în oraș, ci vin cu pachet de-acasă.

Maria STANCU

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul  Zilei

12:56

Bancul Zilei

06:00

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
SC SELF TRUST SRL este lider national al segmentului de piata pentru sisteme de conveioare (benzi transportoare) automatizate. Echipamentele proiectate si produse de noi se adreseaza in special urmatoarelor industrii: Logistica, Intralogistica, Automotive, Procesarea Carnii, Panificatie, Imbuteliere, Fabricarea Mobilei, Reciclarea Deseurilor. Detinem o pozitie importanta la nivel modial in randul producatorilor de echipamente pentru aeroporturi avand clienti din: Romania (15 din 17 aeroporturi), Spania, Portugalia, Franta, Germania, Marea Britanie, Grecia, Slovacia, Algeria, Libia, Yemen, Djibouti, Qatar, Arabia Saudita, Seychelles, Azerbaijan, Turcia. Dorim sa ne extindem echipa cu: OPERATOR STRUNG SI FREZA CNC (FANUC SI HAAS), LACATUS MECANIC PENTRU MONTAJ. Cerinte: cunostinte si experienta practica dovedita in setarea si operarea masinilor cu comanda numerica (operator CNC), respectiv in ansamblarea echipamentelor industriale (lacatus mecanic de montaj), o buna intelegere a proceselor tehnologice, cunostinte de baza pentru intelegerea desenului tehnic, conditie obligatorie. Conditii de lucru: Program de lucru zilnic de la 6:00 – 14:30 (cu pauza de masa de 30 min), de luni pana vineri, Orele suplimentare sunt platite conform legislatiei in vigoare, Echipament de protectie adecvat. Salarizare si bonusuri: Salarizare in functie de experienta si cunostintele dovedite si meseria de incadrare 3000-5000 lei net lunar. Reevaluare salariala dupa primele 3 luni de contract. Crestere salariala anuala in functie de indicii de inflatie comunicati si de performantele profesionale realizate. Bonusare in functie de implicare, de performanta profesionala si randament in procesul de productie. Bonuri de masa in valoare de 40 lei/zi lucratoare. Decontare contravaloare transport sub forma de abonament lunar pe raza municipiului Iasi sau zona metropolitana. Al 13- lea salariu (50% prima de concediu, 25% prima de Craciun, 25% prima de Paste). Bonificatie pentru deplasarile la montaj 150 lei/zi pentru Romania si 50 Euro/zi pentru deplasari in afara tarii. Asteptam CV-urile dvs la adresa HR@selftrust.ro. Informatii suplimentare si programarile pentru proba de lucru se pot obtine la tel. 0733499283 sau la sediul nostru din Iasi, Str.Bucium, nr.34 (zona Baza 3 - intrare pe poarta 2 Moldomobila)
Educația în Iași. Cum s-au schimbat școala și elevii în ultimii 30 de ani
04/05/2025 18:16

În Iasi, un oras cu o identitate profund legată de educatie, scoala a fost mereu mai mult decat un loc de invătare. A fost un reper, un spatiu al formării, un simbol al respectului. Dar ce inseamnă az ...

Mii de ieșeni și-au cumpărat arme de foc
04/05/2025 17:53

* la Iasi, la 1 martie 2025, un număr de 2.495 de persoane erau autorizate să detină, să poarte si să folosească arme, letale sau neletale * in magazinele specializate, unde se vand diverse tipuri de arme ...

Iașul rupt între generații: muncă până la epuizare vs. supraviețuire pasivă
04/05/2025 17:50

În Iasul de azi, unii tineri jonglează cu multe joburi doar ca să-si poată plăti chiria. În acelasi oras, multi dintre părintii lor nu au avut niciodată un loc de muncă stabil, cu contract. & ...

Cool și conștient. Tinerii din Iași reinventează moda urbană cu atitudine eco
04/05/2025 16:16

Pe străzi, in cafenele sau pe holurile universitătilor iesene, o nouă formă de modă prinde contur. Nu e dictată de podiumuri sau de influencerii de pe Instagram, ci de constiintă, curaj si creativitate. ...

Primii pași spre noul Parc Ecologic din Pădurea Cetățuia
04/05/2025 15:58

Iasul respiră mai verde. Un nou parc ecologic prinde contur in inima Pădurii Cetătuia, anuntand o transformare majoră in peisajul urban al orasului. Initiativa apartine Primăriei Municipiului Iasi, in cola ...

Alegeri 2025: Prezență mai mare la vot în orașe! Tinerii, însă, lipsesc de la urne. Vezi datele actualizate din Iași!
04/05/2025 14:19

Alegerile prezidentiale din 2025 aduc un interes mai crescut fată de precedentele două scrutine, cel din 2019 si turul I din 2024, in special in mediul urban. Conform datelor furnizate de Autoritatea Electora ...

Incident la o secție din Vaslui. Un bărbat de 70 de ani a leșinat după ce a votat
04/05/2025 13:02

Un moment tensionat a avut loc duminică dimineată intr-una dintre sectiile de votare din judetul Vaslui. Un bărbat in varstă de 70 de ani, din municipiul Barlad, s-a simtit rău imediat după ce a votat in ...

Iașul devine capitala europeană a artei contemporane
04/05/2025 10:39

Editia a cincea a celui mai important eveniment dedicat industriilor creative din Europa Centrală si de Est, Romanian Creative Week, va reuni nume sonore din artele vizuale, design, arhitectură si multimedia, ...

Și astăzi se eliberează acte de identitate, până la ora 21!
04/05/2025 10:37

* 811.950 ieseni cu drept de vot sunt asteptati astăzi la urne * in judeţ sunt 784 secţii de vot, cele mai multe fiind in urban - 261 secţii de vot sunt in municipiul Iaşi, 29 in Paşcani, cate 8 in Harlă ...

Iașul gustat prin ruj roșu. Locuri unde femeile pot ieși singure, cu stil și încredere
04/05/2025 10:09

Sunt zile in care nu vrei să fii cu nimeni altcineva decat cu tine. Nu din tristete, nu din plictiseală, ci dintr-o nevoie profundă de a fi prezentă. Cu pasi siguri, un ruj rosu care nu se cere explicat si ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei