Peste 400 elevi ieșeni au abandonat şcoala din cauza cursurilor on-line
Dimensiune font:
* Ministerul Educației susține că, în 8 ani de școală, în mediul rural se pierde aproape un sfert dintr-o generație * la nivelul judeţului Iași a fost înregistrată, anul trecut, o creștere cu 0.42% a abandonului şcolar, faţă de ani anteriori pandemiei * specialiștii consideră că deficitul pentru educația online este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban
Odată cu începerea pandemiei, sistemul educațional a trebuit să se adapteze unei noi realități, accentuând necesitatea investițiilor în tehnologie, resurse, formare, astfel încât fiecare copil să aibă acces la educație, spune UNICEF. Numai că, în țara noastră au fost și încă există cazuri în care copiii nu au avut acces la educație, iar un studiu realizat recent ne indică faptul că abandonul școlar, atât în rândul claselor primare, cât și în rândul celorlalte niveluri de învățământ a devenit o enormă problemă.
Frecventele motive din pricina cărora elevii renunță la studii sunt mediile nefavorabile din care provin și situația financiară precară. Ministerul Educației a transmis, la un moment dat, că se pierde aproape un sfert dintr-o generație, în 8 ani de școală, în mediul rural. Și tot Ministerul spune, în raportul pentru anul 2020, că peste 35 de mii de elevi din ciclurile primar și gimnazial au abandonat studiile într-un singur an școlar! Cu un an înainte, numărul elevilor care au renunțat la școală era de 28 de mii...
Pandemia a distrus complet sistemul de învăţământ
Pandemia COVID a prins sistemul educațional de stat complet nepregătit. Cel particular a reacționat și s-a adaptat mai rapid noilor provocări pentru a trece la învățământul online. Sistemul de stat, mai greoi, cu inerție mare la schimbare a preferat inițial să oprească cursurile, iar apoi le-a cerut profesorilor să le țină online. Din acel moment s-a instaurat haosul: fiecare profesor a făcut cât și cum a putut. Fără protocoale și soluții la nivel național, unii profesori s-au străduit să țină orele online, alții au trimis fișe pentru lucru, dar mulți s-au bucurat de o vacanța neașteptată.
La acest morman de probleme s-au mai adaugat şi alţi factori distrugători care afectează atât copiii, cât şi adulţii. Iar aici vorbim de adevărata comunicare şi relaţie umană.
Ascunși în spatele unui ecran, reduși la dimensiunea unui pătrat pe monitor, participanții la o lecție online nu pot percepe limbajul corporal, inflexiunile vocilor, sau zâmbetul de apreciere al unui coleg. Toate aceste mici elemente sunt, de fapt, esențiale în comunicare, în dezvoltarea unui relații deschise, bazate pe încredere. Există articole care demonstrează că lipsa acestor elemente nonverbale din comunicare mărește sentimentul de oboseală, așa numitul zoomfatigue.
Deficitul educației online este mai ridicat în mediul rural
Din păcate, criza i-a afectat mai mult pe cei vulnerabili, iar pentru copii, îngrădirea accesului la educație are consecințe greu, dacă nu imposibil de corectat ulterior. Însă lucrurile se dovedesc a fi mai grave în cazul copiilor care provin de la sate.
Deficitul pentru educația online este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal, arată datele unei anchete sociologice realizate de Salvați Copiii România.
La nivelul judeţului Iaşi, cifrele nu sunt deloc favorabile, anul şcolar anterior consemnând un număr de 412 elevi care au abandonat şcoala din cauza imposibilităţii de a participa la cursurile on-line. „Dacă facem această distincţie a abandonului şcolar în mediul urban şi în mediul rural, e clar că, în mediul urban numărul elevilor care ajung să-şi întrerupă studiile este mai mic decât a celor din mediul rural. Iarăşi este adevărat că aceste momente complicate se reflectă mai mult în rezultatele copiilor care provin din mediile vulnerabile, respectiv de la sate. La nivelul judeţului Iași a fost înregistrată o creștere de 0.42% a abandonului şcolar, faţă de ani anteriori pandemiei”, a declarat Alina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.
La nivelul Uniunii Europene, România se situează în top trei privind rata abandonului şcolar fiind precedată de Spania şi Malta. La polul opus un nivelş scăyut al abandonului şcolar se înregistrează în Croaţia, Slovenia, Lituania şi Grecia conform Biroului de statistică al UE Eurostat. Gabriela RUSU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau