Comasarea voluntară a unităţilor administrativ-teritoriale

Dimensiune font:

| 23-04-2025 22:42

 România are 3228 UAT-uri, dintre care: 103 municipii, 216 orașe, 2862 comune, 41 județe și 6 sectoare ale Capitalei. Aproximativ 50% dintre localități au sub 3000 locuitori, iar peste 75% au sub 5000 locuitori, în ciuda faptului că aceste localități concentrează o populație de circa 19 milioane de cetățeni. România este a șaptea țară ca mărime din UE, însă ocupă un loc mult inferior în ceea ce privește indicatorii economici. Cu toate că sistemul fiscal include cote de impozitare relativ ridicate, nivelul de trai rămâne unul modest.   

Încă din toamna anului trecut, în valțurile mașinii legislative a intrat un proiect de lege care prevede alocarea unor stimulente bugetare pentru acele unităţi administrativ-teritoriale (UAT) care ar urma calea unei comasări voluntare. Comasarea de acest tip n-ar fi altceva decât „procesul de unificare a două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale, în urma referendumului pe plan local, desfăşurat în conformitate cu prevederile Legii nr. 3/2000 privind organizarea şl desfăşurarea referendumului.” (https://www.senat.ro/legis/PDF/2024/24L568FG.pdf?nocache=true). Expunerea de motive a proiectului în cauză introduce unele elemente de analiză, asupra cărora ne oprim și noi (https://www.cdep.ro/proiecte/2024/600/60/0/em747.pdf). În ceea ce privește dimensiunea UAT din statele membre ale UE, potrivit OECD, media numărului de locuitori per UAT se situează în jurul a 5.000 loc. (Austria, Germania, Spania, Italia, Luxemburg). În contrast, România înregistrează o medie mai scăzută – aprox. 3.583 de loc./UAT. Studiile efectuate de-a lungul timpului au demonstrat că UAT-urile cu mai puțin de 5.000 locuitori se confruntă frecvent cu dificultăți în asigurarea sustenabilității și eficienței administrative. Aceste provocări sunt generate, pe de o parte, de constrângerile logistice și de natura resurselor financiare limitate, iar pe de altă parte, de incapacitatea acestor unități de a garanta standarde înalte de calitate a vieții, de a menține zone rezidențiale funcționale și de a susține piețe locale ale muncii stabile și durabile.

Cele mai numeroase UAT-uri se regăsesc, în general, în state cu teritorii extinse și populații numeroase, aspect ce poate justifica o organizare administrativă fragmentată, necesară pentru asigurarea unei guvernări locale eficiente (Franța, Germania, Spania, Italia). În schimb, statele din Europa Centrală și de Est, foste membre ale blocului comunist – precum România, Ungaria, Slovacia și Polonia – se înscriu în categoria țărilor cu un număr mediu de UAT-uri. La polul opus, țările cu cele mai puține UAT sunt, de regulă, state cu dimensiuni reduse (Luxemburg, Slovenia) sau cu populații foarte mici (Țările Baltice). Nivelul municipal reprezintă, în cadrul statelor membre ale UE, UAT de bază a guvernelor subnaționale. În majoritatea cazurilor, numărul municipalităților este identic sau foarte apropiat de numărul total al UAT-urilor. În unele state post-sovietice (Cehia, Slovacia și Ungaria), peste 75% dintre UAT-uri au sub 2.000 locuitori. În general, în Europa, ponderea UAT-urilor cu mai puțin de 5.000 de locuitori este sub 50%, cu excepția notabilă a României, unde procentul atinge 53%. În Polonia și Bulgaria, peste jumătate din UAT au între 5.000 și 20.000 locuitori. P

rocente semnificative ale municipalităților cu peste 20.000 locuitori se înregistrează în Irlanda, Danemarca și Țările de Jos. Un aspect important în funcționarea UAT-urilor este dependența crescândă a acestora de fondurile naționale, fie prin cote defalcate din impozite și TVA, fie prin subvenții și transferuri bugetare. Cu toate acestea, o parte semnificativă din aceste fonduri este alocată cheltuielilor de funcționare, în detrimentul investițiilor. Suplimentar, anual, în lunile septembrie-octombrie, Guvernul alocă fonduri considerabile (de ordinul miliardelor de lei) din bugetul Secretariatului General pentru acoperirea cheltuielilor curente, precum salariile și facturile, ale UAT-urilor. În acest context, reorganizarea teritorială a fost frecvent propusă ca o soluție viabilă pentru creșterea eficienței și sustenabilității administrației publice locale. Dimensiunea redusă a localităților implică cheltuieli administrative disproporționate, ceea ce duce la un consum mai mare de resurse publice pentru întreținerea aparatului birocratic. Se cunoaște, UAT-urile de mici dimensiuni întâmpină dificultăți majore în atragerea și gestionarea fondurilor pentru proiecte de dezvoltare locală, în principal din cauza lipsei resurselor financiare și a personalului calificat.  Reorganizarea teritorială – susțin inițiatorii proiectului în discuție – ar putea soluționa aceste probleme prin crearea unor entități administrative mai mari, viabile economic și administrativ. Astfel, prin comasarea UAT-urilor învecinate din același județ, s-ar putea constitui structuri teritoriale omogene, cu o populație minimă de 5.000 locuitori în mediul rural și 10.000 în cel urban, exceptând cazurile în care există distanțe mari față de centrul administrativ și serviciile publice esențiale. Potrivit susținătorilor acestei reforme, obiectivul este consolidarea administrațiilor locale astfel încât acestea să devină capabile să se autofinanțeze și să acceseze fonduri europene pentru investiții. Exemplu dat de inițiatori: În locul a cinci comune distincte, fiecare cu circa 1.000 de locuitori, administrație proprie și un personal birocratic format din 50-75 de angajați, ar putea funcționa o singură entitate administrativă cu o populație de 5.000 de locuitori și un aparat administrativ mult mai eficient, compus din aproximativ 20 de angajați. În acest mod, s-ar realiza o optimizare a cheltuielilor publice, reducerea redundanțelor administrative și o selecție riguroasă a personalului, bazată pe competență și performanță.  Pentru cetățeni, reorganizarea ar însemna nu doar o economie substanțială a resurselor bugetare locale, ci și o îmbunătățire semnificativă a calității serviciilor publice furnizate. Dar să vedem cum e gândită stimularea bugetară care ar apărea după comasarea voluntară a UAT (pentru care nu există susținerea Guvernului, https://mrp.gov.ro/web/wp-content/uploads/2024/11/Pdv.-Bp.-481_2024.pdf). De fapt, ceea ce se prevede ar fi o completare a Legii nr. 273/2006 privind flnanţele publice locale, urmând ca la articolul 32, după alineatul (1), să se introducă un nou alineat (11).

Cuprinsul acestuia din urmă este: „Pentru unităţile administrativ-teritoriale care se comasează în mod voluntar, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei UAT în luna anterioară se alocă lunar, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, pentru primii 5 ani după finalizarea procesului de comasare, o cotă de: (a) 12% la bugetul local al județului; (b) 72% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municiplilor pe ale căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozirt pe venit; (c) 14% într-un cont distinct deschis pe seama DGRFP/AJFP, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipillor şi judeţelor; (d) 2% într-un cont distinct deschis pe seama DGRFP/AJFP, pentru finanțarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale UAT, respectiv teatre, opere şi filarmonici. Și pentru următorii 5 ani: (a) 14% la bugetul local al judeţului; (b) 70% la bugetele locale ale UAT pe ale căror teritoriu desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit; (c) 14% pe seama DGRFP/AJFP, pentru echilibrarea bugetelor locale ale UAT; (d) 2% într-un cont distinct deschis pe seama DGRFP/AJFP, pentru finanțarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale UAT.” (https://www.senat.ro/legis/PDF/2024/24L568FG.pdf?nocache=true). Am amintit mai sus că proiectul în discuție (Stadiu: „Trimis pentru raport la comisiile permanente ale Camerei Deputatilor/decizională”) nu este susținut de Guvern. Dar să vedem explicit poziția acestuia: „Considerăm că prin soluţia propusă de iniţiatori, în fapt, se diminuează cota din impozitui pe venit alocat judeţelor şi se majorează cota alocată bugetelor locate ale comunelor, oraşelor şi municipillor comasate voluntar şi pe ale căror teritoriu işi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit.

De asemenea, precizăm că prin unificarea unor unităţi administrativ-teritoriale în scopul reducerii numărului acestora, rezultă noi UAT, dar cuantumul impozitului pe venit incasat la nivelul acestora va fi acelaşi, el fiind reprezentat de impozitul pe venit al aceloraşi plătitori, estimat a fi încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei UAT. Pentru diminuarea cotei din impozitul pe venit alocat judeţelor este necesară compensarea cu alte sume de la bugetul de stat pentru ca acestea să îşi poată desfăşura activitatea, fiind necesară respectarea prevederilor Legii responsabilităţil fiscal-bugetare nr. 69/2010.” (https://mrp.gov.ro/web/wp-content/uploads/2024/11/Pdv.-Bp.-481_2024.pdf). Cu aceeași ocazie, Guvernul a ținut să transmită: „În ceea ce priveşte procesul de reorganizare administrativ-teritorială, precizăm faptul că acesta reprezintă o preocupare a actualei guvernări, rezultată din dorinţa de a îmbunătăţi situaţia socio-economică a României.

Obiectivul principal al acestui proces vizează reducerea decalajelor de dezvoltare între UAT, astfel incât să se ofere cetăţenilor României oportunităţi egale. De asemenea, precizăm că reorganizarea administrativ-teritorială reprezintă un demers amplu şi arnbiţios care presupune o largă dezbatere politică necesar a fi validată prin consimţământul exprimat de populaţie prin referendum național/local.” (https://www.cdep.ro/proiecte/2024/600/60/0/pvg747.pdf). Ca o concluzie, proiectul legislativ privind stimularea bugetară a UAT care optează pentru comasare voluntară aduce în discuție un mecanism de redistribuire a cotelor din impozitul pe venit în scopul susținerii financiare temporare a noilor entități. Cu toate posibilele lui avantaje, la care ne-am referit mai sus, și în ciuda faptului că o formulă asemănătoare a dat bune rezultate în Polonia, nu întrevedem o certitudine în privința adoptării și implementării acestuia.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
George Simion șochează România: Le-a spus francezilor că ar susține restaurarea monarhiei
10/05/2025 20:44

  George Simion declară in presa franceză că ar sustine restaurarea monarhiei in Romania. Într-un interviu acordat publicatiei Marianne, George Simion a spus că ar sustine revenirea la monarhie, ...

George Simion mulțumește Administrației Trump pentru că am fost scoși din programul Visa Waiver
10/05/2025 12:53

 George Simion a multumit public, intr-un interviu acordat unui influencer MAGA, Administratiei Trump pentru că a mentinut vizele pentru cetătenii romani si a exclus Romania din programul Visa Waiver, tr ...

10 Mai,  Ziua Regelui. O zi cu coroană în istoria României
10/05/2025 08:32

În fiecare an, ziua de 10 Mai este un reper cu triplă incărcătură in istoria Romaniei – o zi regală, o zi natională, o zi de demnitate. A fost, timp de decenii, Ziua Natională a Romaniei si ...

10 mai 2025, Ziua Românității Balcanice
10/05/2025 08:22

La 10 mai 2025 este sărbătorită Ziua Romanitătii Balcanice, in conformitate cu prevederile Legii 156 din 7 iunie 2021. Proiectul de lege pentru instituirea Zilei Romanitătii Balcanice a fost adoptat, la 1 ...

AEP - anunț oficial după ce CCR a validat rezultatele primului tur: Ce reguli trebuie să respecte Nicușor Dan și George Simion
09/05/2025 16:52

  Campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidenţiale a inceput vineri, imediat după validarea de către Curtea Constituţională a Romaniei a rezultatului primului tur de sc ...

Cum arată harta „paraziţilor din administraţia locală şi centrală” promovați de AUR
09/05/2025 12:18

 Recentul anunt al candidatului AUR la alegerile prezidentiale, George Simion, referitor la necesitatea concedierii a 500.000 de bugetari, ”paraziţi din administraţia locală şi centrală” c ...

Premierul slovac Fico a plecat la Moscova pe o rută ocolitoare, prin România, după ce statele baltice i-au refuzat survolul
09/05/2025 06:07

Premierul Slovaciei, Robert Fico, este singurul lider din UE care participă la ceremoniile de la Moscova dedicate celebrării a 80 de ani de la victoria asupra Germaniei naziste, sfidand recomandarea oficială ...

Prima şedinţă a Guvernului interimar Predoiu. Ce se va discuta
08/05/2025 09:52

Guvernul interimar condus de Cătălin Predoiu se reuneşte joi in prima şedinţă, in cadrul căreia urmează să aprobe, intre altele, şi un proiect de hotărare privind bugetul de venituri şi cheltuieli p ...

Nicușor Dan: România nu-și permite să vorbească de alegeri anticipate. Nu-și permite să vorbească, în momentul asta, de Călin Geogrescu prim-ministru
08/05/2025 05:50

„Romania nu-si permite o aventură in momentul ăsta. Romania nu-si permite să vorbească, in momentul ăsta, de alegeri anticipate, Romania nu-si permite să vorbească, in momentul ăsta, de Călin Georges ...

Simion și Nicușor Dan, în aceeași bancă. Chirieac a explicat ce înseamnă această imagine pentru România
08/05/2025 05:47

George Simion si Nicusor Dan, candidati la alegerile prezidentiale, au ajuns la Congresul Blocului National Sindical. Cei doi, contracandidati foarte inversunati pană mai ieri, in aceste momente, se află in a ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei