De ce nu se pot pronunța instanțele asupra unei decizii a Curții Constituționale / Argumentele judecătorilor care au respins zeci de cereri precum cea de la Ploiești

Dimensiune font:

| 25-04-2025 14:10

 Sală de judecată. Inquam Photos / Octav Ganea

 Din valul care a asaltat curțile de apel din țară, la cea din București s-a înregistrat cel mai mare număr de cereri privind desființarea deciziei din decembrie a Curții Constituționale privind anularea alegerilor prezidențiale. Contestațiile – 30 – au fost soluționate deja de magistrații Curții de Apel București, fiind respinse în totalitate. În motivarea deciziilor, judecătorii explică de ce nu poate o instanță judecătorească să se pronunțe pe deciziile CCR.

 

Prin contestațiile transmise pe email instanțelor, după indicațiile primite pe pagina https://anulareccr.vercel.app/, susținătorii lui Călin Georgescu au cerut curților de apel ca prin hotărârile pe care le vor pronunţa „să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral normativ intitulat Hotărârea C.C.R. nr. 32/06.12.2024, anularea Hotărârii C.C.R. nr. 32/06.12.2024”. În plus, au solicitat ca toate cheltuielile de judecată să fie plătite de către Curtea Constituțională.   Peste 130 de cereri s-au înregistrat la curțile de apel din țară, 50 dintre ele fiind deja respinse de judecători. Una singură a fost admisă la Curtea de Apel Ploiești de către judecătorul Alexandru Vasile. Acesta a decis joi anularea deciziei CCR din 6 decembrie 2024 și suspendarea efectelor acesteia până la soluționarea definitivă a litigiului. Judecătorul nu și-a motivat încă decizia care a fost deja contestată de Parchetul Curții de Apel Ploiești.  

Cum și-a motivat deciziile instanța care a respins cele mai multe cereri de anulare a alegerilor

Cele mai multe solicitări de anulare/suspendare a deciziei CCR – 30 – au fost trimise magistraților Curții de Apel București, care le-au respins pe toate și au explicat de ce nu este posibil un astfel de demers într-o instanță judecătorească. Solicitările au fost depuse în intervalul 9 -17 aprilie.

Potrivit articolului 146 din Constituția României, Curtea Constituţională „veghează la respectarea procedurii pentru alegerea președintelui României și confirmă rezultatele sufragiului”. Tot Constituția stabilește că „rezultatul alegerilor pentru funcţia de preşedinte al României este validat de Curtea Constituţională”, arată un judecător al Curții de Apel București în motivarea uneia dintre decizii, consultată de HotNews.   „Îndeplinirea atribuțiilor Curţii Constituţional este subsumată rolului său, stabilit de art. 142 alin. (1) din Constituție, de „garant al supremației Constituției”, iar în exercitarea atribuţiilor care îi revin Curtea Constituţională este singura în drept să hotărască asupra competenţei sale. 

Prin Hotărârea nr.66/01.10.2019, Curtea Constituţională a stabilit că „prevederile art. 146 lit. f) din Constituție stabilesc competența Curții Constituționale de a verifica, în ultimă instanță, toate operațiunile electorale care privesc procedura de alegere a președintelui României pe întreaga perioadă cuprinsă între declanșarea procedurii de alegere și finalizarea sa”, precum și faptul că în „atribuţia Curţii Constituţionale de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea preşedintelui nu poate fi disociată de rolul Curţii Constituţionale în arhitectura constituţională, acela de garant al supremaţiei Constituţiei. 

De aceea, competenţa instanţei constituţionale nu poate fi redusă numai la un control de legalitate propriu-zis, ci aceasta se alătură controlului de constituţionalitate pe care numai Curtea Constituţională are competenţa de a-l exercită”, explică magistratul Curții de Apel București.  Magistratul Curții de Apel București subliniază că, potrivit legii, „Curtea Constituţională este unica autoritate de jurisdicţie constituţională în România” și „este independentă faţă de orice altă autoritate publică”.

„Legiuitorul nu a înţeles să reglementeze în favoarea instanţelor judecătoreşti nicio competentă în ceea ce priveşte hotărârile pronunţate de Curtea Constituţională în materia alegerilor prezidenţiale. Prin urmare, dispoziţiile Legii nr. 554/2004 şi dispoziţiile Codului de procedură civilă care reglementează căile de retractare nu sunt aplicabile hotărârilor Curţii Constituţionale, instanţele judecătoreşti neavând competenta de a analiza legalitatea acestora”, argumentează magistratul CAB.

Cu aceste argumente, instanța a concluzionat că cererea privind anularea hotărârii CCR din 6 decembrie 2024 nu poate fi soluționată de o instanță de judecată, întrucât cade în sarcina Curţii Constituţionale a României competența de a exercita rolul de judecător electoral pentru alegerea președintelui României.

Curtea de Apel București reține că demersul de anulare a hotărârii Curții Constituționale „se lovește de un fine de neprimire, respectiv necompetența generală a instanțelor judecătorești”, motiv pentru care cererea a fost respinsă ca nefiind de competenţa instanţelor judecătoreşti. 

Cu aceleași argumente și-au motivat deciziile toți magistrații Curții de Apel București care au respins solicitările de desființare a deciziei de anulare a alegerilor.

Toate deciziile Curții de Apel București prin care s-au respins cererile au fost deja contestate de petenți, dosarele urmând să fie înaintate instanței supreme. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:48

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
12/05/2025 07:06

Preşedintele american Donald Trump a cerut ca Ucraina să accepte "imediat" discuţii directe cu Rusia, in incercarea de a pune capăt războiului, in ciuda faptului că Moscova nu a acceptat un armistiţiu pr ...

Europa lucrează pentru tine: Comisia Europeană somează Guvernul României să renunțe la plafonarea prețurilor la gazele NOASTRE, pentru că afectează profitul unor companii străine
12/05/2025 06:56

Comisia Europeană a publicat miercuri, 7 mai, o asa-numită „opinie motivată”, avertizand că plafonarea preturilor la gaze naturale introdusă de Romania in timpul pandemiei reprezintă o incălcare a pr ...

George Simion șochează România: Le-a spus francezilor că ar susține restaurarea monarhiei
10/05/2025 20:44

  George Simion declară in presa franceză că ar sustine restaurarea monarhiei in Romania. Într-un interviu acordat publicatiei Marianne, George Simion a spus că ar sustine revenirea la monarhie, ...

George Simion mulțumește Administrației Trump pentru că am fost scoși din programul Visa Waiver
10/05/2025 12:53

 George Simion a multumit public, intr-un interviu acordat unui influencer MAGA, Administratiei Trump pentru că a mentinut vizele pentru cetătenii romani si a exclus Romania din programul Visa Waiver, tr ...

10 Mai,  Ziua Regelui. O zi cu coroană în istoria României
10/05/2025 08:32

În fiecare an, ziua de 10 Mai este un reper cu triplă incărcătură in istoria Romaniei – o zi regală, o zi natională, o zi de demnitate. A fost, timp de decenii, Ziua Natională a Romaniei si ...

10 mai 2025, Ziua Românității Balcanice
10/05/2025 08:22

La 10 mai 2025 este sărbătorită Ziua Romanitătii Balcanice, in conformitate cu prevederile Legii 156 din 7 iunie 2021. Proiectul de lege pentru instituirea Zilei Romanitătii Balcanice a fost adoptat, la 1 ...

AEP - anunț oficial după ce CCR a validat rezultatele primului tur: Ce reguli trebuie să respecte Nicușor Dan și George Simion
09/05/2025 16:52

  Campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidenţiale a inceput vineri, imediat după validarea de către Curtea Constituţională a Romaniei a rezultatului primului tur de sc ...

Cum arată harta „paraziţilor din administraţia locală şi centrală” promovați de AUR
09/05/2025 12:18

 Recentul anunt al candidatului AUR la alegerile prezidentiale, George Simion, referitor la necesitatea concedierii a 500.000 de bugetari, ”paraziţi din administraţia locală şi centrală” c ...

Premierul slovac Fico a plecat la Moscova pe o rută ocolitoare, prin România, după ce statele baltice i-au refuzat survolul
09/05/2025 06:07

Premierul Slovaciei, Robert Fico, este singurul lider din UE care participă la ceremoniile de la Moscova dedicate celebrării a 80 de ani de la victoria asupra Germaniei naziste, sfidand recomandarea oficială ...

Prima şedinţă a Guvernului interimar Predoiu. Ce se va discuta
08/05/2025 09:52

Guvernul interimar condus de Cătălin Predoiu se reuneşte joi in prima şedinţă, in cadrul căreia urmează să aprobe, intre altele, şi un proiect de hotărare privind bugetul de venituri şi cheltuieli p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei