Medicii de familie isi vind pacientii la grămadă, precum vitele, cu 30.000 de euro pachetul!

Dimensiune font:

| 08-06-2023 08:00

Un fenomen ingrijorator se perpetueaza in Romania dupa mai bine de 15 ani, desi a avut loc o asa-zisă reforma medicală, in urma careia medicii au primit salarii sporite, uriase chiar in raport cu alti angajati, dar sistemul sanitar in general este in continuare un dezastru. Intre acestia, medicii de familie par avea si un statut privilegiat, avand parte de sinecuri, iar medicii de spitale si clinici de stat fac "suveică" cu pacientii ducandu-i la consultatii in privat pe bani grei. Practic, unitatile medicale de stat au ajuns locuri de recrutare pentru pacientii de la privat.

Mai rău este ca in continuare pacientii inscrisi pe lista unui medic de familie pot fi vanduti legal, in bloc, catre un alt medic, de multe ori chiar fara ca bolnavii sa fie informati si fara sa stie nimic despre acesta. Cateodata, ei afla ca sanatatea lor a ajuns in mainile altcuiva abia cand ajung, dintr-un motiv sau altul, la cabinet. Practica a aparut dupa emiterea unui ordin al ministrului Sanatatii care reglementeaza normele de stabilire si metodologia de preluare a unei astfel de activitati (adica ansamblul format din infrastructura cabinetului medicului de familie, lista de pacienti si altele, numit oficial praxis de medicina de familie). Acest ordin nu cuprinde nici o precizare privind informarea pacientului care va fi "vandut" catre un alt medic. Autoritatile sustin ca metoda este legala, insa nu sufla nici un cuvant despre moralitatea unor astfel de tranzactii.

Listele cu numele pacientilor sunt scoase la vanzare cel mai adesea pe forumurile de internet frecventate de medicii de familie. Potrivit juristilor, informarea pacientului ar trebui facuta de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, si nu de medicul vanzator. sase euro este suma medie ceruta pentru fiecare cap de pacient inscris pe lista unui medic de familie care, dintr-un motiv sau altul, renunta la afacerea sa si vinde portofoliul de clienti unui coleg de breasla. Pretul unei asemenea liste pleaca de la 4.000, sau 5.000 de euro in orasele mai defavorizate, cu medici mai putini pe cap de locuitor si poate trece de 30.000 de euro in orasele mari, aglomeratii urbane cu multi medici de familie pe cap de locuitor, acolo unde concurenta e mare.

Ideea este ca medicii de familie primesc lunar bani de la stat, prin casele de sanatate, pe portofoliul de pacienţi. Au, n-au treabă cu pacienții, încasează banul de la contribuabili. Sumele sunt foarte mari si se aduna in timp, făcând "afacerea" deosebit de profitabilă. Sunt sinecuri si cu cat e mai mare lista de pacienti cu atat este mai mare si venitul lunar incasat. Aşa se ajunge ca medicii care sunt în prag de pensionare să-şi vândă portofoliul altor medici, la fel cum se vând vitele în târg.

Pretul mediu cerut pe pacient este de 6-10 euro. Practica a aparut dupa emiterea Ordinului 1322/2006 care reglementeaza normele de stabilire si metodologia de preluare a unei astfel de activitati (adica ansamblul format din infrastructura cabinetului medicului de familie, lista de pacienti, numit praxis de medicina de familie). Acesta nu cuprinde nici o precizare privind informarea pacientului care va fi "vandut" unui alt medic. Autoritatile sustin ca metoda este legala, insa nu sufla nici un cuvant despre moralitatea unor astfel de tranzactii.

Listele cu numele pacientilor sunt scoase la vanzare cel mai adesea pe forumurile de internet frecventate de medicii de familie. Potrivit juristilor, informarea pacientului ar trebui facuta de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, si nu de medicul "vanzator".

"Pentru o lista cu 600 de pacienti, de exemplu, s-au cerut pe forum 4.000 euro, pentru 1.500 de pacienti, pretul a fost de 10.000 euro. Pentru o lista de asigurati din Bacau, 20.000 euro", a dezvaluit Românila liberă, care a citat din aceste forumuri cu medici de familie. Listele se vand in medie pentru sume cuprinse intre 5.000 si 15.000 euro, dar exista cazuri in care se ajunge si la 30.000 de lei.

Colegiul Medicilor din Romania sustine ca aceasta vanzare a praxisului trebuie insotita in mod obligatoriu de un concurs corect pentru ocuparea postului scos la vanzare. Patronatului National al Medicilor de Familie afirma in replică: "vanzarea praxisului inseamna nu numai listele cu pacienti, ci si cabinetul in care se desfasoara serviciile medicale, precum si dotarile existente. Este necesara organizarea unui concurs pentru ocuparea postului". Ceea ce insa nu se face, niciun concurs nu este pe rol pentru transferul de praxis.

Incetarea activitatii unui medic de familie care practica independent intr-un cabinet poate avea loc prin pensionare, deces, schimbarea domiciliului sau alte motive (boala, handicap, interdictie de a profesa, propria decizie). Conform legislatiei, listele de pacienti pot fi preluate prin vanzare, schimb, donatie, comodat, uzufruct si prin aportul de capital social. Dupa aderarea Romaniei la UE, doar medicii confirmati in medicina de familie pot prelua activitatea unui praxis de medicina de familie.

In cazul decesului medicului de familie titular al unui cabinet, praxisul poate fi preluat de mostenitori, cu conditia ca acestia sa fie medici de familie. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, mostenitorii pot vinde praxisul sau pot angaja un medic de familie pentru o perioada de cel mult un an. In acest interval, trebuie definitivata actiunea de preluare a praxisului de catre un medic de familie.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., „Să schimbi starea de spirit a pacientului face, uneori, cât toate tratamentele din lume”
11/05/2025 18:11

 * dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., desemnat „Cel mai bun tanăr medic al anului 2024” Dr. Gheorghe Bălan jr., specialist in gastroenterologie si sef de lucrări la Universitatea de Me ...

Antibiotice Iași lansează 3 produse inovative la Conferința Națională de Fitoterapie Practică și Nutraceutice
09/05/2025 13:58

 În anul aniversar ce marchează 70 de ani de activitate, Antibiotice Iasi lansează trei suplimente alimentare inovative in cadrul celei de-a VII-a editii a Conferintei Nationale de Fitoterapie Prac ...

Cancerul tiroidian: cauze, simptome, diagnostic și tratament
09/05/2025 11:45

Cancerul tiroidian: cauze, simptome, diagnostic si tratament Cancerul tiroidian este o afectiune oncologică manifestată prin dezvoltarea unor celule cu functii morfo-structurale anormale, la nivelul glande ...

O singură întrebare i-a schimbat complet viața unui român plecat în Elveția: „Mulţi nu înţeleg ce înseamnă asta”
09/05/2025 05:59

De-a lungul anilor, nenumărati romani au plecat dincolo de hotare, in căutarea unui trai mai bun. Iar una dintre cele mai atractive destinatii din lume a fost, si rămane in continuare, Elvetia. Acum, un roma ...

Planta pe care trebuie să o pui în apa puilor de găină pentru a-i feri de boli. Soluția naturală care le stimulează producția de ouă în viitor
09/05/2025 05:58

Desi tot mai multi gospodari caută alternative naturale pentru ingrijirea animalelor de curte, o practică traditională rămane esentială: utilizarea pelinului pentru mentinerea sănătătii puilor. Această ...

8 mai, Ziua Mondială de Luptă împotriva Cancerului Ovarian
08/05/2025 09:23

În fiecare an, pe 8 mai, este marcată Ziua Mondială de Luptă impotriva Cancerului Ovarian, o initiativă globală menită să crească gradul de informare si constientizare cu privire la această boal� ...

SOS, moțiune simplă împotriva ministrului interimar al Sănătății. Acuzațiile pe care i le aduce partidul Dianei Șoșoacă lui Alexandru Rafila
08/05/2025 05:52

SOS Romania, partidul Dianei Sosoacă, a initiat o motiune simplă impotriva ministrului interimar al Sănătătii, Alexandru Rafila, si sustine că sub mandatul social-democratului tara „s-a transformat intr ...

Pericole de sezon: viespi, albine, furnici, purici, păianjeni.   Sfatul medicului: la ce să fim atenți
06/05/2025 19:28

Pe măsură ce vine căldura, autoritătile medicale avertizează asupra riscului crescut de intepături si muscături de insecte, mai ales in zonele turistice si de agrement, cum ar fi Delta Dunării. Desi Rom ...

Bolile cardiovasculare îi ucid pe români
05/05/2025 12:00

Pe 6 mai este marcată anual Ziua Europeană de Constientizare a Insuficientei Cardiace, o initiativă dedicată informării si educării populatiei cu privire la una dintre cele mai frecvente si grave afectiun ...

Vaccinul anti-acnee, aproape de realitate. Ce promite și când ar putea apărea
04/05/2025 15:45

Un nou vaccin experimental destinat tratării acneei este testat in prezent de compania farmaceutică Sanofi, intr-un studiu clinic de fază I/II lansat in aprilie 2024. Dacă va trece cu succes toate etapele d ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei