Ce prevede codul muncii despre concediul fără plată. Află cum se poate acorda

00000 Breaking NEWS

Dimensiune font:

| 13-06-2025 11:50

Reglementat de Codul Muncii, concediul fără plată este o opțiune legale pe care salariații o pot folosi în anumite situații personale sau profesionale. Acest tip de concediu presupune absența justificată de la locul de muncă, fără a primi salariu, dar cu acordul angajatorului.


Acest concediu este diferit de cel de odihnă sau cel medical, fiind condiționat de acordul părților și folosit, de regulă, în scopuri personale. De aceea, este important să înțelegi cadrul legal și implicațiile asupra contractului de muncă și a vechimii.

 

Concediul fără plată în Codul Muncii
Conform Codului Muncii din România, concediul fără plată reprezintă o suspendare a contractului individual de muncă, în baza unui acord între angajat și angajator. Articolul 153 din Codul Muncii prevede că salariații au dreptul la concedii fără plată pentru rezolvarea unor situații personale, la cerere și cu acceptul angajatorului.

 
Acest tip de concediu nu este obligatoriu pentru angajator, ceea ce înseamnă că, spre deosebire de concediul de odihnă, el poate refuza solicitarea angajatului, în funcție de nevoile companiei sau de contextul economic. Totuși, în practică, multe firme acceptă astfel de cereri, mai ales dacă sunt justificate și rezonabile.

Concediul fără plată poate fi acordat pentru perioade scurte (de câteva zile) sau mai lungi (săptămâni sau chiar luni), în funcție de acordul scris dintre cele două părți. Este folosit frecvent în situații precum studii, probleme familiale, evenimente personale sau pauze voluntare din activitate.


Este esențial ca angajații și angajatorii să cunoască prevederile Codului Muncii referitoare la acest tip de concediu și să îl folosească cu responsabilitate. Comunicarea clară, documentele scrise și respectarea drepturilor și obligațiilor ambelor părți contribuie la menținerea unui climat profesional corect și echilibrat.

Implicații legale și administrative
Pe perioada concediului fără plată, contractul de muncă este suspendat, ceea ce înseamnă că nu se plătește salariul și nici nu se acumulează vechime în muncă sau stagiu de cotizare pentru pensie. Această perioadă nu este considerată activitate lucrativă și nu contribuie la acumularea de zile de concediu de odihnă.

Este important ca solicitarea concediului fără plată să fie făcută în scris, iar aprobarea angajatorului să fie exprimată printr-un document oficial (decizie, notă internă, anexa la contract). Astfel, se evită orice neînțelegeri legate de absența de la locul de muncă și se asigură respectarea cadrului legal.

De asemenea, concediul fără plată trebuie gestionat atent din punct de vedere administrativ, mai ales în cazul instituțiilor publice sau al companiilor cu politici rigide. În unele situații, legislația prevede expres concedii fără plată obligatorii, cum este cazul pentru studii sau formare profesională, în baza unor condiții bine definite.

Pentru salariații care solicită concediu fără plată pe o perioadă mai mare de 30 de zile este recomandat să consulte și impactul contribuțiilor sociale și a continuității în sistemul public de sănătate. În lipsa unui contract activ, angajatul nu mai beneficiază de asigurare medicală pe durata concediului, cu excepția cazului în care optează pentru plata contribuției individuale la Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Conform Codului muncii, concediul fără plată este un instrument util și legal prin care salariații își pot gestiona mai bine viața personală, fără a renunța definitiv la locul de muncă. Chiar dacă nu aduce beneficii financiare, oferă flexibilitate în carieră și poate reprezenta o soluție temporară în momente dificile sau importante din viață. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licit. com. Filipesti, spatiu comercial 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
Licitatie Flamanzi, pasune 30 ha. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
Licitatie com. Grumazesti, spatiu 12,90 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Licitatie com. Grumazesti, teren intravilan 850 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren in suprafata de 850 mp, situat in intravilanul satului Curechistea, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, identificat cu nr.cadastral 50232 si cartea funciara nr. 50232 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 73/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 25.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
11 lucruri mărunte pe care le au oamenii risipitori în casă. Cei chibzuiți nu le-ar cumpăra niciodată
07/07/2025 21:57

 Oamenii risipitori cheltuiesc constant pe lucruri de care nu au cu adevărat nevoie. Într-o societate puternic orientată spre consum, nu e deloc surprinzător că risipa a crescut in ultimele decen ...

Nuntă de coșmar în Vâlcea. Mireasa a fost bătută de mire. Motivul neașteptat al conflictului
07/07/2025 18:51

 Nuntă de cosmar pentru o mireasă din judetul Valcea. Mirele si-a bătut sotia chiar in timpul petrecerii, eveniment organizat la un restaurant din municipiul Ramnicu Valcea. A fost nevoie de interventia ...

Cursul BNR anunțat pentru luni
07/07/2025 13:36

Cursul valutar oficial, de referintă, anuntat de BNR a ajuns la 5,0645 lei pentru un euro, fată de 5,0600 lei inregistrat vineri. Dolarul american a crescut, de asemnea, si a ajuns la 4,3179 lei de la 4,2961 ...

50 de minore dintr-un sat din Maramureș sunt gravide / Unele au sub 12 ani / Inspector școlar: ”Doar 3 sunt școlarizate”
06/07/2025 18:43

În satul Vălenii Lăpusului, comuna Coroeni, inspectorul scolar pe minorităti din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean in Maramures a declarat că sunt 50 de minore gravide, anuntă Antena3. Potrivit ...

Ce se întâmplă, de fapt, cu creditul de la bancă dacă persoana care a împrumutat banii a încetat din viață. Cine este obligat să plătească ratele
06/07/2025 10:43

 Legislatia din Romania explică ce se intamplă, de fapt, cu creditul de la bancă dacă persoana care a imprumutat banii de la institutie a incetat din viată. Cine este obligat să plătească rate ...

De ce miresele poartă voal?
05/07/2025 18:04

Unul dintre cele mai vechi elemente ale tinutei de mireasă, datand cel putin din Grecia Antică, voalurile au rămas in mare parte un accesoriu esential chiar si pentru cele mai moderne si nonconformiste mires ...

Rase de câini care nu suportă canicula: Preferă răcoarea aerului condiționat în locul razelor de soare
04/07/2025 12:36

 Pe măsură ce temperaturile verii urcă vertiginos, nu doar oamenii caută refugiu la umbră sau in fata ventilatorului. Si cainii simt din plin disconfortul caniculei. Desi unele rase de caini sunt adap ...

Sfat pentru antreprenori, după anunțul creșterii impozitului pe dividende la 16%
03/07/2025 11:38

 Am cerut unui cunoscut expert contabil un sfat rapid pentru antreprenorii    , in perspectiva cresterii impozitului pe dividende de la 10% la 16% de la 1 ianuarie 2026, pe care a anunt ...

Nouă escrocherie pe WhatsApp!
02/07/2025 13:42

O nouă escrocherie circulă pe WhatsApp. O nouă metodă de fraudă face victime in Romania, iar infractorii folosesc chiar una dintre cele mai populare aplicatii de comunicare: WhatsApp. Escrocii reusesc să ...

Veste importantă pentru toți pensionarii: S-a schimbat modul de calcul al vechimii - Cine are de câștigat
02/07/2025 09:53

Un nou Ordin al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice aduce modificări importante in modul de calcul al vechimii in muncă — un element-cheie in stabilirea drepturilor de pensie. Ordinul introd ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei