Rușine națională. Spectaculoasa cale ferată, finalizată la 95% de Nicolae Ceaușescu, zace în paragină. Fostul șef de stat se inspirase din superbe viaducte din Occident
Dimensiune font:
La aproape 34 de ani de la evenimentele sângeroase din 1989, proiectele lui Nicolae Ceaușescu rămân ample subiecte pentru dezbateri. Fiecare cu propria perspectivă: unii sunt nostalgici, alții ridiculizează cele petrecute în România, sub comanda fostului conducător.
Cu certitudine, pe vremea lui „Nea Nicu” au fost realizate o mulțime de drumuri, fabrici, blocuri și clădiri administrative. Unele proiecte din portofoliul lui „Ceașcă” au fost finalizate, altele au fost lăsate în paragină.
Multe inițiative ale familiei Ceaușescu au rămas de izbeliște. Este vorba chiar despre proiecte ambițioase, pe care unii le-ar numi în ziua de azi „faraonice”. Unul dintre visele liderului suprem al statului român din secolul XX a fost calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea, de inspirație occidentală.
Proiectul lui Ceaușescu, inspirat după superbele rute feroviare din Franța și Italia
După desprinderea de influența rusă, dictatorul român a început să promoveze naționalismul comunist și-și imagina că țara pe care o conducea va reuși să recupereze din decalajul față de Occident și deci, să devină o mare putere europeană.
Investițiile masive în infrastructură se aflau pe lista de priorități a lui Nicolae Ceaușescu. Calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea avea să se asemene cu legătura italiană Roma – Florența sau cea franceză Paris – Lyon. Totuși, ambiția lui Ceaușescu s-a năruit.
Românii fac mai mult timp pe drum pentru că linia de cale ferată a fost lăsată în paragină
Inginerul Alexandru Dobre a oferit mai multe informații despre acest proiect în cartea sa, „Constructori ai secolului XX”. Potrivit acestuia, dacă inițiativa lui Ceaușescu s-ar fi concretizat, drumul de la București la Sibiu ar fi fost scurtat cu 125 de kilometri, prin legătura feroviară Pitești – Râmnicu Vâlcea.
Înainte de execuția soților Ceaușescu, în 1989, lucrările erau „pe ultima sută”, la 95%, potrivit graficului. Nefinalizate erau doar lucrările de semnalizare feroviară, lucrările de telefonie și micile finisaje la partea de construcții. Linia de cale ferată trebuia inaugurată în 1990. Din nefericire, guvernele care au venit la putere după uciderea soților Ceaușescu au lăsat în paragină proiectul care ar fi salvat ore întregi pentru deplasarea românilor pe calea ferată.
Nepăsarea guvernanților, dar și insistențele oficialilor de la Regionala CFR Craiova ar fi sabotat proiectul. Cei din urmă ar fi cerut abandonarea lucrărilor pentru că „ar fi avut mari pierderi dacă trenurile ar circula pe ruta mai scurtă”.
Totul era pregătit. Execuția soților Ceaușescu „a pus batista pe țambal”
Insistențele inginerului, șeful de proiect de la acea vreme, Gheorghe Ion, n-au avut succes. El susținea că această investiție este „o lucrare de interes național”.
Potrivit aceluiași autor, traseul feroviar a fost schițat inițial în anul 1862, în vederea „unirii” sudul țării și Capitala cu centrul și nord-vestul României. Astfel, comuniștii au trecut în vestitele „cincinale” calea ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele – Pitești – București. După darea în folosință, proiectul ar fi trecut în etapa a doua, modernizarea, respectiv electrificarea. Studiile de teren au fost demarate în anul 1949, iar construcția efectivă în 1979.
Pentru această linie de cale ferată au fost construite două tuneluri – cel mai lung de 2,2 km (Tunelul Gibei), viaductul Topolog, ridicarea căii ferate deasupra satelor la aproximativ 50 de metri înălțime, podul peste Olt, la intrarea în Râmnicu Vâlcea, mai multe stații CFR, zeci de viaducte peste diverse văi.
Unul dintre cele mai rușinoase episoade din istoria ultimilor 34 de ani ai României ar putea fi „spălată” abia în 2030, susțin diverse surse din administrația locală vâlceană.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau