Povestea neaștiută a picturii de 52 de metri pătraţi ascunsă și interzisă de comuniști: este considerată o adevărată comoară
Dimensiune font:
Cea mai mare pictură deţinută de Complexul Muzeal Arad, de 52 de metri pătraţi, realizată în secolul al XIX-lea, a fost ascunsă timp de decenii de către comunişti, deşi în lumea artei este considerată o comoară, care a fost expusă în mari oraşe europene şi a ajuns în proprietatea statului român în urma Tratatului de Pace de la Trianon.
Pictura este un triptic ce reprezintă scena religioasă "Înmormântarea lui Christos" şi a fost realizată de Feszty Árpád, între anii 1898 - 1900, informează Agerpres.
Lucrarea a aparţinut statului maghiar, iar în 1913 Muzeul de Arte Frumoase din Budapesta a oferit-o în custodie Palatului Cultural din Arad, alături de alte 78 de picturi semnate de artişti maghiari.
Istoricul de artă Adriana Pantazi a declarat că uriaşa pictură a fost accesibilă publicului până în 1954, când a intrat în atenţia comuniştilor.
"Am cunoscut-o pe Szabó Irma, muzeografa contemporană cu o perioadă din istoria lucrării. În 1952, când doamna Szabó a venit în muzeul arădean, pictura era pe perete, la vedere. În 1954, subiectul religios deranja ideologia comunistă, ceea ce a dus la acoperirea picturii cu un perete fals realizat din scânduri", a spus dr. Adriana Pantazi.
În 1977, când spaţiul galeriei de artă din Palatul Cultural a fost remodelat după conceptul "Dezvoltarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate", mai multe exponatele au fost duse în depozite. Tripticul "Înmormântarea lui Christos" şi o lucrare cu subiect istoric (Matia Corvin, pictată de Liezen-Mayer Sándor) au fost rulate pe un tambur şi au rămas ascunse privirilor iubitorilor de artă.
40 de ani a fost doar un număr de inventar
"Timp de 40 de ani, lucrarea 'Înmormântarea lui Christos' a însemnat, pentru muzeografii colecţiei de artă, un număr de inventar sub care erau înregistrate trei pânze rulate pe un tambur. Prima încercare de a vedea pânzele rulate pe tambur a fost în anul 2004. Era nevoie de un spaţiu adecvat pentru expunere. Tripticul despachetat, expertizat din punct de vedere al conservării şi eventual restaurat, se impunea a fi expus. Atunci, spaţiul nu a fost găsit. În 2016, când oraşul Arad se pregătea să participe la competiţia pentru Capitală Europeană a Culturii, Asociaţia Kölcsey a propus iniţierea unui proiect al cărui scop era readucerea în expunere a tripticului pictat de Feszty", a povestit istoricul de artă.
S-a constituit un grup de lucru format din muzeografi, restauratori români şi maghiari şi reprezentanţii Asociaţiei Kölcsey. Astfel, în 1 martie 2017, pânzele rulate pe tambur ale lui Feszty şi Liezen-Mayer au fost despachetate.
"S-a dovedit că în cei 40 de ani, cât ele au fost păstrate în conservare, starea lor nu s-a degradat. S-a impus restaurarea din pricina rulărilor şi derulărilor la care picturile au fost supuse pentru a fi transportate. Tripticul a fost restaurat la Sibiu, în anul 2018, în atelierul unui restaurator expert", a precizat dr. Adriana Pantazi.
Între timp, Palatul Cultural din Arad era în proces de reabilitare. Sălile cu luminator din clădire au fost readuse la destinaţia iniţială, cea de pinacotecă a muzeului, iar tripticul a fost expus din nou publicului după şapte decenii, în luna mai 2022. Pictura se află într-o expoziţie permanentă chiar în spaţiul în care a fost văzută de public pentru prima oară la Arad (26 octombrie 1913, dată la care a fost inaugurat Palatul Cultural). De altfel, în urmă cu peste un secol, o sală cu luminator a fost proiectată special pentru această capodoperă.
Înainte de a ajunge la Arad, la începutul secolului trecut, pictura de 52 de metri pătraţi a fost admirată în mari oraşe europene. Tripticul a fost expus pentru prima oară în martie 1901, la Academia de Arte Frumoase din Florenţa, oraş unde Feszty a finalizat lucrarea. În toamna aceluiaşi an, tripticul a ajuns la Berlin şi Dresda, iar din ianuarie până în martie 1902 a fost admirat în Budapesta.
În 1903, statul maghiar a decis să cumpere opera de artă, zece ani mai târziu ajungând la Arad pentru totdeauna.
"În virtutea Tratatului de Pace de la Trianon, lucrările de artă rămase în expunere la Arad au devenit proprietatea statului român. Din mai 2022, pictura lui Feszty Árpád este din nou accesibilă publicului într-un context curatorial centrat asupra artei din spaţiul central-european, încadrată cronologic secolului al XIX-lea. Aici, definitorie pentru lucrările selectate din colecţia de artă europeană, constituită în mai bine de o sută de ani, este influenţa importantelor centre artistice Berlin, Dresda, Düsseldorf, München, Viena, Budapesta, Paris - percepută prin estetica curentelor care s-au succedat sau au coexistat: romantism, academism, realism", a menţionat Adriana Pantazi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau