Centralele de apartament ar putea fi taxate pentru emisiile de dioxid de carbon

Dimensiune font:

| 13-06-2021 11:20

Centralele de apartament ar putea fi taxate cu peste 800 de lei pe an, din cauza emisiilor de dioxid de carbon.


Sistemele de încălzire centralizată, teoretic, cele mai eficiente sisteme de încălzire a imobilelor, au eșuat în România din cauza managementului defectuos asupra acestora. Astfel din 330 de localități cu sisteme de încălzire centrală în anul 1990 (peste 3,5 milioane de locuințe), astăzi mai există astfel de sisteme, doar în 37 de localități (cca 1,2 milioane de locuinte), majoritatea dintre acestea fiind incapabile tehnic să mai asigure necesarul de apă caldă și căldură, arată o analiză a Asociației Energia Inteligentă. Astfel, alternativa firească în ultimii 30 de ani la aceste sisteme au fost centralele de apartament pe gaze.

Politicile publice din ultimii 20 de ani din România au fost de direcționare a populației spre utilizare a gazelor naturale, atât pentru a substitui încălzirea centralizată, cât și pentru a substitui masa lemnoasă.

În același timp trebuie să fim conștienți că și centralele individuale pe gaze poluează. Acestea poluează chiar mai mult decât o centrală comună, cu tehnologie actuală, pentru mai mulți consumatori. Exemplificând pentru un bloc cu 6 scări și 10 etaje, costurile cu centralele individuale sunt mai mari cu până la 25% față de costurile cu o centrală comună. De asemenea, pentru același exemplu, emisiile de CO2 sunt mai ridicate prin folosirea centralelor individuale decât prin folosirea unei centrale de bloc.

825 lei/an în plus, dacă s-ar achita taxa pe CO2
Un alt element care trebuie să-l avem în vedere este faptul că la momentul de față nu se percep taxe de CO2 pentru centralele individuale. Acestea nu au fost prevăzute, având în vedere că prețul mic al certificatelor. Până nu de mult certificatele de CO2 aveau un preț de 2-3 euro/t CO2, ceea ce ar fi dus la un cost mic pentru consumator casnic și s-a putut neglija. În momemtul de față, la un cost de 55 euro/t CO2, nu cred că se va mai neglija mult timp aplicarea unitară a taxării emisiilor de CO2 (consumatorii de energie termică produsă în CET-uri plătesc taxe pe CO2, iar consumatorul de energie termică produsă individual în centrale proprii nu plătește taxe pe CO2, deși în unele cazuri emisiile de CO2 ale celor din urmă sunt mai mari decât în cazul producerii energiei termice în regim centralizat). Estimăm că în prezent costul suplimentar pe care l-ar achita un consumator casnic cu centrală termică de apartament dacă s-ar aplica și acestora taxa pe CO2 ar ajunge la cca. 825 lei/an.

Problema coșurilor de evacuare a gazelor
O altă discuție, este legată de emisiile de noxe ale centralelor montate în apartamente, cu coșuri de fum individuale. Există studii care arată că aceste emisii pot să ajungă în apartamentele alăturate și recomandă construcția unor coșuri de fum care să disperseze emisiile și să evite total posibilitatea acestora să ajungă în interiorul locuințelor. Este o problemă care trebui de asemenea tranșată de autorități. Costul suplimentar pe care l-ar achita un consumator casnic cu centrală termică de apartament dacă s-ar aplica obligativitatea de a-și construi și asigura mentenanța coșurilor ar ajunge până la 250 lei/an.

În concluzie, Asociația Energia Inteligentă consideră că interzicerea montării centralelor termice nu este o opțiune (poate fi cel mult o opțiune pentru clădirile noi), în schimb apreciază că în timp Grean Dealul, Taxonomia etc. vor aduce costuri suplimentare pentru consumatorii casnici cu centrale termice, cauzate de emisiile de CO2 și de noile standarde de construcție și montaj 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

14:33

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Schimbarea așteptată în imobiliare! Autorizațiile de construcție, eliberate în maximum 30 de zile. Dacă nu se întâmplă asta, se dă aviz tacit!
09/05/2025 14:29

Procedurile in domeniul urbanismului au fost modificate de Guvern. Timpul de eliberare a autorizatiilor de constructie va scădea, după ce Guvernul a simplificat procedurile in domeniul urbanismului. Î ...

La Guvern se pregătește o reformă fiscală de amploare: Ar putea fi adoptată înainte de alegeri
09/05/2025 14:17

  În această perioadă, la Guvern, s-au pregătit mai multe variante pentru reforma fiscală, iar aceste variante sunt prezentate Comisiei Europene. Premierul interimar, Cătălin Predoiu ...

ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA PRIPONEȘTI, JUDEȚUL GALAȚI
09/05/2025 13:53

ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA PRIPONESTI, JUDETUL GALAT ...

Valentin Ionescu (ISF): „Rolul esențial al conectării tinerilor cu realitățile piețelor financiare nebancare”
09/05/2025 13:44

  În cadrul Seminarului de Perfectionare Vocatională SmartFIN@ISF şi Laboratorul Academi ASF in parteneriat cu Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, presedintele I ...

ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA POGONEȘTI, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 13:42

ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA POGONESTI, JUDETUL VASLUI ...

 ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA LIPOVĂȚ, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 13:31

 ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA LIPOVĂT, JUDETUL VASLUI”

Curs valutar Moneda euro înregistrează prima scădere, după alegerile prezidențiale. Dolarul este în creștere
09/05/2025 13:25

  Cursul valutar al Băncii Nationale ne arată faptul că moneda euro inregistrează prima scădere după alegerile prezidentiale si ajunge să fie cotată la 5,1165, in scădere fată de ziua ...

ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA GĂGEȘTI, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 13:13

ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA GĂGESTI, JUDETUL VASLUI& ...

- ANUNȚ DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA FRUNTIȘENI, JUDEȚUL VASLUI”
09/05/2025 12:43

 ANUNT DE FINALIZARE PROIECT - „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN COMUNA FRUNTISENI, JUDETUL VASLUI” ...

 Predintele Concordia, cu 450.000 de angajați care produc o treime din PIB, avertizează politicienii: Nu măriți taxe, nu schimbați drumul european!
09/05/2025 12:42

 Prosperitatea Romaniei se datorează mediului de afaceri, companiilor si milioanelor de romani care lucrează in aceste societăti, a transmis Dan Sucu, Presedintele Confederatiei Patronale Concordia, int ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei