Dan Armeanu, Vicepreședinte ASF: Fondurile de pensii private din România la un nou maxim istoric

asf01

Dimensiune font:

| 30-09-2024 12:05

* activele totale au atins borna de 30 mld. EUR și au depășit 9% din PIB, iar numărul de participanți a trecut de 9 milioane

Într-un context economic și demografic provocator, fondurile de pensii private din România au demonstrat o reziliență și o performanță remarcabile. Fondurile de pensii au depășit nivelurile de rentabilitate din perioada anterioară pandemiei, cu o rată medie ponderată de 7,2% la finalul lunii august 2024. Această performanță este cu atât mai impresionantă având în vedere fluctuațiile considerabile ale piețelor financiare din ultimii ani.

Reformele sistemului de pensii și rolul crescând al sectorului privat

În ultimii ani, reformele sistemului de pensii au fost esențiale pentru a răspunde creșterii decalajelor demografice. Dezvoltarea sistemelor de pensii finanțate prin capitalizare și prin gestionarea de către sectorul privat a devenit crucială pentru asigurarea veniturilor la pensie. Activele fondurilor de pensii private din România au ajuns la 30,94 miliarde EUR la finalul lunii august 2024, ceea ce reprezintă acum 9,2% din PIB și arată rolul vital al acestora pe piețele financiare, fiind o sursă importantă de economisire pe termen lung și contribuind la stabilitatea financiară a pensionarilor și la sustenabilitatea piețelor financiare.

Față de aceeași perioadă a anului anterior, activele totale ale fondurilor de pensii au înregistrat o creștere de 29%, iar comparativ cu finalul anului 2023 activele totale au înregistrat un avans de 17%. Această evoluție a fost determinată pe de o parte de optimizarea activității investiționale iar pe de altă parte de creșterea cotei de contribuție de la 3,75% la 4,75% care a devenit aplicabilă de la începutul anului 2024. De asemenea, performanța pozitivă a acțiunilor listate la Bursa de Valori București, cu un randament de 36,89% în ultimul an, a fost un factor cheie în această evoluție.

Contribuția la dezvoltarea economică și sustenabilitatea pieței de capital

Fondurile de pensii private au investit preponderent în titluri de stat românești (66,13%), acțiuni (24,63%) și obligațiuni corporative (4,04%). Peste 94% din totalul activelor sunt investite în instrumente emise în România, contribuind astfel la finanțarea proiectelor de dezvoltare națională.

Fondurile de pensii private au devenit principalii investitori instituționali din România, susținând pe termen lung necesarul de finanțare a statului și contribuind la dezvoltarea sustenabilă a pieței de capital. Investițiile realizate atât pe piața primară, cât și pe cea secundară, au fost esențiale pentru creșterea economică sustenabilă.

Creșterea numărului de participanți și a interesului pentru pensiile facultative

Numărul total de participanți la fondurile de pensii private a ajuns la 9,01 milioane la finalul lunii august 2024, cu o creștere semnificativă de 145,73 mii de participanți pentru Pilonul II și de 102,61 mii de participanți pentru Pilonul III. În cazul participanților la fondurile de pensii facultative, creșterea cu 15% a numărului de participanți față de aceeași perioadă a anului anterior reflectă preocuparea din ce în ce mai mare a românilor pentru diversificarea surselor de economisire pentru perioada ulterioară pensionării.

Conform raportului Pension Markets in Focus 2023  realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), fondurile de pensii private din România au înregistrat o creștere impresionantă a activelor, situându-se pe locul 7 din cele 71 de state analizate. Această performanță remarcabilă se datorează atât evoluțiilor pozitive pe termen scurt, cum ar fi câștigurile din investiții și creșterea contribuțiilor susținute de inflație și majorările salariale, cât și maturizării sistemului de pensii private, care a beneficiat de un aflux constant de contribuții ce depășesc sumele plătite din sistem.

Aderarea la OCDE și alinierea la standardele internaționale

În contextul aderării României la OCDE, evaluarea din iunie 2024, desfășurată la sediul organizației din Paris, a evidențiat progresele semnificative în alinierea la standardele internaționale privind reglementarea pensiilor private. Această evaluare a inclus o analiză detaliată a modului în care practicile și politicile României se aliniază la Recomandarea OCDE privind principiile cheie referitoare la reglementarea pensiilor private și la Recomandarea privind buna proiectare a planurilor de pensii cu contribuții definite. Creșterea procentului de contributivitate la Pilonul II de la 3,75% la 4,75% și revizuirea cadrului legislativ aferent investițiilor au fost pași importanți în acest proces. Aceste măsuri au fost apreciate de OCDE, reflectând angajamentul României de a se alinia la cele mai bune practici internaționale.

Perspective de viitor și obiective strategice

Pe viitor, se urmărește susținerea reformei sistemului de pensii și alinierea legislației la standardele OCDE. Printre obiectivele strategice se numără menținerea rolului complementar al Pilonului II, creșterea inclusivității și diversificarea opțiunilor de investiții ale fondurilor de pensii private. De asemenea, se pune accent pe elaborarea legislației pentru faza de decumulare a fondurilor de pensii private, asigurând astfel o tranziție lină și eficientă către perioada de pensionare.

Ținând cont de evoluțiile din ultima perioadă, pe termen scurt vizăm creșterea activelor sistemului într-un ritm susținut ce presupune depășirea procentului de 10% din PIB, iar pe termen mediu țintim dublarea activelor comparativ cu finalul anului 2023.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
BNR nu are motive să scadă rata de referință
14/01/2025 21:38

Miercurea aceasta, urmează să se desfăsoare prima sedintă de politică monetară a BNR. În piată nu se asteaptă o modificare a ratei de referintă la 6,5% si a celei pentru facilitatea de depozit la ...

După 1 aprilie, facturile la energie electrică vor fi de 13 ori mai mari!
14/01/2025 21:36

* „ANRE nu doar că nu face ceea ce ar trebui să facă o astfel de Autoritate din Energie, in perspectiva reliberalizării pietei de energie, dar pe platforma acesteia se găsesc oferte bune, dar care au ...

Trei proiecte din Iași, pe lista scurtă a CNI pentru finanțare în 2025
14/01/2025 18:49

 Compania Natională de Investitii (CNI) va finanta proiecte in anul 2025 in baza unor criterii de prioritizare a investitiilor, criterii care vor fi aprobate prin hotărare de guvern. ...

De ce acte ai nevoie pentru a îți recompartimenta apartamentul?
14/01/2025 18:43

 Probabil cu totii visăm să locuim intr-un apartament pe care să-l putem personaliza după propriile gusturi. Recompartimentarea unei locuinte reprezintă o modalitate excelentă de a optimiza spatiul p ...

 Falimentul Euroins schimbă din nou regulile jocului în asigurări
14/01/2025 15:14

Autoritatea europeană de supraveghere pentru asigurări si pensii (EIOPA) a recomandat FSC - agentia bulgară de supraveghere financiară, să isi schimbe normele, in urma falimentului Euroins. Potrivit unui ...

Bugetarii câștigă o nouă zi liberă. Minivacanță de 1 Mai, prelungită până pe 4 mai
14/01/2025 14:20

Guvernul a decis să acorde o nouă zi liberă pentru angajatii din sistemul bugetar, astfel incat acestia să se bucure de o minivacantă prelungită in perioada 1-4 mai 2025. Potrivit Hotărarii nr. 2 din 10 ...

Angajații din IT, în fața unor mari schimbări pe piață. Sectorul tehnologic a intrat într-un iureș al concedierilor
14/01/2025 13:28

Sectorul tehnologiei informatiilor si al comunicatiilor este renumit pentru cele mai mari salarii medii din Romania. După ani consecutivi de cresteri si de extindere a numărului de angajati, 2023 si 2024 au a ...

Economist, despre datoria externă în creştere a României: prosperitatea clamată de politicieni a fost indusă artificial cu perfuzii financiare din împrumuturi
14/01/2025 13:16

Economistul Adrian Negrescu consideră că problema in ceea ce priveşte datoria externă in creştere a Romaniei nu o reprezintă imprumuturile in sine, ci cu ce dobandă şi, mai ales, la ce sunt folosiţi ba ...

BNR anunță cifrele dezmățului politic: Deficitul de cont curent a crescu cu șapte miliarde de euro, în 2024
14/01/2025 08:41

BNR dă cifrele care devăluie dezmătul făcut de politicienii din Romania in 2024. Deficitul de cont curent a crescut cu sapte miliarde de euro. Deficitul de cont curent a ajuns in perioada ianuarie-noiembrie ...

Statul aspiră leii de la bănci și populație
13/01/2025 21:39

Cresterea deficitului bugetar la o valoare estimată de 8,6%, conform declaratiilor făcute de Tanczos Barna, ministrul Finantelor, si dorinta guvernului de a-l reduce la finalul anului la 7%, a determinat Trez ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei