Proiectul transfrontalier ELBUS – Îmbunătățirea transportului public transfrontalier folosind autobuze electrice alimentate cu energie regenerabilă
Dimensiune font:
În perioada anilor 2020-2022 la Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău în parteneriat cu Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași a fost realizat proiectul de cooperare transfrontalieră RO-MD EMS-ENI 2SOFT/3.1/54 „Îmbunătățirea transportului public transfrontalier folosind autobuze electrice alimentate cu energie regenerabilă (ELBUS)”, finanțate în proporție de 90 la sută de către Uniunea Europeană și 10% cofinanțare universitară.
Cooperarea transfrontalieră implică necesitatea utilizării unor mijloace de transport persoane fără emisii de gaze nocive, confortabile și energetic eficiente. Autobuzele cu motoare electrice cu baterii de acumulatori la bord totalmente corespund acestor condiții, dar utilizarea lor pe scară largă este încă limitată de distanța redusă. Scopul proiectului ELBUS a fost de a contribui la dezvoltarea autobuzele electrice cu accent atât pe reducerea consumurilor energetice ale sistemului principal de tracțiune și a altor sisteme auxiliare, cât și pe utilizarea surselor regenerabile de energie pentru reîncărcarea bateriilor de acumulatori.
În cadrul proiectului a fost planificate și realizate mai multe sarcini. În primul rând a fost realizat un amplu studiu al stării și trendurilor actuale de dezvoltare a acestor mijloace de transport autonome cu diferite surse și metode de alimentare. Fiind consumatorul principal de energie o deosebită atenție a fost acordată sistemului de tracțiune cu motor electric și convertor electronic de putere și baterii prin elaborarea și cercetarea unor metode avansate de control bazate pe algoritmi vectoriali, inteligenți și energetic eficienți.
Pentru asigurarea confortului de călătorie vehiculele moderne obligatoriu se dotează cu sisteme auxiliare de încălzire, ventilare, condiționare, compresare, deschidere/închiderea a ușilor etc. Din analiza regimurilor de funcționare ale electrobuzelor s-a constatat, că aceste sarcinii auxiliare pot avea o cotă de consum energetic mai mare ca cea a sistemului principal de tracțiune. Cu ajutorul camerei de termoviziune a fost studiat tabloul termic al electrobuzului, au fost elaborate modelul termic 3D al electrobuzului și un sistem cu programabile automatizate de control pentru diminuarea consumurilor energetice ale sistemelor auxiliare ale unui electrobuz.
Altă problemă abordată a fost estimarea eficienței energetice a diferitor mijloace publice de transport. Din analiza întregului lanț energetic de la senzori și până la rotile vehiculului s-a constat, că randamentul global al electrobuzului cu încărcarea bateriilor de acumulatori de la rețeaua electrica nu îl depășește pe cel al autobuzului diesel si constituit cca 25%. Din altă parte, la încărcarea bateriilor de acumulatori de la surse regenerabile de energie eficiența energetică a electrobuzului poate atinge cota de circa 75%. În cadrul proiectului a fost elaborat un sistem mixt automatizat de alimentare a bateriilor de acumulatori a electrobuzelor de la rețeaua electrică și de la o fermă de panouri solare. Energia electrică a panourilor fotovoltaice este utilizată pentru încărcarea acumulatorilor electrobuzelor pe durata respectivă, iar în restul timpului ea este generată în rețeaua electrică.
Proiectul ELBUS a avut un impact considerabil în consolidarea echipelor de cercetători de la universitățile tehnice partenere de pe ambele maluri ale Prutului, realizarea unor probleme științifice de cercetare și elaborarea unor recomandări practice pentru producătorii de electrobuze, inclusiv cu alimentarea lor de la surse regenerabile de energie, dotarea laboratoarelor științifice cu echipamente moderne.
Putem afirma cu certitudine cu proiectul ELBUS a fost unul de succes și acest succes se datorează atât membrilor echipei de realizatori de la Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău și Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași, suportului permanent din partea conducerii ambelor universități și a Biroului Regional de Cooperare Transfrontalieră Iași. Experiența acumulată și rezultatele implementării proiectului ELBUS fac optimistă dorința echipelor de cercetători de la ambele universității de a participa în viitoarele concursuri de proiecte transfrontaliere RO-MD, inclusiv la o categorie mai avansată din cele de infrastrcutură.
ELBUS
Project summary
Location of activities/Programme area/Core region: Romania; Republic of Moldova,
Project duration: 21 months;
EU contribution requested: 88,092.00 [EUR];
General objective:
Development of the cross-border public transportation using electric buses.
Specific objective:
Specific objective 1: Development of the electric buses.
Specific objective 2: Improving of the range for the electric buses using renewable energy.
Project partners overview
„Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania; Budget per beneficiary [EUR] – 50,000.00 [EUR];
Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova; Budget per beneficiary [EUR] – 47,880.00 [EUR].
Project beneficiaries
Lead beneficiary - LB: „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania - TUIASI
Legal representative: prof.dr.ing. Dan Caşcaval, Rector
Contact person for the project: conf.dr.ing. Costică Niţucă, Project manager
Beneficiary - B: Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova – UTM
Legal representative: prof.dr.ing. Viorel Bostan, Rector
Contact person for the project: conf.dr.ing. Ilie Nucă, Project manager
Project target groups and final beneficiaries
Target groups:
· Teachers: 7.
"Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania - TUIASI
Associated professor |
1 |
Conf.dr.eng. Costică Niţucă |
Project Manager |
Professor |
1 |
Prof.dr.eng. Traian Adrian Pleşca |
Research expert 1 |
Lecturer |
1 |
S.l.dr.eng. Gabriel Chiriac |
Research expert 2 |
Auxiliary personnel |
1 |
Ec. Cristina Horga |
Financial manager |
Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova - UTM
Associated professor |
1 |
Conf.dr.eng. Ilie Nucă |
Project Manager |
Lecturer |
1 |
Lect.univ. Vadim Cazac |
Research expert 1 |
1 |
Lect.univ. Marcel Burduniuc |
Research expert 2 |
|
Auxiliary personnel |
1 |
Ec. Gîrlea Daniela |
Financial manager |
1 |
Eng. Maria Zagoreţ |
Procurement specialist |
· Ph.D. Students: 2.
Doctoral School from the "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania, Faculty of Electrical Engineering:
Ph.D. Student |
1 |
Eng. Georgel Gabor |
Engineer IT |
Doctoral School from the Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova, Faculty of Energetics and Electrical Engineering:
Ph.D. Student |
1 |
Eng. Aritom Moldovan |
Engineer IT |
Final beneficiaries:
· Young teachers: 30. Young teachers, below age 35, (assistants, lecturers, associated professors) from the two partner institutions, "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania and Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova.
Main stakeholders:
· Teachers and Ph.D. Students from the two institutions: "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania and Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova, ans specialists from the industrial and economical area, interested in the project research.
Group of activities (GA)
G.A.No.1. Project management
Activity A.1.1: Organizing the teams project and implementation of the project.
Activity A.1.2: Monitoring, evaluation, technical report and financial report into the project.
Activity A.1.3: Equipments acquisition and promotional materials.
G.A.No.2. Information and Communication plan
Activity A.2.1: Design and update of a web site, to disseminate the project progress and results.
Activity A.2.2: Final scientific project seminars (communication) organized at „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania.
Activity A.2.3: Workshops organized at Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova.
Activity A.2.4: Elaboration and dissemination of visibility materials.
G.A.No.3. Analysis of the electric bus optimal functionality
Activity A.3.1: Analysis of the electric buses.
Activity A.3.2: Analysis of the auxiliary loads.
Activity A.3.3: Thermal model of the indoor climatic environment.
Activity A.3.4: Renewable energy for the batteries.
Activity A.3.5: Elaborating a practical guideline regarding the improve of the energetical performances for an electric bus.
Activity A.3.6: Work visit at Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova.
Activity A.3.7: Work visit at „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania.
Foto 1
Moment cu realizarea practică a Standului de laborator cu automat programabil pentru simularea serviciilor auxiliare de pe un autobuz electric; Aspectele practice s-au desfăşurat în cadrul laboratoarelor de Tracţiune electrică şi Utilizarea energiei electrice din cadrul Facultăţii de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată din Iaşi.
Foto 2
Imagine din timpul celui de al doilea seminar științific – caracter industrial, organizat de către Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată. Au participat cadre didactice şi absolvenți de profil tehnic
Foto 3
Moment cu luare a cuvântului de către un participant în cadrul celui de al doilea seminar științific – caracter industrial.
Foto 4, 5
Imagini cu vizita membrilor echipei Universității Tehnice a Moldovei la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau