Proiectul transfrontalier ELBUS – Îmbunătățirea transportului public transfrontalier folosind autobuze electrice alimentate cu energie regenerabilă

Dimensiune font:

| 29-03-2022 11:30

 

În perioada anilor 2020-2022 la Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău în parteneriat cu Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași a fost realizat proiectul de cooperare transfrontalieră RO-MD EMS-ENI 2SOFT/3.1/54 Îmbunătățirea transportului public transfrontalier folosind autobuze electrice alimentate cu energie regenerabilă (ELBUS)”, finanțate în proporție de 90 la sută  de către Uniunea Europeană și 10% cofinanțare universitară.

Cooperarea transfrontalieră implică necesitatea utilizării unor mijloace de transport persoane fără emisii de gaze nocive, confortabile și energetic eficiente.  Autobuzele cu motoare electrice cu baterii de acumulatori la bord totalmente corespund acestor condiții, dar utilizarea lor pe scară largă este încă limitată de distanța redusă. Scopul proiectului ELBUS a fost de a contribui la dezvoltarea autobuzele electrice cu accent atât pe reducerea consumurilor energetice ale sistemului principal de tracțiune și a altor sisteme auxiliare, cât și pe utilizarea surselor regenerabile de energie pentru reîncărcarea bateriilor de acumulatori.

În cadrul proiectului a fost planificate și realizate mai multe sarcini. În primul rând a fost realizat un amplu studiu al stării și trendurilor actuale de dezvoltare a acestor mijloace de transport autonome cu diferite surse și metode de alimentare. Fiind consumatorul principal de energie o deosebită atenție a fost acordată sistemului de tracțiune cu motor electric și convertor electronic de putere și baterii prin elaborarea și cercetarea unor metode avansate de control bazate pe algoritmi vectoriali, inteligenți și energetic eficienți.

Pentru asigurarea confortului de călătorie vehiculele moderne obligatoriu se dotează cu sisteme auxiliare de încălzire, ventilare, condiționare, compresare, deschidere/închiderea a ușilor etc. Din analiza regimurilor de funcționare ale electrobuzelor s-a constatat, că aceste sarcinii auxiliare pot avea o cotă de consum energetic mai mare ca cea a sistemului principal de tracțiune. Cu ajutorul camerei de termoviziune a fost studiat tabloul termic al electrobuzului, au fost elaborate modelul termic 3D al electrobuzului și un sistem cu programabile automatizate de control pentru diminuarea consumurilor energetice ale sistemelor auxiliare ale unui electrobuz.

Altă problemă abordată a fost estimarea eficienței energetice a diferitor mijloace publice de transport. Din analiza întregului lanț energetic de la senzori și până la rotile vehiculului s-a constat, că randamentul global al electrobuzului cu încărcarea bateriilor de acumulatori de la rețeaua electrica nu îl depășește pe cel al autobuzului diesel si constituit cca 25%. Din altă parte, la încărcarea bateriilor de acumulatori de la surse regenerabile de energie eficiența energetică a electrobuzului poate atinge cota de circa 75%. În cadrul proiectului a fost elaborat un sistem mixt automatizat de alimentare a bateriilor de acumulatori a electrobuzelor de la rețeaua electrică și de la o fermă de panouri solare. Energia electrică a panourilor fotovoltaice este utilizată pentru încărcarea acumulatorilor electrobuzelor pe durata respectivă, iar în restul timpului ea este generată în rețeaua electrică.

Proiectul ELBUS a avut un impact considerabil în consolidarea echipelor de cercetători de la universitățile tehnice partenere de pe ambele maluri ale Prutului, realizarea unor probleme științifice de cercetare și elaborarea unor recomandări practice pentru producătorii de electrobuze, inclusiv cu alimentarea lor de la surse regenerabile de energie, dotarea laboratoarelor științifice cu echipamente moderne.

Putem afirma cu certitudine cu proiectul ELBUS a fost unul de succes și acest succes se datorează atât membrilor echipei de realizatori de la Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău și Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași, suportului permanent din partea conducerii ambelor universități și a Biroului Regional de Cooperare Transfrontalieră Iași. Experiența acumulată și rezultatele implementării proiectului ELBUS fac optimistă dorința echipelor de cercetători de la ambele universității de a participa în viitoarele concursuri de proiecte transfrontaliere RO-MD, inclusiv la o categorie mai avansată din cele de infrastrcutură.

 

ELBUS

Project summary

Location of activities/Programme area/Core region: Romania; Republic of Moldova,

Project duration: 21 months;

EU contribution requested: 88,092.00 [EUR];

General objective:

Development of the cross-border public transportation using electric buses.

Specific objective:

Specific objective 1: Development of the electric buses.

Specific objective 2: Improving of the range for the electric buses using renewable energy.

 

Project partners overview

„Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania; Budget per beneficiary [EUR] – 50,000.00 [EUR];

Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova; Budget per beneficiary [EUR] – 47,880.00 [EUR].

 

Project beneficiaries

Lead beneficiary - LB: „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania - TUIASI

Legal representative: prof.dr.ing. Dan Caşcaval, Rector

Contact person for the project: conf.dr.ing. Costică Niţucă, Project manager

 

Beneficiary - B: Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova – UTM

Legal representative: prof.dr.ing. Viorel Bostan, Rector

Contact person for the project: conf.dr.ing. Ilie Nucă, Project manager

 

Project target groups and final beneficiaries

Target groups:

·         Teachers:  7.

"Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania - TUIASI

Associated professor

1

Conf.dr.eng. Costică Niţucă

Project Manager

Professor

1

Prof.dr.eng. Traian Adrian Pleşca

Research expert 1

Lecturer

1

S.l.dr.eng. Gabriel Chiriac

Research expert 2

Auxiliary personnel

1

Ec. Cristina Horga

Financial manager

 

Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova - UTM

Associated professor

1

Conf.dr.eng. Ilie Nucă

Project Manager

Lecturer

1

Lect.univ. Vadim Cazac

Research expert 1

1

Lect.univ. Marcel Burduniuc

Research expert 2

Auxiliary personnel

1

Ec. Gîrlea Daniela

Financial manager

1

Eng. Maria Zagoreţ

Procurement specialist

 

·         Ph.D. Students: 2.

Doctoral School from the "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania, Faculty of Electrical Engineering:

Ph.D. Student

1

Eng. Georgel Gabor

Engineer IT

 

Doctoral School from the Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova, Faculty of Energetics and Electrical Engineering:

Ph.D. Student

1

Eng. Aritom Moldovan

Engineer IT

 

Final beneficiaries:

·         Young teachers: 30. Young teachers, below age 35, (assistants, lecturers, associated professors) from the two partner institutions, "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania and Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova.

Main stakeholders:

·         Teachers and Ph.D. Students from the two institutions: "Gheorghe Asachi" Technical University of Iasi, Romania and Technical University of Moldova in Chisinau, Republic of Moldova, ans specialists from the industrial and economical area, interested in the project research.

 

Group of activities (GA)

 

G.A.No.1. Project management

Activity A.1.1: Organizing the teams project and implementation of the project.

Activity A.1.2: Monitoring, evaluation, technical report and financial report into the project.

Activity A.1.3: Equipments acquisition and promotional materials.

G.A.No.2. Information and Communication plan

Activity A.2.1: Design and update of a web site, to disseminate the project progress and results.

Activity A.2.2: Final scientific project seminars (communication) organized at „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania.

Activity A.2.3: Workshops organized at Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova.

Activity A.2.4: Elaboration and dissemination of visibility materials.

G.A.No.3. Analysis of the electric bus optimal functionality

Activity A.3.1: Analysis of the electric buses.

Activity A.3.2: Analysis of the auxiliary loads.

Activity A.3.3: Thermal model of the indoor climatic environment.

Activity A.3.4: Renewable energy for the batteries.

Activity A.3.5: Elaborating a practical guideline regarding the improve of the energetical performances for an electric bus.

Activity A.3.6: Work visit at Technical University of Moldova, Chisinau, Republic of Moldova.

Activity A.3.7: Work visit at „Gheorghe Asachi” Technical University of Iasi, Romania.

 Moments from the implementation of the ELBUS project

 

Foto 1
Moment cu realizarea practică a Standului de laborator cu automat programabil pentru simularea serviciilor auxiliare de pe un autobuz electric; Aspectele practice s-au desfăşurat în cadrul laboratoarelor de  Tracţiune electrică şi Utilizarea energiei electrice din cadrul Facultăţii de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată din Iaşi. 

Foto 2

Imagine din timpul celui de al doilea seminar științific – caracter industrial, organizat de către Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată. Au participat cadre didactice şi absolvenți de profil tehnic  

Foto 3

 

Moment cu luare a cuvântului de către un participant în cadrul celui de al doilea seminar științific – caracter industrial. 

Foto 4, 5

 

Imagini cu vizita membrilor echipei Universității Tehnice a Moldovei la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:01

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Ciolacu: ”Profesorii din România vor fi evaluaţi anual, iar rezultatele vor influența direct salariul dascălilor”. Cum va funcționa noul sistem
02/04/2025 21:17

 Evaluarea profesorilor din Romania, intr-un mod care le afectează salariile, este una dintre măsurile propuse pentru aderarea la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economică (OCDE), a declarat ...

Perle ale elevilor la simularea de la Evaluarea Națională 2025
01/04/2025 20:46

 Peste 50% dintre elevii de clasa a opta nu stiu cu cati de "i" se scrie in cuvantul "copii", in functie de context, si adesea plasează cratimele si celelalte semne de punctuatie făr� ...

Cele mai inutile facultăți din prezent, conform Inteligenței Artificiale. Pe locul 1 este o specializare foarte căutată
30/03/2025 15:57

Intr-o eră digitală in continuă schimbare, unde tehnologia este in centrul aproape tuturor industriilor, intrebarea care se pune frecvent este: „Ce facultăti sunt cu adevărat utile in prezent?”. Intel ...

Încep înscrierile pentru clasa pregătitoare în anul școlar 2025-2026. Până când vor putea completa  cererile
28/03/2025 12:10

 Începand cu 31 martie 2025, părintii vor putea să-si inscrie copiii in clasa pregătitoare pentru anul scolar 2025-2026. Înscrierile se vor desfăsura online sau direct la unitătile de inv� ...

Se schimbă regulile privind uniformele școlare! Ministrul Educației a făcut anunțul pentru elevi, profesori și părinți
26/03/2025 13:25

Se schimbă regulile privind uniformele scolare! Ministrul Educatiei, Daniel David, a explicat că uniformele pot reprezenta un simbol de identitate si mandrie pentru scoli, dar subliniază că această alegere ...

Simularea Bacalaureatului începe luni cu proba la Limba şi literatura română
24/03/2025 06:46

Simularea examenului de bacalaureat incepe luni cu proba la Limba şi literatura romană, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Marţi va avea loc proba obligatorie a profilulu ...

Simulare Evaluare Naţională - Prezenţă la proba de Limba română. Cinci elevi au fost eliminaţi din examen pentru tentative de fraudă
17/03/2025 17:20

Prezenţa la proba de Limba romană a simulării examenului de Evaluare Naţională, desfăşurată luni, a fost de 93%. ”La proba de Limba şi literatura romană, desfăşurată astăzi, 17 martie, in cadru ...

Cariera militară, o șansă pentru elevi
16/03/2025 13:16

Elevii de clasa a VIII-a se pot inscrie pană pe 21 martie 2025 pentru admiterea la cele cinci colegii militare nationale, specializarea matematică-informatică. Pentru anul scolar 2025 – 2026 sunt scoas ...

Simularea Evaluării Naționale 2025 începe luni, 17 martie, cu proba la Limba și literatura română. Tot ce trebuie să știe elevii și profesorii
15/03/2025 06:23

Elevii de clasa a VIII-a vor sustine prima probă a simulării Evaluării Nationale 2025 pe 17 martie, la Limba si literatura romană. Testările vor continua pe 18 martie, cu proba la Matematică, iar pe 19 ma ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei