Cine este responsabil pentru completarea CMR în transportul de marfă?
Dimensiune font:
Cine este responsabil pentru completarea CMR în transportul de marfă?
CMR-ul este un contract standard pentru transportul rutier internațional de mărfuri. Dar cine îl completează și când? Fie că ești expeditor, transportator sau o persoană curioasă, acest articol îți va oferi răspunsuri clare și concise despre responsabilitățile legate de completarea CMR-ului.
Ce este CMR în contextul transportului de marfă?
În contextul transportului de marfă, Scrisoarea de trăsură CMR (Convenția Relativă la Contractul de Transport Internațional de Mărfuri pe Șosele) este un document extrem de important. Aceasta servește ca dovadă a contractului de transport între expeditor și transportator, precum o firmă de curierat internațional, asigurând un cadru legal adecvat și stabilind responsabilitățile fiecărei părți implicate.
În transportul de mărfuri, CMR joacă un rol cheie. Acesta atestă faptul că transportatorul a primit mărfurile și că acestea se află în condiții bune. În plus, CMR acoperă detalii esențiale precum descrierea mărfii, destinația, expeditorul și destinatarul, precum și toate costurile asociate transportului.
Pentru transportatori, CMR este un document esențial. Acesta demonstrează legalitatea activității lor și, prin prezentarea CMR-ului, transportatorii pot dovedi că au primit mărfurile de la expeditor și că s-au angajat să le livreze la destinație în condițiile stabilite.
Cine are obligația de a completa CMR?
Te întrebi cine completează CMR-ul? Responsabilitatea pentru completarea acestui document revine atât expeditorului, cât și transportatorului. Aceștia trebuie să se asigure că toate informațiile înscrise în document sunt corecte și veridice.
În cazul în care marfa de transport trebuie să fie încărcată în vehicule diferite sau dacă este vorba de diferite feluri de marfă ori de loturi distincte, expeditorul sau transportatorul are dreptul să ceară întocmirea de scrisori de trăsură pentru fiecare vehicul folosit sau pentru fiecare fel de marfă ori lot de mărfuri. Acest lucru este necesar pentru a se asigura că toate detaliile legate de transport sunt corect și complet reprezentate.
Conform art. 5 din Convenția din 19/05/1956 referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele (CMR), scrisoarea de trăsură este întocmită în trei exemplare originale, semnate de expeditor și de transportator.
Câte exemplare CMR există?
Documentul CMR vine în patru exemplare, fiecare cu o anumită culoare și cu scopul său specific. Acestea sunt identificate prin culorile alb, roz, verde și albastru, pentru a fi ușor de recunoscut.
- Primul exemplar, de culoare albă, este destinat expeditorului. Acesta reprezintă dovada că marfa a fost preluată de transportator în condițiile convenite. În cazul în care marfa suferă daune sau se pierde în timpul transportului, acest document poate fi folosit ca probă în litigii.
- Al doilea exemplar, de culoare roz, însoțește marfa și ajunge la destinatar, confirmând că livrarea a fost efectuată cu succes. Acesta constituie dovada că marfa a fost recepționată de destinatar în condițiile stabilite.
- Al treilea exemplar, de culoare verde, este păstrat de transportator. Acesta servește drept dovada că transportatorul a primit marfa și este obligat să o livreze. În cazul în care apar probleme în timpul transportului, acest document este esențial.
- Ultimul exemplar, de culoare albastră, este utilizat în scopuri administrative. Acesta este necesar pentru evidența contabilă a operațiunii de transport și pentru îndeplinirea formalităților vamale, dacă este cazul.
Un transport de marfă eficient și legal nu este posibil fără o atenție deosebită acordată documentelor, în special CMR. Așadar, nu subestima niciodată puterea unui document completat corespunzător!
sursa foto: Shutterstock
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau